Anar al contingut

CRÒNICA

Sónar 2019: Bad Bunny, el bon xou del conill dolent

L'estrella porto-riquenya va presumir de tornades sense parar en una actuació imparable al Sónar

Juan Manuel Freire

La recent retorn sobtat de Bad Bunny, o Benito Antonio Martínez Ocasio, a Puerto Rico, on es va voler sumar a les protestes contra el governador Ricardo Rosselló, va sembrar certa inquietud sobre una possible cancel·lació al Sónar. I tot i que ja havia actuat divendres a Tenerife, que es retardés uns 20 minuts va resultar inquietant, com veure'l aparèixer després amb un barret d’apicultor, ulleres de sol i massa capes de roba. ¿Era Benito?

Era Benito. La seva veu nasal, un plaer adquirit, és inconfusible, i dona personalitat al repertori propi i aliè. El concert d'ahir a la nit es va basar essencialment en el primer, com si aquest artista (no només) de reggaeton i trap volgués recordar la immensa bateria de ‘hits’ que ha recollit en una carrera encara no tan llarga.  

Homenatge cap a l’heterodox àlbum ‘X 100pre’ a la recta inicial, amb la intro de 'RLNDT', la ‘clubber’ '200 mph' i '¿Quién tu eres?' de la qual amb prou feines va fer la tornada. Ja fos per tenir el temps just o per presumir, de molts temes (incloent-hi les favorites com 'Estamos bien', ‘Diles’, 'Soy peor' o 'Si tu novio te deja sola') només en va cantar fragments, en una mena de 'mixtape' que només va poder avorrir a qui estigués convençut de voler avorrir-se.

L’actuació es va definir en realitat per un intercanvi d’amor abrasiu. O per la superació compartida del desamor: entre el més celebrat hi va haver ‘Amorfoda’, ‘Solo de mi’ o el ‘remix’ de ‘Te boté’. Passades les llàgrimes, festa Latin trap amb 'I like it'. I, poc abans del clímax amb 'Callaíta', unes gotes de denúncia: Benito traient-se el barret per demanar la renúncia de Rosselló. Una vetllada intensa.

Temes: Sónar