CRÍTICA DE CINE
'Yuli': ser lliure per reivindicar les arrels
Són moltes les pel·lículesd’Icíar Bollaín en les quals hi bategal’enfrontament entre la llibertat i la repressió. En aquesta ocasió, la directora utilitza la vida del ballarí Carlos Acosta per compondre un relat que va més enllà de la mera autobiografia. A ‘Yuli’ es parla de moltes coses, entre elles del sentiment d’inferioritat racial i la lluita per escapar-ne, però sobretot la pel·lícula gira entorn del conflicte identitari, el que pateix el protagonista des de la seva infància a partir del moment en què és obligat pel seu pare a estudiar dansa com un mitjà per donar l’esquena a la misèria que els envolta.
Aquesta independència, tant artística com econòmica, que li proporcionarà el ball i que el portarà a convertir-se en una estrella internacional, serà també una font de constants contradiccions en l’edat adulta al sentir que està traint les seves arrels i a la gent que estima precisament per tenir aquesta llibertat de la qual ells no disfruten.
‘Yuli’ és molt més que una història de superació i esforç, el seu rerefons polític és innegable (el guió està firmat per Paul Laverty), sobretot a l’hora de parlar de l’herència esclavista i del panorama de desesperació econòmica durant tantes dècades a Cuba, però sobretot sorprèn la delicadesa i sensibilitat (tant estètica com narrativa) amb la qual estan rodades les escenes de ball. En aquest sentit resulta fonamental el treballd’Álex Catalá com a director de fotografia,d’Alberto Iglesias, el compositor de la banda sonora, del mateix Acosta i les seves coreografies i de Bollaín i la seva capacitat de compondre algunes seqüències d’un enorme lirisme, com aquest ball desesperat sota la pluja d’un nen que es rebel·la contra si mateix i contra aquells que l’envolten perquè es troba atrapat pel seu propi talent dins d’un món profundament hostil.
Yuli ★★★★
Direcció: Icíar Bollaín
Repartiment: Carlos Acosta, Santiago Alfonso, Keyvin Martínez, Edison Manuel Olvera, Laura de la Uz, Yerlin Pérez, Mario Elías, Andrea Doimeadiós
País: Espanya
Durada: 108 minuts
Any: 2018
Gènere: Biografia
Estrena: 14 de desembre del 2018
- Pronòstic delicat Operat d’urgència el ferit greu per l’atropellament de Cornellà
- ACTUALITAT BLAUGRANA Flick, sobre la rua multitudinària: «Em vaig quedar impressionat. Va ser increïble»
- Àustria guanya Eurovisió i Melody s’immola
- Quan falten dos anys per a les municipals Els alcaldes de Junts que endureixen les condicions del padró: «Hem declarat la guerra als okupes»
- SETGE SOBRE GAZA Vent en contra per a Israel: crítiques i aïllament de Trump a Macron passant per la premsa anglosaxona
- EL GIRO D’ITÀLIA Ayuso torna a desafiar Roglic i li retalla un altre segon
- Fórmula 1 Alonso i Sainz il·lusionen a Imola a l’entrar entre els sis primers
- TEMPORADA CITYZEN EN BLANC El Crystal Palace guanya la FA Cup i deixa el City amb les mans buides
- DUEL AL PIZJUÁN El Reial Madrid converteix Dean Huijsein en el defensa més car de la seva història
- Tensió a Cornellà La conductora de l’atropellament múltiple, en llibertat