Anar al contingut

LA GRAN CITA DEL CINE FANTÀSTIC DE CATALUNYA

20 pel·lícules que no t'hauries de perdre a Sitges 2019

Juan Manuel Freire

20 pel·lícules que no t'hauries de perdre a Sitges 2019

Del dijous 3 al diumenge 13 d’octubre, el festival de Sitges projectarà més de 220 pel·lícules. Sabem que triar es pot fer difícil, així que hem preparat una petita ajuda: una selecció de vint títols, amb els dies, horaris i llocs on es projecten. Aquí hi ha pel·lícules per aplaudir i riure, altres per gratar-se una mica el cap, d’imatge real i animació, d’Austràlia, Suïssa o el Japó. Cap serà dolenta.

‘THE LODGE’
Una revàlida gairebé segura

Revelats fa cinc anys amb ‘Goodnight mommy’, una cosa així com ‘El otro’ passada pel filtre Haneke, Veronika Franz i Severin Fiala debuten en anglès amb aquest thriller tenyit, segons es diu, d’influències del ‘giallo’ i el terror dels 70. Un adolescent i la seva germana petita es queden sols en una cabana amb la seva nova mama (la gran Riley Keough), rescatada de la secta del seu propi pare anys enrere. Res de dolent pot passar, és clar. Divendres 4, Auditori, 10.15 i 20.30 h. Dissabte 5, Retiro, 12.15 h.


‘READY OR NOT (NOCHE DE BODAS)’
Sobreviure a la família política

Samara Weaving, que veurem també a ‘Guns akimbo’, es marca pel que sembla un rol estel·lar en aquest thriller sobre una nòvia que, durant la seva nit de noces, descobreix que la seva potentada família política té unes tradicions prou curioses; per no dir malsanes. Dirigeixen Matt Bettinelli-Olpin i Tyler Gillett, dues terceres parts de Radio Silence, col·lectiu que es va fer notar en les antologies ‘V/H/S’ i ‘Southbound’. Divendres 4, Auditori, 12.15 h. Dissabte 5, Auditori, 22.45 h. Diumenge 6, Retiro, 22.45 h.


‘THE FOREST OF LOVE’
Actes xocants de Sion Sono

Després de dirigir la minisèrie ‘Tokyo vampire hotel’ per Amazon, l’impredictible Sion Sono es passa a Netflix per a un drama policial basat en fets reals. Com ‘¿Por qué no jugamos en el infierno?’, sembla tenir elements de metacine, i com gairebé qualsevol pel·lícula de Sono, conté actes «xocants per horripilants», segons la sinopsi oficial. Divendres 4, Tramuntana, 14.30 h. Diumenge 6, Prado, 20.30 h.


‘THE LIGHTHOUSE (EL FARO)’
Una al·lucinació vintage

Robert Eggers, director d’aquest clàssic modern anomenat ‘La bruja’, torna amb un conte de terror situat a Terranova a finals del segle XIX, i rodat amb equip gairebé d’aquella època, com lents dels anys 30 i autèntica pel·lícula en blanc i negre de 35 mm. Robert Pattinson i Willem Dafoe són dos guardians de far amenaçats per la bogeria i els seus pitjors malsons. Sort per trobar entrada: els fans de Pattinson no donen opcions als que fan tard. Diumenge 6, Auditori, 12.00 h. Dilluns 7, Auditori, 22.45 h.


‘EL HOYO (THE PLATFORM)’
Distopia social amb premi a Toronto

El debut en el llarg del bilbaí Galder Gaztelu-Urrutia ha seduït en festivals com el Fantastic Fest o Toronto, del qual va sortir amb el premi del públic de la secció ‘Midnight Madness’. En algun lloc entre ‘Cube’ i ’Snowpiercer’, aquest thriller social amb tocs de ciència-ficció se situa en una presó extrema excavada a la terra, amb diversos nivells comunicats per un forat pel qual circula l’aliment. Dilluns 7, Auditori, 10.30 h. Dimarts 8, Auditori, 20.45 h. Dimecres 9, Retiro, 22.45 h.


‘JUDY & PUNCH’
Porres de veritat

La més coneguda com a actriu Mirrah Foulkes (‘Animal kingdom’, la pel·lícula) va convèncer Sundance amb aquesta adaptació/investigació d’una obra clàssica del teatre de titelles de porra. Mia Wasikowska i Damon Herriman (el Charles Manson de ‘Érase una vez en... Hollywood’ i ‘Mindhunter’) encarnen als personatges titulars, un matrimoni de titellaires que prova de ressuscitar el seu espectacle en un poble ofegat pel crim. Dilluns 7, Tramuntana, 0.15 h., i Auditori, 14.30 h. Dimarts 8, Retiro, 12.30 h. 


