Anar al contingut

LA GRAN CITA DEL DOCUMENTAL MUSICAL

Deu títols imprescindibles de l'In-Edit 2018

Presentem una selecció d'algunes de les pel·lícules que no pots perdre't de la programació del gran festival barceloní del documental musical

Nando Cruz

Deu títols imprescindibles de l'In-Edit 2018

Entre les gairebé 60 cintes que es presenten a les diferents seccions del festival In-Edit del 2018 (entre el 25 d’octubre i el 4 de novembre), aquesta selecció permet viatjar a Jamaica i el Brasil, endinsar-se en la ment de cantautors i bateries, descobrir les fascinants històries que s’amaguen en una sala de concerts i un festival o sentir l’impacte de l’electricitat i del ritme a través de la gran pantalla.

'Matangi / Maya /
MIA’ Steve Loveridge (Regne Unit / Estats Units, 2017)

La vida de MIA dona per a un serial. Va fugir de la guerra de Sri Lanka i va aterrar en el brit-pop ‘pijo’. La seva intenció de polititzar la seva música la situa en terreny fràgil: glamuritzant la guerra, triomfant a Occident, vista com una mocosa per la seva família, desafiant la premsa com poques i rebent com ningú. Contradiccions, ambició i pors. Divendres, 26. 21.45 h. Dilluns, 29. 21.45 h. Dimarts, 30. 16.00 h. Dimecres, 31. 18.45 h. Aribau Multicines Sala 5


'Els ulls s’aturen de créixer'
Javier García Lerín (Espanya, 2018)

“Tots hem nascut a deu minuts del mar / Tots hem mort a deu minuts del mar”, canta el mallorquí Miquel Serra. I en la seva ment sobrevola la imatge del Joan, el seu germà. Aquesta cinta plasma la recerca de la identitat artística a partir de la pèrdua d’un ésser estimat mitjançant animacions juganeres, metratge familiar i la música càlida i borrosa de Serra. Excepcional. Divendres, 26. 22.00 h. Aribau Multicines Sala 4. Dimarts, 30. 16.15 h. Aribau Multicines Sala 4


'Where are you, João Gilberto?’
Georges Gachot (Suïssa, 2018)

Assegura la seva exdona que la veu de Gilberto pot convèncer-te del que sigui. I com un flautista d’Hamelín, el creador de la bossa nova atreu fans obsessos amb la seva obra. L’últim, un alemany que segueix els seus passos fins a la tassa del vàter en què João s’asseia a tocar la guitarra. Roberto Menescal i Marcos Vall ajuden a comprendre la fascinació que encara genera la seva música. Dissabte, 27. 16.15 h. Aribau Multicines Sala 4 Dijous, 1. 21.30 h. Aribau Multicines Sala 1


'Desolation center’
Stuart Swezey (Estats Units, 2018)

¿Un festival sense publicitat, convidats de premsa ni barres d’alcohol? Va existir el 1983: una ‘rave’ al desert de Mojave abans que s’inventés el concepte ‘rave’ i amb el trio de punk experimental Minutemen. L’experiència a què s’apuntarien després Einsturzende Neubauten, Meat Puppets, Sonic Youth i Redd Kross. Imatges al·lucinants d’una aventura inspiradora. Dissabte, 27. 18.30 h. Aribau Multicines Sala 1. Divendres, 2. 16.00 h. Aribau Multicines Sala 5


'Milford Graves full mantis’
Jake Meginsky, Neil Young (Estats Units, 2018)

Si ja és difícil entrar en la ment d’un bateria, encara ho és més en la d’aquest portent del free jazz. Toca durant deu minuts abans d’obrir la boca. Després, les seves reflexions resulten tant desorbitades o més. Graves no parla de platerets i baquetes, sinó d’electrocardiogrames i fotosíntesi. Una altra aproximació a la música des del documental que deixa mut. Dissabte, 27. 22.00 h. Aribau Multicines Sala 4. Dimecres, 31. 16.00 h. Aribau Multicines Sala 1


'Rudeboy: the story of Trojan Records’
Nicolas Jack Davies (Jamaica / Regne Unit, 2018)

La història d’aquest segell de música jamaicana fundat a Londres el 1968 és també la història de la migració caribenya a Anglaterra, del racisme a l’escola i l’oficina d’ocupació, de les primeres reunions en soterranis per ballar aquests ritmes de la jungla i del primer segell anglès dirigit per negres. Així ho expliquen Dandy Livingstone, Coxsone Dodd, Roy Ellis... Diumenge, 28. 18.45 h. Aribau Multicines Sala 5 Diumenge, 4. 22.00 h. Aribau Multicines Sala 4


'Atrapados por la serpiente’
Álvaro Fierro i Ibon Ibarlucea (Espanya, 2017)

¿“El Josetxo t’estava una estona mirant fixament. I després passava a un altre i després a un altre. I aquella estona que et mirava el Josetxo, a tu et gelava la sang”, explica Iñigo Romera, baixista de Cancer Moon. Els qui no van poder sentir mai aquesta mirada de Josetxo Anitua poden descobrir aquí algunes esgarrifoses actuacions del grup basc tant en viu com en ‘playback’ televisius. Dilluns, 29. 16.00 h. Aribau Multicines Sala 1 Dijous, 1. 19.00 h. Aribau Multicines Sala 4


‘L7’ Pretend we're dead’
Sarah Price (EUA, 2016)

Davant les biografies ordenades sobre Joan Jett i les Slits, la d’aquest quartet crescut en l’era grunge és una hora i mitja de festes, crits i gamberrades. Un relat cru i ensordidor en sintonia amb el seu caràcter: capaces de treure’s un tampó durant el seu xou al festival de Reading i sortir a patinar a escena mentre canta Nick Cave. Explosives i inoblidables. Dilluns, 29. 18.45 h. Aribau Multicines Sala 5. Diumenge, 4. 21.30 h. Aribau Multicines Sala 1


'Suburban steps to rockland: The story of the Ealing Club’
Giorgio Guernier (Regne Unit, 2017)

La història de Studio 54 és més coneguda, però la d’aquest club de Londres, el primer que va programar música electrificada, és una descoberta. El va fundar un iranià i es va omplir de nois de 16 a 22 anys. Allà va actuar Muddy Waters i Sister Rosetta Tharpe. Allà va cantar Mick Jagger en públic per primera vegada mentre el sostre degotava suor que queia sobre la gent. És el bressol del rhythm & blues britànic. Dilluns, 29. 22.15 h. Dijous, 1. 16.15 h. Aribau Multicines Sala 4


'I used to be normal’
Jessica Leski (Austràlia / EUA, 2018)

Admirar una 'boy band' pot ajudar a gestionar el despertar hormonal, a superar una pèrdua, a esquivar la pressió del patriarcat... Quatre dones de diferents edats s’endinsen en la seva obsessió per The Beatles, Backstreet Boys, Take That i One Direction. Una mirada comprensiva a un fenomen infinitament més estigmatitzat que, per exemple, l’obsessió pel futbol. Imprescindible. Dimecres, 31. 22.00 h. Aribau Multicines Sala 4 Diumenge, 4. 18.30 h. Aribau Multicines Sala 1