ELS PREMIS DEL CINE ESPANYOL

Els pros i contres de les cinc pel·lícules candidates al Goya

Els crítics d'EL PERIÓDICO donen els seus arguments a favor i en contra dels films que opten al gran premi

 

 

4
Es llegeix en minuts

Cinc títols competeixen per emportar-se el Goya a la millor pel·lícula. Els crítics d’EL PERIÓDICO donen els seus arguments a favor i en contra dels films, en una edició de pronòstic incert, sense cap títol especialment favorit. La decisió queda en mans dels acadèmics, però l’acarament entre especialistes pot servir-vos per tenir les coses una mica més clares a l’hora de fer la quiniela.

‘CAMPEONES’De Javier Fesser

A FAVORUn cavall guanyador

Des que es va estrenar el mes d’abril passat ha sigut un cavall guanyador. Primer va ser un èxit de taquilla, després, un fenomen social. Els protagonistes de la pel·lícula, els 'campions’, s’han convertit en un autèntic referent a l’hora de fer caure barreres discriminatòries. Javier Fesser demostra la seva habilitat per combinar humor, entreteniment i sentiment en una pel·lícula que traspua tendresa i humanitat. Beatriz Martínez

EN CONTRALa nota distesa

Tot i que la pel·lícula de Javier Fesser va ser seleccionada per l’Acadèmia del Cine Espanyol per competir als Oscars, 'Campeones' és un tipus de comèdia no fàcil, però sí senzilla, enginyosa a estones però no tan original, que ho hauria de tenir difícil al competir aquest any amb quatre films més centrats d’una manera o una altra en temes socials, polítics i candents. Quim Casas


'CARMEN Y LOLA'D’Arantxa Echevarría

estrenos-carmen-lola / periodico

A FAVOR Autenticitat que encongeix per dins

Arantxa Echevarría ha aconseguit que la seva ‘opera prima’ es converteixi en una fita de la nostra cinematografia. Va tenir la valentia d’introduir-se al si de la comunitat gitana i abordar un tema tan complex com l’homosexualitat desafiant tots els tabús i la intolerància que va trobar pel camí. El resultat, una preciosa i dolorosa història d’amor tocada per la gràcia, per una autenticitat que encongeix per dins. Beatriz Martínez

EN CONTRA No tot és el tema

Es va parlar molt d’aquesta pel·lícula durant la gestació i posterior presentació en la Quinzena del Festival de Canes, però les expectatives no van acabar de complir-se. Més que per cine, hi és pel tema, contundent, cert, ja que relata la relació d’amistat que deriva en afecte i amor entre dues noies d’una comunitat gitana, i la forma en què són rebutjades per familiars i amics. Quim Casas


'EL REINO'De Rodrigo Sorogoyen

esrrenos-1-el-reino-18 / periodico

A FAVOR Agitació i corrupció

Té tots aquells elements que últimament han agradat al cine espanyol que és alhora de gènere i compromès: ritme de 'thriller' molt agitat, retrat original de la corrupció política espanyola sense donar noms (però s’entén tot) i del poder dels mitjans de comunicació, i actors i actrius en un moment dolç de les seves carreres (Alberto de la Torre, Bárbara Lennie). Quim Casas

EN CONTRA Eficàcia sense brillar

Es tracta d’una pel·lícula solvent en gairebé tot –per això la tosquedat de la seqüència final resulta inexplicable–, però excel·lent en res. És un 'thriller' sovint trepidant, però que perd el ritme en diversos moments clau, i la seva eficàcia com a sàtira salvatge es veu sabotejada pels fallits intents de funcionar com a manual fidedigne de la corrupció que ha castigat el nostre país. Seria un premi conformista. Nando Salvà


'ENTRE DOS AGUAS’D’Isaki Lacuesta

1-estrenos-entre-dos / periodico

A FAVOR El do de la seducció

La setena pel·lícula del director gironí –gairebé segur, la millor de la seva carrera– té dues coses a favor seu: la primera, que la seva capacitat per seduir els que reparteixen premis està demostrada, ha guanyat gairebé tots els premis a què ha aspirat; la segona, la mestria amb què Lacuesta elimina les distincions entre el que és real i el que és inventat per reflexionar sobre les il·lusions trencades i la recerca de redempció. Nando Salvà

EN CONTRA La ‘rara avis’ d’aquesta edició

És la ‘rara avis’ d’aquesta edició, una combinació de documental i ficció per a amants del cine d’autor. Que arrasés als Gaudí no és cap garantia, les pel·lícules amb què lluita als Goya són molt més potents. Per molta poesia que amagui no és de fàcil digestió i la seva carrera comercial ha sigut discreta. La majoria d’acadèmics l’hauran vist a casa, cosa que en dificulta la victòria. Eduardo de Vicente


'TODOS LO SABEN'D’Asghar Farhadi

estrenos-todos / periodico

A FAVORGran repartiment i director de prestigi

Ho té tot a favor seu: un repartiment amb alguns dels millors actors del país en el seu millor moment artístic, un realitzador internacional de prestigi i un tema universal. ‘A priori’ juga amb unes cartes superiors a les d’altres títols i, a més, compta amb el suport de la taquilla, ja que, a excepció del fenomen ‘Campeones’, és l’única de les nominades amb més de mig milió d’espectadors. Eduardo de Vicente

Notícies relacionades

EN CONTRA Asghar Farhadi, desorientat

Malgrat el prestigi internacional d’Asghar Farhadi, la seva aventura espanyola, tot i que correcta, no ha estat a l’altura del seu talent. És cert, compta amb un repartiment excepcional, però és una pel·lícula que no té prou personalitat i en què veiem un director una mica desorientat, fora del seu entorn, intentant copiar models autòctons que no aconsegueixen prou contundència. Beatriz Martínez