‘J’AI PERDU MON CORPS’
La teva mà et busca

Gran Premi de la Setmana de la crítica a l’últim Cannes i Cristal a la millor pel·lícula al festival d’Annecy, ‘J’ai perdu mon corps’, primera pel·lícula de l’animador Jérémy Clapin, segueix les peripècies per París d’una mà mutilada que busca el seu cos d’origen: el de Naoufel, un jove originari del nord de l’Àfrica que està aprenent a ser fuster només per ser a prop de la dona que el fascina. Dimarts 8, Tramuntana, 8.30 h. Dimecres 9, Auditori, 18.45 h. Dijous 10, Retiro, 12.15 h.


‘BACURAU’
El joc més perillós

Després de seduir la crítica internacional amb ‘Doña Clara’, el brasiler Kleber Mendonça Filho cofirma amb Juliano Dornelles aquesta barreja de cine social i ganxos de ‘thriller’. En un futur proper, el petit poble de Bacurau plora la mort de la seva nonagenària matriarca. Poc després, comencen a passar coses estranyes: el poble ja no està als mapes ni es pot localitzar amb GPS; és un nou vedat de caça per a turistes àvids de sang. Premi del Jurat al festival de Cannes. Dimarts 8, Auditori, 10.15 i 22.45 h. 


‘A TOUCH OF ZEN’
Tres hores al cel

Difícil destacar només una entre les quatre meravelles de King Hu –el perfeccionista mestre xinès del cine d’arts marcials– que es podran veure a Sitges, gairebé totes en les restauracions digitals en 4K del Taipei Film Archive i el prestigiós laboratori L’Immagine Ritrovata. Ens quedarem amb ‘A touch of zen’, una obra mestra que va redefinir el gènere wuxia i va inspirar grans com Tsui Hark, John Woo i Ang Lee. Tres hores al cel. Dimarts 8, Prado, 10.30 h.


‘SWALLOW’
Una compulsió perillosa

Carlo Mirabella-Davis va debutar en el llarg (documental) com a coautor de ‘The Swell Season’, mirada íntima a l’oscaritzat duo musical i les seves friccions sentimentals després del salt a la fama. A la seva primera pel·lícula de ficció utilitza, una altra vegada, una òptica intimista per relatar el descens als inferns d’una dona embarassada (Haley Bennett) que comença a menjar objectes perillosos de forma compulsiva. Dimecres 9, Tramuntana, 20.45 h. Dijous 10, Auditori, 16.30 h. Divendres 11, Retiro, 12.45 h.


‘LES PARTICULES’
Un ‘Donnie Darko’ francosuís

El debut en el llarg de Blaise Harrison sembla una cosa així com un ‘Donnie Darko’ francosuís. El que sembla una altra pel·lícula adolescent es torna una altra cosa, fantacientífica i metafísica, quan el protagonista, P.A. (Thomas Daloz), comença a percebre estranys fenòmens que podrien estar lligats a la maquinària de l’LHC, el colisionador de partícules subatòmiques. Possiblement, tota una experiència rebentaments. Dimecres 9, Tramuntana, 22.45 h. Dijous 10, Auditori, 12.15 h. Divendres 11, Prado, 8.30 h.


‘LE DAIM’
Irrefrenable Dupieux

De Quentin Dupieux només es pot esperar l’inesperat. I després del seu particular ‘The warriors’ (’Steak’), una història de pneumàtic assassí (‘Rubber’) o algun deliri policial (‘Au poste!’), ara ens serveix el descens als inferns d’un tipus (Jean Dujardin) en intrigant conversa amb... la seva jaqueta de pell de cérvol, a la qual l’uneix una missió vital que pensa documentar amb ajuda d’una cambrera adepta del muntatge (Adèle Haenel). Dijous 10, Auditori, 10.30 i 18.15 h. Divendres 11, Retiro, 22.45 h.


‘THE WILD GOOSE LAKE’
Cine negre colorista

Cinc anys després de la celebrada ‘Black coal’, el cineasta xinès Diao Yi’nan torna amb un prometedor exercici de ‘noir’ colorista. La pel·lícula es desenvolupa en una part de la Xina que no se sol veure gaire: el subsol criminal urbà, on un paraigua, de vegades, pot ser la millor arma. Tarantino no se la va perdre a Cannes i, segons sembla, la va aplaudir rabiosament. Dijous 10, Auditori, 14.15 h. Dissabte 12, Retiro, 20.30 h.


