Anar al contingut

entrevista a dos

Alizzz i Steve Lean: els amos del ritme urbà

Els principals arquitectes de so de l'escena comparteixen per a EL PERIÓDICO les seves visions sobre la figura del productor musical

L'un a través del pop junt amb C. Tangana i l'altre des de l'eclosió del trap amb PXXR GVNG, han portat el 'beatmaker' a un reconeixement públic insòlit

Ignasi Fortuny

Al productor musical Alizzz li tiren floretes així a través de les xarxes socials: “Vull que em produeixis la vida”. Les mateixes floretes li podrien tirar al seu col·lega Steve Lean, tot i que aquesta vida segur que tindria un ritme diferent. Els dos principals arquitectes de so de l’escena urbana a Espanya congenien bé malgrat que el públic els pot veure com a figures antagòniques. “Potser la gent ens concep com: Steve és el trap i Alizzz, el pop”, exposa Cristian Quirante, l’artista de Castelldefels darrere del segon àlies, que ha construït el ritme del fenomen C. Tangana. “A mi el que em motiva és la frontera entre la música d’avantguarda i el pop, els punts de confluència. Com amb el rap, que m’interessa quan xoca amb alguna cosa més accessible”, afegeix. El del so trap és Steve Lean, l’uruguaià Esteban Correa (viu a Rubí des dels quatre anys), el prodigi que va projectar nous camins amb el grup PXXR GVNG quan era adolescent. “Jo sempre hi poso el mateix so, però experimento molt”, diu Steve Lean. 

Amb el seu treball han portat la figura del productor a un nivell de reconeixement popular insòlit per a uns creadors que molt sovint es queden a l’ombra dels cantants. “Intento pencar en aquest aspecte, a posar els productors a l’esglaó de l’artista. Un productor és un artista, això per començar. No treballa per a un artista, sinó que treballa amb ell. Estem al mateix nivell i en una composició s’aporta un 50-50”, reivindica Alizzz a l’inici d’una conversa junt amb Steve Lean per a EL PERIÓDICO. “Sé que molta gent escolta el meu treball, el respecta, es veu influeciada per això. Crec que hi he posat la meva marca i tothom la coneix”, respon l’uruguaià. 

Alizzz i Steve Lean posen per a EL PERIÓDICO / Xavier gonzález

¿A què creieu que es deu aquest reconeixement?

Steve Lean: Crec que hi havia un buit per omplir. A poc a poc s’està omplint i les marques estan invertint en productors, hi posen més atenció... Em sembla genial.

Alizzz: A la gent li interessa saber qui hi ha darrere de les cançons. Nosaltres intentem mostrar que som allà. 

“Un productor és un artista. No treballa per a un artista, sinó que treballa amb ell. Estem al mateix nivell i en una composició s’aporta un 50-50

Alizzz

Productor musical

També hi ha una intenció reivindicativa vostra.

A.: Venim d’una escena que no és un producte nascut del ‘mainstream’, sinó que ha arribat allà perquè havia d’arribar. Per això crec que hi ha una mica més de germanor, entre els cantants i els productors hi ha una cosa en comú molt forta i, en general, ens volem ajudar. Els artistes amb què treballem també ens ajuden a donar-nos visibilitat. 

Però ¿com d’important és la visibilitat per a la carrera d’un productor?

A.: A part de tenir un reconeixement des de dins de la indústria, de ser considerat un referent, si la gent no ho considera també, crec que quan passi el teu temps s’oblidaran de tu i no hauràs deixat empremta. Has de deixar empremta a dins però també de cara al públic. 

S. L.: Mai més ben dit. 

“Sé que molta gent es veu influïda pel meu treball. Crec que hi he posat la meva marca i tothom la coneix”

Steve Lean

‘Beatmaker’

¿Quant pes doneu al ‘beat’ en l’èxit d’una cançó?

S. L.: Una cançó depèn de molta gent. Hi ha qui escriu, qui crea melodies, qui agrega una percussió al beat, qui fa ajustaments... Alguns ‘hits’ surten de les situacions més simples: en una habitació amb un ordinador i un micro... És molt relatiu.

A.: Depèn. N’hi ha moltes que estan molt basades en el beat. D’altres en la lletra, la melodia... Hi ha moltes coses importants en una cançó.

Els productors Steve Lean i Alizzz conversen abans de l’entrevista / xavier gonzález

De l’‘underground’ a les llistes d’èxits

Es van conèixer i es van començar a admirar mútuament quan l’escena encara es considerava ‘underground’. Però això era molt abans que Alizzz figurés en llistes d’artistes espanyols més escoltats en ‘streaming’ (compte, recordem, sent productor) o que Steve Lean es colés en les de la revista Billboard amb un tema que va produir per al raper nord-americà Lil Yacthy

Ara coincideixen en la responsabilitat per "marcar el camí" gràcies a la seva posició, des de la qual poden "enviar missatges". “Està bé treballar perquè tu mateix tinguis aquest estatus i ajudar els que venen darrere perquè els sigui més fàcil adquirir-lo”, opina Alizzz. 

