Anar al contingut

ELS PREMIS DE L'ACADÈMIA DE HOLLYWOOD

Rami Malek, molt més que una pròtesi dental

La seva canalització del geni musical i escènic de Freddie Mercury és part clau del fenomen de 'Bohemian Rhapsody'

Conegut fins ara sobretot per Mr. Robot en televisió, és el primer intèrpret d'origen àrab amb Oscar

Idoya Noain

Rami Malek, molt més que una pròtesi dental

ETIENNE LAURENT

“Potser no era l’opció òbvia però sembla que ha funcionat”. Amb l’Oscar a la mà com a millor actor per 'Bohemian Rhapsody', Rami Malek es podia mostrar diumenge subtilment orgullós, i no n’hi ha per a menys. Sacha Baron Cohen i Ben Whishaw van ser dos actors vinculats prèviament al paper de Freddie Mercury en un projecte complicat i llarg que va començar i va acabar de forma tumultuosa, però ha sigut Malek qui, als 37 anys, amb el seu primer paper protagonista en el cine després de demostrar el seu talent en la sèrie 'Mr. Robot’, per la qual ja va guanyar un Emmy, ha acabat tocant el cel de Hollywood. Nascut a Los Angeles de pares immigrants d’Egipte, és el primer actor d’origen àrab amb aquesta estatueta.

La capacitat de Malek per canalitzar el geni musical i escènic de Mercury és una de les claus fonamentals, més enllà de l’òbvia de la música de Queen, de l’èxit aclaparador de públic a tot el món d’una pel·lícula destrossada per la crítica: 860 milions de dòlars en taquilla i encara comptant. I l’Acadèmia, que en set dels últims 11 Oscars ha demostrat la seva predilecció per premiar actors que es transformen físicament per interpretar personatges reals, ha anat més enllà de les sorprenents pròtesis dentals que posaven Malek en risc de semblar un imitador de Las Vegas o de les deficiències de la versió cinematogràfica de les complexes realitats personals de Mercury i ha reconegut l’innegable i esforçat èxit de Malek, que va aprendre a cantar, tocar el piano i ballar per a la pel·lícula (tot i que la veu que se sent predominantment és la de Mercury, completada per la del cantant canadenc Marc Martel) i que el primer que va rodar a la pel·lícula van ser les aconseguides escenes de l’actuació de Queen en el concert Live Aida Wembley.

Rami Malek, com a Freddie Mercury a 'Bohemian Rhapsody'.

Com és habitual en tota la temporada de premis en què ja havia arrasat, l’actor no va esmentar en els seus discursos Bryan Singer, el director acomiadat dues setmanes abans que acabés el rodatge i esquitxat per acusacions de pederàstia i altres conductes sexuals inapropiades (que el realitzador nega). Tampoc va parlar de la sida. Va preferir centrar-se en el que la pel·lícula, Mercury i la seva pròpia història representen sobre un missatge de recerca i defensa de la identitat pròpia.

Davant de la premsa l’actor, que després d’interpretar diversos papers de terrorista va decidir el 2010 que no acceptaria més ofertes que posessin sota estereotips negatius els àrabs, va explicar com a ell mateix li va costar fer les paus amb la seva pròpia identitat i cultura. També, que va saber que podria ser Mercury quan va descobrir que el músic era Farrokh Bulsara. Ja sobre l’escenari havia remarcat: “Hem fet una pel·lícula sobre un home homosexual, un immigrant, que va viure la seva vida sent ell mateix sense disculpar-se. Anhelem històries com aquestes”.