Anar al contingut

ELS PREMIS DEL CINE ESPANYOL

Goya 2019: cine comercial vs. cine d'autor

'Campeones' i 'El reino' parteixen com a grans favorites en una edició en què 'Entre dos aguas' i 'Carmen y Lola' aspiren a donar la gran sorpresa

Beatriz Martínez i Julián García

Goya 2019: cine comercial vs. cine d'autor
Goya 2019: cine comercial vs. cine d'autor
Goya 2019: cine comercial vs. cine d'autor
Goya 2019: cine comercial vs. cine d'autor
Goya 2019: cine comercial vs. cine d'autor

/

La temporada de premis arriba aquest dissabte al zenit, amb la cerimònia d’entrega dels Goya  al Palau d’Exposicions i Congressos de Sevilla. Ha sigut un any d’enormes èxits de taquilla per al cine espanyol, però també de grans descobriments; de pel·lícules que han triomfat de manera apoteòsica entre el públic, com 'Campeones’, però també d’altres d’extracció més humil com 'Entre dos aguas’ i 'Carmen y Lola', que han aconseguit guanyar-se el cor dels espectadors dins d’un circuit més modest, menys comercial.

Les nominacions d’aquest any exemplifiquen a la perfecció la dicotomia de tota la vida entre el cine ‘mainstream’ i la mirada autoral, entre les pel·lícules fetes per a tots els públics i les que s’arrisquen a endinsar-se per camins menys trillats apostant per la llibertat creativa. Ja l’any passat va passar una cosa semblant amb la presència entre les grans favorites de l’emotiva i delicada ‘Estiu 1993’, de Carla Simón, tot i que al final acabés conquistant els premis l’aposta segura i refinada de 'La llibreria', d’Isabel Coixet.

¿Podrà vèncer aquest any David a Goliat? La cosa està difícil. 'El reino', l’agitat 'thriller' sobre la corrupció política, de Rodrigo Sorogoyen, acumula 13 nominacions, entre les quals la de millor pel·lícula, millor direcció, millor guió i millor actor (Antonio de la Torre). No obstant, és 'Campeones’, amb 11, la que parteix com a veritable favorita. Ha triomfat per on ha passat, compta amb l’entusiasme del gran públic i va guanyar fa unes setmanes el premi Forqué, el que atorguen els productors i que normalment sol coincidir amb el Goya a la millor pel·lícula.

Són les dues cintes amb més opcions, però hi ha la possibilitat que sigui una edició bastant repartida. No sembla que la incursió en la cinematografia espanyola de l’iranià Asghar Farhadi amb 'Todos lo saben’, hagi de donar la sorpresa, tot i que compti amb vuit nominacions, entre les quals les de Penélope Cruz, Javier Bardem i Eduard Fernández. Però sí que podria fer-ho 'Carmen y Lola', d’Arantxa Echevarría, la història d’amor entre dues dones gitanes, que s’ha convertit en una de les sensacions de la temporada. També parteix amb vuit nominacions: quatre corresponen als seus intèrprets, majoritàriament actors no professionals, i tres a Arantxa Echevarría que ha escrit, dirigit i produït la pel·lícula.

Potser el gir més gran dels esdeveniments que podria haver-hi al llarg de nit –mai descartable– seria que 'Entre dos aguas’ aconseguís els dos únics premis a què opta, millor pel·lícula i millor direcció per a Isaki Lacuesta. No en va, aquesta segona entrega del díptic iniciat per l’excepcional ‘La leyenda del tiempo’ (2006) arriba avalada per la Concha d’Or de Sant Sebastià i set premis Gaudí, entre els quals el de millor director i millor pel·lícula en llengua no catalana.

En l’apartat de millor direcció novella, per primera vegada dominen les pel·lícules dirigides per dones. Al costat de 'Carmen y Lola' trobem 'Ana de día', suggeridor debut d’Andrea Jaurrieta sobre la identitat i les seves múltiples formes en clau 'indie' i 'cool'; i 'Viaje al cuarto de una madre', exquisit drama intimista sobre les relacions maternofilials de Celia Rico i que compta amb un dels duels interpretatius més emocionants de la temporada, el de Lola Dueñas i Anna Castillo, totes dues nominades, en la categoria d’actriu principal i secundària respectivament. 

Grans duets femenins

Ha sigut l’any dels grans duets femenins. Com el que protagonitzen Bárbara Lennie i Susi Sánchez (nominada a millor actriu) en la delicadíssima 'La enfermedad del domingo', o el de 'Quién te cantará', amb Nawja Nimri i Eva Llorach intercanviant-se els rostres i la identitat. La pel·lícula de Carlos Vermut compta amb set nominacions, entre les quals la d’actriu protagonista (Nimri), revelació (Llorach) i secundària (Natalia de Molina), tot i que no ha aconseguit colar-se en la categoria reina. 

Quant a un dels grans esdeveniments taquillers de l’any, 'Superlópez', competirà en els apartats de millor guió adaptat (Borja Cobeaga i Diego San José), direcció artística (Balter Gallart) i efectes especials (Lluís Rivera i Laura Pedro). 

La gala: sorprendre, emocionar i celebrar

La gala, que serà produïda per El Terrat i presentada per Sílvia Abril i Andreu Buenafuente, pretén, en paraules dels responsables, "sorprendre, emocionar i celebrar". Hi haurà actuacions musicals de Rosalía i James Rhodes i un 'medley' amb els quatre temes nominats a la millor cançó original que cantarà el trio format per Amaia Romero, Rozalén i Judit Nedderman, un número protagonitzat per Berto Romero i David Broncano i la participació de l’humorista Raúl Pérez. 
Un altre dels grans moments de la nit serà l’homenatge a Chicho Ibáñez Serrador per part dels seus deixebles: Alejandro Amenábar, Jaume Balagueró, Juan Antonio Bayona, Rodrigo Cortés, Álex de la Iglesia, Juan Carlos Fresnadillo, Paco Plaza i Nacho Vigalondo. La nova generació de directors que practiquen el fantàstic, recordant el seu gran mestre, que no hi podrà ser present a causa del seu delicat estat de salut.