Tots dos es reconeixen en aquest paper de creadors d’escola. “Jo ho veig cada dia. Xavals nous que tenen el mateix so que jo”, apunta Steve Lean. “El so d’Alizzz és més difícil d’aconseguir i el meu és més simple, més fàcil”, afegeix. “Jo no diria més simple, diria més marcat, i el meu és més mal·leable”, explica el de Castelldefels en un moment ‘No, tu més’.

En aquest paper de capitans i referents s’entén que Lacoste fes una campanya publicitària protagonitzada per productors de música urbana (un d’ells, Steve Lean) o que Smoking i Levi’s apostessin per projectes de joves ‘beatmakers’, creadors de ritme. Precisament, la iniciativa de la marca de texans ha sigut capitanejada per Alizzz. Mentrestant, proliferen les acadèmies que ofereixen cursos de producció musical. Ells dos, per cert, són totalment autodidactes. 

Així, consolidats com estan, cadascú a la seva manera estan destapant vies en la seva carrera com la de tutoritzar talents a través de la seva experiència i posició en la indústria musical. Alizzz ho resumeix així: “Se’m van obrint moltes portes que ni tan sols m’havia plantejat. Per exemple, tenir un segell propi amb una ‘major’ darrere”. Amb el nom de Whoa! i sota el paraigua d’una discogràfica com Warner Music, Cristian Quirante ha llançat una plataforma pròpia amb la qual vol desenvolupar sons i artistes prometedors.

Llavors, ¿el vostre futur passa per desenvolupar altres artistes? 

S. L.: Jo ho faig per fer alguna cosa més. Tenim l’exemple de Morad, que va ser un experiment per al meu mànager i per a mi. Vam intentar reunir els nostres contactes per fer funcionar un artista. Tenia mil visites en els seus temes a Youtube i ara s’està posicionant molt a dalt. És un dels meus experiments i, com que m’ha sortit bé, el continuaré amb altres. Però el que veig com a oci i diversió és produir.

La missió de Whoa! és descobrir i construir artistes.

A.: El que m’agrada és agafar un artista i tenir-hi una relació de tu a tu i anar trobant coses més úniques, com el que he aconseguit amb Pucho (C. Tangana). I això és el que faig amb els artistes nous amb qui estic treballant, com Paula Cendejas, i més que en vindran. 

El que està passant es veu a l’‘streaming’. Estem en una pujada i encara hem de veure què passarà.

Alizzz

Productor musical

¿Això és perquè veieu l’escena urbana estancada?

S. L.: La gent de l’escena sempre mira coses noves. Hi ha molt tipus de música diferent, molt talent.

A.: Podem estar orgullosos que ningú sona igual. Jo sí que crec que falta sang nova.

S. L.: L’ideal seria que cada any sortissin tres o quatre noiets nous.

Hi va haver un moment que semblava que aquesta escena assaltava el ‘mainstream’. ¿Ha passat?

A.: Crec que la sensació que es té no és real. No sé, dels 10 artistes més escoltats, sis venen de l’urbà. I crec que no es té en compte. Crec que té a veure amb la ràdio, que va a la seva bola. On es veu reflectit realment el que està passant ara és a l’‘streaming’. I aquest assalt semblava que anava a ser molt ràpid i crec que és un procés més llarg. Estem en una pujada i encara hem de veure què passarà.

“No em quadra treballar amb gent d’‘OT’. Em sento més còmode treballant amb altres coses, més de carrer.

Steve Lean

‘Beatmaker’

S. L.: La gent cada vegada ho fa més professional, s’estudien més les coses i a poc a poc aconsegueixen anar més amunt.

Alizzz ha treballat últimament amb Aitana i Lola Índigo, d’‘Operación triunfo’. ¿Passa per aquí l’avanç, per ajuntar-se amb el ‘mainstream’?

A.: És qüestió de fer alguna cosa interessant, és igual d’on vinguin. Crec que servirà per trencar els tabús que la gent s’imposa i que no tenen gaire sentit, que no permeten avançar. Quan les coses estan bloquejades i tothom fa el mateix no es va enlloc.

I tu, Steve, ¿et veuries treballant amb aquests artistes?

S. L.: A veure... Sincerament, no, no em quadra. Em sento més còmode treballant amb altres coses, més de carrer.