FESTIVAL AMERICANA

Els Zellner: cine surrealista entre germans

La parella de directors visiten Barcelona per presentar la retrospectiva que els dediquen el festival Americana i la Filmoteca de Catalunya

zentauroepp47233067 barcelona 05 03 2019  entrevista hermanos zellner  homenajea190305190640

zentauroepp47233067 barcelona 05 03 2019 entrevista hermanos zellner homenajea190305190640 / NGEL GARC A

2
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Com a parella de germans que treballa en l’àmbit del cine indie nord-americà, els Zellner han hagut de sentir més d’una i mil comparacions amb els Coen. No obstant, fa uns anys no van dubtar a l’hora de fer una pel·lícula, 'Kumiko, the treasure hunter', basada en una llegenda urbana derivada, de 'Fargo'. Segons els mitjans japonesos, una dona, no anomenada Kumiko, sinó Konishi, havia mort en un camp nevat de Minnesota mentre buscava els diners amagats per Steve Buscemi en el film (de ficció) del 1996.

"Cert, no sé com se’ns va ocórrer", diu David Zellner, el més xerraire dels dos germans. "Però el que més ens interessava d’aquella història no era el seu costat cinèfil, el fet que es basés en 'Fargo', sinó la idea d’algú abandonant el seu espai natural per llançar-se a la recerca d’un tresor. I que ho fes ara mateix, quan res és un misteri, quan tot es coneix... Que algú cregués en aquesta recerca ens fascinava".

Tot, tot no es coneix: d’entrada, la densa obra dels Zellner, 'Kumiko' a part, és bastant desconeguda, sobretot per aquests verals. Una llacuna corregida pel festival Americana i la Filmoteca de Catalunya, que uneixen forces per a una retrospectiva que inclou, des dels seus primers i esbojarrats curtmetratges fins a la recent 'Damsel', ‘western’ surrealista, amb humor negre, minuts musicals i violència marca ACME. És a dir, faria perfecte programa doble amb 'La balada de Buster Scruggs', de... els Coen. "Sí, hi ha molt en comú", diu David Zellner. "Gairebé totes les pel·lícules poden definir-se com una comèdia o un drama. A nosaltres ens agraden les que poden anar en qualsevol direcció en qualsevol moment, i el cine de l’Oest es presta molt a això".

Creadors totals per necessitat

En les seves pel·lícules, més o menys des de sempre, David ha sigut guionista i director, i Nathan s’ha encarregat de la producció i el muntatge. Els dos poden ser actors. "Però és tot més difús que això", explica David. "Som com una banda musical, en la qual al final cada membre fa una mica de tot i participa en totes les decisions”.

Notícies relacionades

Particularment al principi, entre ells dos van controlar gairebé tots els aspectes de la seva obra. Nathan va provar de ser director de fotografia a 'Kid-thing'. "Diré una cosa poc romàntica”, avisa David. "Molt sovint ens hem encarregat d’un munt de coses, perquè no teníem cap altre remei. Qüestió de recursos". (Nathan): "Ens encantaria haver pogut delegar. T’acabes posant un munt de barrets diferents per obligació. En realitat, no hi ha res tan agradable com dialogar amb gent creativa i capaç d’aportar a la pel·lícula una cosa que tu mai podries aconseguir".

Després de l’èxit de 'Kumiko', els Zellner van rebre moltes ofertes per fer pel·lícules de terror i ‘thrillers’ per encàrrec. Les van declinar i van fer 'Damsel'. ¿No es veuen fent pel·lícules de gran estudi? ¿Potser una de superherois? Si el mateix duo que va fer 'Half Nelson' ha acabat dirigint 'Capitana Marvel' ... "Ens agradaria fer de tot", afirma David. "Fins i tot una de superherois. Podria ser una experiència divertida. També podria ser una experiència horrible".