Anar al contingut

RETORN D'UN TÍTOL POPULAR

Lianna Haroutounian debuta al Liceu amb 'Madama Butterfly'

La soprano armènia protagonitza l'òpera de Puccini, que torna amb un conegut i poètic muntatge de Moshe Leiser i Patrice Caurier

Marta Cervera

Lianna Haroutounian debuta al Liceu amb 'Madama Butterfly'

JOAN CORTADELLAS

'Madama Butterfly’, una de les òperes més populars de Puccini, torna al Liceu amb el delicat i poètic muntatge de Moshe Leiser i Patrice Caurier, una exitosa producció del Liceu i el Covent Garden, presentada ja en diverses ocasions des de la seva estrena al coliseu barceloní el 2006. A partir d’aquest dissabte es reposa comptant com a protagonista amb la soprano armènia Lianna Haroutounian, en el seu debut al teatre de la Rambla. Ho farà al costat del tenor de Tenerife Jorge de León com a Pinterkon, paper que ja ha interpretat en anteriors ocasions al Liceu, amb el baríton Damián del Castillo en el paper de Sharpless i la mezzo Anna Ibarra, en el de Suzuki. El segon repartiment també compta amb importants debuts: el de la soprano italiana Maria Teresa Leva que substituirà Ainhoa Arteta -absent els dies 13 i 16 a causa d’una laringitis- i el del tenor Rame Lahaj. Al fossat hi haurà el perfeccionista Giampaolo Bisanti, que ja va dirigir l’orquestra i el cor del Liceu amb 'Macbeth' la temporada 2016-17.

"Estic encantada de debutar al Liceu amb aquest meravellós equip. Els assajos han funcionat molt bé i està resultant molt interessant treballar en aquesta producció, nova per a mi. És bellíssima i clàssica, permet concentrar-nos en els personatges, en el drama i en tot l’essencial que volem transmetre", assenyala Haroutounian, que està realitzant una important carrera després de debutar el 2013 al Covent Garden.

Lianna Haroutounian interpreta a Cio-Cio-San al Liceu, durant un assaig de 'Madama Butterfly' / A. BOFILL

A diferència d’altres personatges puccinians, el de Butterfly és per a ella un dels més sensibles. "Cio-Cio-San és molt ingènua i pura. Es necessita una àmplia gamma de colors per expressar tota aquesta sensibilitat, fragilitat i dramatisme. La música és molt emotiva i m’embriaga tant que de vegades em costa concentrar-me. Intento ser molt sincera per reviure aquesta història cada vegada que la canto, mantenint la veu fresca i sense plorar, tot un repte". No és comparable, afegeix, amb 'Tosca', Liù ('Turandot') i Mimì ('La bohème'). "Aquest personatge és molt més complex, llarg i difícil tècnicament i emocionalment. Però l’adoro perquè com a dona i artista em permet transmetre moltes coses". I afegeix: "Butterfly és fràgil i forta alhora. Madura i molt profunda però alhora ingènua i pura. Expressar tot això a través de la veu és complicat".

Turisme sexual

En aquesta òpera tot gira entorn de la figura de Cio-Cio-San, una noia de 15 anys que es casa enamorada de Pinkerton, tinent de la marina nord-americana que només contreu matrimoni amb ella per divertir-se mentre està destinat a Nagasaki. Quan l’abandona per tornar als EUA, ella només viu amb l’esperança de tornar a veure'l i presentar-li el fill que han tingut. Però al final, després de descobrir la impossibilitat de viure una vida honorable al costat d’ell, prefereix morir amb honor. 

Jorge de León, que interpreta Pinkerton, qualifica el seu personatge de pederasta i el compara amb els qui practiquen el turisme sexual. "No és un personatge de qui et puguis enamorar però ho fas amb tot l’afecte perquè la història sigui el màxim de fidel", va assenyalar respecte a un rol que ha cantat en repetides ocasions al Liceu. "Per més bé que el cantis saps que el teu personatge irritarà el públic -afegeix el seu col·lega, Rame Lahaj-. Pinkerton actua així perquè té el poder dels diners. Només al final s’adona del seu error, quan ja és massa tard". De Lleó s’aferra al context històric en què Puccini va crear l’obra i als matisos subliminars de la partitura i les paraules del llibret per entendre millor la peça.  

Accent italià

El director musical Giampaolo Bisanti ha posat l’accent en la italianitat de l’obra. "Estem treballant a fons la manera de pronunciar per tornar-li una cosa que de vegades falta en aquesta òpera", destaca Bisanti. "Cio-Cio-San és com el sol, tot en aquesta obra gira al voltant seu. La nostra feina se centra a recolzar constantment la soprano perquè se senti lliure".  Aquest accent italià segur que no li va faltar el dia de l’estrena d’aquest clàssic del repertori a la Scala de Milà el 17 de febrer de 1904. Però allò no va evitar la desfeta en aquell desastre sonat. "En general són moltes les raons que expliquen el fracàs d’una obra davant del públic. Segurament la gent no va poder entendre el codi de l’òpera però la seva reacció va ser molt venjativa, un autèntic sabotatge", recorda el director. Després, Puccini va tornar a treballar a la partitura i la següent versió presentada a Brescia va ser tot un èxit.

A Barcelona, 'Madama Butterfly' es va estrenar al Teatre del Bosc de Gràcia, on es va interpretar el 1907, dos anys abans que al Liceu.  Va ser acollida amb un èxit considerable, segons la crítica de l’època.     

Temes: Liceu