Anar al contingut

LA GRAN CITA DEL CINE FANTÀSTIC DE CATALUNYA

El festival de Sitges-2019 celebrarà els 40 anys de 'Mad Max'

La 52a edició del festival tindrà com a imatge el V8 Interceptor de l'icònic film de George Miller i oferirà una retrospectiva de l''exploitation' italiana de ciència-ficció dels 70 i 80

Julián García

Mad Max (1979)

Mad Max (1979) / MGM/Photofest

Un Ford V8 Interceptor abandonat a la seva sort al desert, cobert de sorra i òxid, protagonitza el cartell de la 52a edició del Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya, que ret així homenatge a un dels grans clàssics del cine postapocalíptic en el seu 40è aniversari, 'Mad Max', de George Miller. "Una pel·lícula que va marcar tota una generació de joves en una època, el salt dels 70 als 80, que es vivia entre l’eufòria i la por a l’apocalipsi", segons ha explicat aquest matí Àngel Sala, director del festival, en la presentació del cartell, realitzat un any més per l’agència China.

A poc més de quatre mesos per l’inici de Sitges 2019, que se celebrarà del 3 al 13 d’octubre, Sala va oferir els primers senyals vitals d’una edició que posarà la vista, també, en els 40 anys d’un altre títol icònic, ‘Alien’, de Ridley Scott, al qual Sitges ja va homenatjar el 2009 en ocasió del seu 30è aniversari. Per a infortuni de la ingent legió de fans del festival, àvida de notícies, Sala va declinar anunciar cap dels títols que es projectaran aquest any, ni tan sols un que sembla cantat, ‘Parasite’, de Bong Joon-ho, flamant Palma d’Or en l’última edició del festival de Cannes. "Estem treballant per tenir el millor cartell possible, no en tingueu cap dubte. Continuarem informant".

'Exploitation' italiana

En qualsevol cas, Sitges 2019 serà un gran aparador de cine postapocalíptic, en forma de retrospectiva de títols clau de l’'exploitation'  italiana de ciència-ficció i el cine de barbàrie que es va desenvolupar a finals dels anys 70 com a conseqüència de l’èxit de 'Mad Max', 'Alien’ o 'Fuga de Nova York', de John Carpenter. Així, es podran veure fites com 'Els guerrers del Bronx', d’Enzo G. Castellari, 'Bronx: Lucha final’, de Joe D’Amato, o 'Contaminación (Alien invade la Tierra)', de Luigi Cozzi, convertits avui en autèntics títols de culte

"Hem passat de friquis a 'trending topic'", va dir Sala en al·lusió a l’expansió imparable del cine de gènere en totes les seves variants i, especialment, en la seva presència massiva en les diferents seccions oficials de l’últim festival de Cannes. "El fantàstic és a tot arreu", va apuntar el director, que va admetre que la popularitat creixent del gènere els suposava una competència" "més gran a l’hora de conformar la programació. Sala va avisar, això sí, que aquesta edició tindria una "presència massiva de directores", en la confirmació d’una estimulant tendència que ja ve dels últims anys, i no és cap altra que: el fantàstic serà femení, o no serà.