CRÒNICA
Un trepidant Theremin al Mercat de Vic
'Leon', l'homenatge de The Pinker Tones i el Quartet Brossa a l'inventor rus, va intrigar i va emocionar la mostra musical de Vic, que va acollir substancioses estrenes de Joan Colomo i Clara Peya
zentauroepp45019790 icult180914182047 /
Tota una vida en 45 minuts de ciència i romanç, espionatge, gulag, redempció i crepuscle. Així de trepidant va resultar ‘Leon’ (versió condensada), l’espectacle amb què The Pinker Tones i el Quartet Brossa reten honors a l’inventor rus Léon Theremin (1986-1993). Estrena, aquest dijous a l’Atlàntida, que va marcar un dels punts àlgids d’aquest 30è Mercat de Vic, programa enriquit per primícies com les de Joan Colomo i Clara Peya.
‘Leon’ s’articula al voltant de tres moviments associats a la vertiginosa vida de l’inventor del primer instrument electrònic, el theremin. En l’inicial, el de la joventut, hi va haver un dinàmic trànsit des de la sobrietat clàssica de les cordes (i les veus del Quartet Mèlt) cap a les trames electròniques retroavantguardistes, i un esclat de lluminositat a ‘Lavinia’, peça molt pop cantada (en anglès) per Salva Rey. L’aparició de Toni Mira, ballant claqué a ‘Life in New York City’, va subratllar aquell moment d’esplendor previ a l’imminent gir fatal.
Fantasmal i acollidor
Els anys del gulag, on Theremin va anar a parar acusat d’espionatge pel KGB, van portar sonoritats més sinistres(‘Welcome to Siberia’),amb una aturada de malenconia a ‘Snow’, que Salva va cantar a la guitarra, acompanyat de les fantasmals, tot i que acollidores, notes udoladores emeses pelsenyor thereminista, Víctor Estrada. D’allà a un dramatisme maquinal molt constructivista (‘Life in the gulag’) i a un tercer moviment que va recollir la rehabilitació de Theremin fins a la seva mort, amb una reflexió final dels déus sobre la seva agitada existència.
Joan Colomo, al Mercat de Música Viva de Vic /
Un espectacle que va transmetre excitació i angoixa, un tènue sentit de l’humor i sentit de l’aventura, després del qual, a la Carpa Negra, Joan Colomo va destapar el seu disc antimaterialista ‘L’oferta i la demanda’. Enginyoses cançons pop amb més sintetitzadors de l’habitual, manejats perl’ex-‘surfing sirle’ Guillem Martínez, que tot i que es tenyeixin una mica d’electrònica alemanya (aires de Kraftwerk a ‘Esclat etern’) no deixen de transmetre vulnerabilitat anímica: allà van ser la desarmant ‘La redistribució de la riquesa’ i el feliç desvari de ‘Ritme pervers’.
I, després Clara Peya i el seu ‘Estómac’. Una vegada més, fonent la contundència ideològica (la “desconstrucció de l’amor romàntic”)amb l’extrema sensibilitat d’un cançoner que sembla dissenyat per a un musical teatral, ric en canvis estètics, amb diàlegs vocals (rapejats de Peya des del piano, en contrast amb el lirisme de Magalí Sare) i seqüències captivadores amb pics d’èpica. Una altra obrad’alt calat emocional i conceptual per part d’una artista que va ampliant públics, com va certificar el ple i les cues registrats a l’auditori de l’Atlàntida.
- Carme Coma: "He sentit por, vergonya i fàstic durant aquests cinc anys"
- Crisi interna ERC convoca un consell el dia que Junqueras presenta la seva candidatura
- Educació Quasi la meitat d'alumnes d'FP sense plaça no tenen els requisits
- La xacra que no cessa Quatre de cada deu agressors masclistes són reincidents
- El gremi diu que té llits per tancar els pisos turístics
- Desperfectes El que digui Mario Draghi
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Accident mortal Els Mossos ratifiquen que la maquinista de Montcada va donar positiu en drogues, però matisen que els resultats no són concloents
- Festa Major Arriben les festes de Santa Tecla a Tarragona: Què no et pots perdre?
- Educació Quasi la meitat d'alumnes d'FP sense plaça no tenen els requisits