ANIVERSARI DE L'ASSOCIACIÓ

Els editors en català, 40 anys i a la recerca de nous lectors

L'AELLC celebra quatre dècades amb un manifest, nou logo i el nom d'Editors.cat

zentauroepp40010073 pla general d un dels passadissos de la fira de la setmana d180711140416

zentauroepp40010073 pla general d un dels passadissos de la fira de la setmana d180711140416 / Guillem Roset

2
Es llegeix en minuts
Anna Abella
Anna Abella

Periodista cultural

Especialista en art i llibres, en particular en novel·la negra, còmic i memòria històrica

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Editors.cat és la nova marca amb què des d’ara passarà a denominar-sel’Associació d’Editors en Llengua Catalana (AELLC), que aquest 2018 celebra 40 anys de la seva creació, des de la seva constitució, el 2 de juny del 1978. Mirant ara al present i al futur, les gairebé 100 editorials que en formen part s’han marcat diversos objectius, que segons ha explicat la seva presidenta, Montse Ayats, consisteixen en el foment de la lectura per crear nous lectors, a aconseguir més visibilitat i presència dels llibres en català en llibreries i en els mitjans de comunicació, en la internacionalització de la literatura i els autors il’increment de les inversions públiques.

Ayats i els vicepresidents d’Editors.cat Joan Sala, Ilya Pérdigo i Iolanda Batallé no han oblidat destacar la importància de continuar organitzant la Setmana del Llibre en Català, “com a màxim exponent i millor exemple del que significa l’associació”, ja que durant aquest esdeveniment (que aquest any se celebrarà del 7 al 16 de setembre) hi participen tots els àmbits del sector (llibreters, autors, distribuïdors, editors...) i permet “donar visibilitat durant 10 dies al llibre en català” i ajudar a la internacionalització amb la presència d’editors estrangers amb els quals establir contactes i tancar la venda de drets. Això últim també s’està potenciant amb la presència de les editorials de llibre en català en fires del llibre com les de Bolonya, Londres o Frankfurt.

Coincidint amb l’aniversari, i en una festa a l’Arts Santa Mònica, amb representants de la Generalitat, l’ajuntament i la Diputació de Barcelona, l’associació presentarà el nou logo d’Editors.cat (la lletra i està formada per quatre barres que simbolitzen les de la bandera catalana, el llom d’un llibre i les quatre dècades transcorregudes) i un manifest que, a més d’incloure els objectius citats, “posa èmfasi no tant en la quantitat de títols editats com en la seva qualitat” i insta a “tenir l’astúcia necessària per convertir l’àmbit digital en un aliat”.  

Rescatar antics lectors 

Notícies relacionades

Dels 97 socis, set editorials es van crear abans de la guerra civil, 50 entre el 1972 i el 2000, i 40 des del 2000 fins avui. Això, segons Ayats, “reflecteix la diversitat del món de l’edició en català”, que ara té “l’oportunitat” de captar una generació, la dels que fa 35 anys van rebre escolarització en català però van abandonar la lectura i que, segons les estadístiques, acaben d’arribar a l’edat en què tornen a llegir.

Sala, que ha recalcat la necessitat d’invertir en el foment de la lectura,  ha recordat la “baixíssima” inversió en cultura de les administracions públiques i desitja que el Govern compleixi l’aprovat Pla de Lectura 2020 però que s’ampliï la xifra de dedicar 65 euros del pressupost per habitant i any a la cultura que aquest mateix dimarts anunciava com a desitjable la consellera Laura Borràs, amb qui Editors.cat es reunirà el 24 de juliol.