‘COLOR OUT OF SPACE’
Lovecraft, Stanley i Cage

A ningú li amarga una mica d’horror còsmic lovecraftià. Però és que, a més, aquesta adaptació de ‘El color que cayó del cielo’ suposa l’esperada tornada al llarg del director de culte Richard Stanley, més de mig segle després de ‘El demonio del desierto’. Torna ben acompanyat: el protagonista és Nicolas Cage. Res serà normal en aquesta pel·lícula. Divendres 11, Auditori, 10.15 i 22.45 h. Dissabte 12, Retiro, 22.45 h.  


‘BRAID’
Arriba una autora lliure i salvatge

On una jove hereva amb agorafòbia i una mica de sociopatia rep a la seva mansió dues amigues d’infància i les tres s’entreguen a un joc en el qual es pot guanyar, i cal intentar-ho, però també es pot morir. La potentada és Madeline Brewer, més coneguda com la Janine de ‘El conte de la serventa’. Amb ‘Braid’, diuen algunes bones fonts, arriba una autora lliure i salvatge: Mitzi PeironeDivendres 11, Prado, 1.00 h. Dissabte 12, Tramuntana, 8.15 h. 


‘EL CAMINO’
Què se n’ha fet de Jesse Pinkman

Preqüeles, seqüeles, reinicis... Se suposa que tot això és una xacra i que creadors i productors haurien de perseguir l’originalitat. Les seqüeles de sèries volgudes en forma de llarg haurien d’estar prohibides. I no obstant, cal confiar en aquesta sobre el destí de Jesse Pinkman després de ‘Breaking bad’; al cap i a la fi, quan Vince Gilligan ens va voler explicar el passat de Saul Goodman, va entregar la magistral ‘Better call Saul’. Aaron Paul apadrinarà la sessió vespertina. Dissabte 12, Auditori, 8.30 i 17.15 h.


‘HAIL SATAN?’
Culte a la llibertat

El Temple Satànic és, alhora, una curiosa religió i un grup activista que promou la llibertat social i religiosa. La documentalista Penny Lane explora la seva història en una pel·lícula, pel que sembla, tan informativa com divertida; tot el que fa i diu el fundador Lucien Graves mereix aplaudiment. ‘Hail Satan?’ es projecta en programa doble amb ‘An American Satan’, documental d’Aram Garriga sobre l’Església de Satanàs, una mica un precedent (menys activista) del Temple Satànic. Divendres 5, Prado, 19.15 h.


‘JESUS SHOWS YOU THE WAY TO THE HIGHWAY’
Delirant cine polític

Com diria l’Stefon de Bill Hader a ‘Saturday night live’, la nova pel·lícula de Miguel Llansó «ho té tot»: un superordinador anomenat Psychobook, un virus informàtic anomenat la Unió Soviètica, insectes gegants, rostres flamígers de Stalin... És «cine polític», segons va explicar Llansó, destinat a «denunciar els poders a les ombres, les màfies, la corrupció». És part, és clar, de Noves Visions, tot i que potser fins i tot caldria crear-li secció a part. Dijous 10, Tramuntana, 14.45 h. Divendres 11, Prado, 23.00 h.


‘LA POSESIÓN’
La gran fita de Neill (i Zulawski)

Quan el festival de Sitges va consultar a Sam Neill quina pel·lícula seva podien recuperar, l’actor va apostar, lògicament, per ‘La posesión’, l’immortal film de terror que va rodar a les ordres de Zulawski a començaments dels vuitanta. Neill encarna Mark, a qui esperen males notícies al tornar al Berlín Oest després d’un viatge de negocis: la seva dona Anna (Isabelle Adjani) vol deixar-lo per un altre home. Això és només el principi de l’infern. Dissabte 12, Prado, 10.30 h.


‘WEATHERING WITH YOU’
Después de ‘Your name’

El director del fenomen de l’anime ‘Your name’, Makoto Shinkai, torna amb una altra fantasia romàntica, aquesta vegada sobre una noia amb el poder de canviar la meteorologia. L’associació de productors cinematogràfics del Japó l’ha elegit com a candidata nacional als Oscar; des de ‘La princesa Mononoke’, de Hayao Miyazaki, fa 21 anys, cap cinta animada rebia aquest privilegi. Dissabte 12, Auditori, 14.45, i Prado, 20.30 h.