CITA AMB LA HISTORIETA

El Saló del Manga 2018 dona encara més protagonisme a la cultura japonesa

La fira espera repetir les dades de l'any passat, amb 150.000 visitants, malgrat durar un dia menys

zentauroepp40772542 barcelona  01 11 2017 xxiii salon del manga en la fira montj181024200239

zentauroepp40772542 barcelona 01 11 2017 xxiii salon del manga en la fira montj181024200239 / FERRAN SENDRA

3
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

L’afició pelmanga  a Espanya és un d’aquells fenòmens que no només van associats a un producte, sinó que engloben moltes més coses: suposen, en molts casos, un interès global per la cultura japonesa. El Saló del Manga de Barcelona, la fira més gran del sector d’Espanya i una de les més populars del món, fa temps que va detectar aquesta tendència. En l’edició d’aquest any, la cita donarà encara més protagonisme a tot el que està relacionat amb la cultura nipona (tant tradicional com moderna) i al planter del sector: els més petits.

El Saló del Manga 2018 torna a aquest any a durar quatre jornades (de l’1 al 4 de novembre) després que l’any passat s’experimentés a allargar-lo fins a cinc dies per motius de calendari. Aquest any serà difícil tornar a batre el rècord de visitants, com havia passat en edicions anteriors. L’any passat es va marcar el màxim amb 148.000 visitants, cosa que la va situar com una de les fires més populars de la ciutat. Per a aquesta edició s’esperen entre 145.000 i 150.000 visitants.

Mateix espai, més expositors i activitats

Aquest any, el saló tornarà a ocupar 75.000 metres quadrats (tota la part est de Fira de Barcelona). El saló no creix en espai, però sí que ha redistribuït els espais. Sí que ha crescut en nombre d’expositors, aproximadament el 9% (un total de 222, a més dels restaurants), en què destaca la presència com a col·laboradors de firmes japoneses com Muji (llar) i Uniqlo(roba).

En aquesta edició, ha destacat la directora general de Ficomic, Meritxell Puig, s’ha potenciatl’oferta de lleure relacionada amb la cultura japonesa, amb la creació de Japan Experience, que agruparà diferents activitats i exposicions relacionades amb el Japó i la cultura japonesa, tant la tradicional com la més moderna (Japan Cool Experience): desd’esports  típics dels còmics (es podran practicar en viu) fins a tallers (cuina, com ser una ‘idol’, doblatge, papiroflèxia...) i classes de japonès. En aquest cas, s’ha resituat aquesta zona i es distribuirà per tot el recinte (en concret, palaus 1 i 2). En canvi, la zona de gastronomia japonesa, un altre dels 'musts' del saló, passa al palau 2.1 (zona superior).

També guanyen protagonisme els més petits, per potenciar que una gran part del públic ja són parelles amb fills. En aquest sentit neix Manga Kids, que repeteix la secció incorporada amb èxit a l’últim Saló del Còmic. Hi haurà una zona de Doraemon i zones on es podrà llegir, pintar, jugar o practicar esports. També, com en les últimes ocasions, Nintendo ocuparà un espai destacable de la fira.

Convidats i més activitats

Pel que fa a convidats, en aquesta edició falta potser una gran estrella del sector, però suma convidats de gran present i futur. Destacaran Paru Itagaki, autora del manga 'Beastars'; el duo Akira Himekawa, autores del manga de 'The Legend of Zelda'; 'Nagabe', dibuixant de 'La pequeña forastera'; Daisuke Hagiwara, autor del manga 'Horomiya', i Eiki Eiki Taishi Zaou, autores de 'Love Stage!!', amb la dibuixant francesa Elsa Brants ('Sálvame, Pythie'). En animació, destaca Masaki Sato, un animador responsable d’episodis clau a 'Bola de drac i 'Slam Dunk. Menció especial mereixen dues convidades més: l’actriu, cantant i ‘idol’ japonesa (una de les temàtiques que s’han de seguir del saló) Emika Kamieda i Junnyan, una espècie d’'autoritat’ de la moda del barri toquiota de Harajuku (destaca pel seu estil cridaner).

Notícies relacionades

Sobre exposicions, se’n duran a terme cinc, les més interessants de les quals, 'Llenguatge, objectes i bèsties’ (amb 130 originals de manga) i la de Tamashii Nations (més de 100 figures de les sèries més conegudes). Com cada any, tot això anirà acompanyat de concursos de karaoke i disfresses al gran escenari de plaça Univers, mentre que s’estrenaran concursos de K-pop id’'idols'.  No hi faltaran, tampoc, zona de fanzins, tallers de manga i animació, a més d’un cicle de projeccions amb sèries, pel·lícules i documentals.

Les entrades per a aquesta cita per a dissabte estan esgotades, i les de diumenge, a punt de fer-ho. Les de dijous i divendres, ha explicat Puig, s’han venut gairebé ja un 80%. El saló compta amb un pressupost 1,2 milions d’euros, una xifra lleugerament superior a la de l’any passat.