Anar al contingut

LA GRAN CITA DE LES MÚSIQUES AVANÇADES

Sónar 2018: totes les claus de la 25a edició del festival

El Sónar 2018 celebra el quart de segle oferint prop de 150 actuacions entre el 12 i el 17 de juny, i aspira a ser "una experiència única" per a l'espectador

Julián García / Juan Manuel Freire

Sónar 2018: totes les claus de la 25a edició del festival

El Sónar arriba a la seva edició número 25 sense gaires ganes de nostàlgia, tirant més aviat la vista cap endavant; en realitat, com ho ha fet sempre, escanejant els sons i les idees més avançades, associant-se a conceptes avantguardistes, com l’exploració i l’aventura. Com si la Terra se’ls hagués quedat petita en aquest quart de segle de vida, res no simbolitza millor el que significa aquest Sónar 25 que aquesta transmissió de ràdio que el festival ha enviat a un exoplaneta potencialment habitable situat als voltants de l’Estrella de Luyten B, a 12,5 milions d’anys llum. Un missatge amb 33 peces de música creades per artistes vinculats a la història del Sónar, destinat a establir comunicació amb una civilització extraterrestre, i la resposta del qual, si es donés, arribaria d’aquí a 25 anys, quan el festival assoleixi la seva edició número 50. Ningú no sap, en veritat, què serà del món l’any 2043, però el Sónar prefereix especular sobre el futur de la música, la tecnologia i la creativitat abans que recrear-se amb les velles troballes del passat. Que també.

"Quan afrontàvem la preparació d’aquest aniversari, vam tenir clar que volíem recuperar els valors fundacionals de l’edició de 1994: fer una celebració festiva, però amb caràcter rastrejador", ha explicat Ricard Robles, un dels tres directors del festival, en la roda de premsa del festival celebrada aquest dijous a l’Antiga Fàbrica Damm. Des del 12 al 17 de juny, 150 actuacions, 290 artistes i més de 230 activitats vinculades al congrés paral·lel del Sónar+D convertiran Barcelona en una "polis creativa", segons paraules de Robles, amb  una programació musical calidoscòpica, inquieta, amb tentacles estesos cap a diversos punts del planeta, sense reclams històrics de l’electrònica com en edicions anteriors, però atapeïda de noms clau en perpètua expansió i experimentació. "Volem que sigui una experiència única per a l’espectador", va apuntar Enric Palau, un altre dels directors del festival.

La presentació del festival va comptar amb la presència de l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, i la de la nova consellera de Cultura, Laura Borràs, que va arribar tard a la cita a causa de la primera reunió del Govern. L’acte va derivar en una exaltació de la marca Sónar i de la seva reconeguda condició d’ambaixadora de la Catalunya més dinàmica i emprenedora. "Molts som de la generació Sónar. És més que un festival de música, és un punt de trobada de teixit creatiu, industrial i de públic", va dir l’alcaldessa, altament satisfeta del fet que des del dimarts 12 el pati interior de l’Ajuntament acollirà la instal·lació audiolumínica Chiasm, de l’artista holandès Edwin van der Heide, en una activitat gratuïta.

¡Déu meu, està ple d’estrelles!

Com s’espera d’un 25è aniversari, el programa de Sónar-18 és ple d’estrelles, com la porta galàctica del 2001: Una odissea de l’espai. Estan el projecte pop virtual Gorillaz (més de cinc anys després del seu últim pas per Barcelona), LCD Soundsystem (presentant la seva gran tornada American dream), Thom Yorke (líder de Radiohead, defensant el material que ha editat en nom propi), l’agitador de ritmes globals Diplo, el cada vegada més estimat Bonobo, els infatigables 2manydjs (que, a més, tornen a portar-se el soundsystem somiat de DESPACIO, creat junt amb James Murphy d’LCD Soundsystem)... Així de ben acompanyat és un plaer bufar espelmes.

LCD Soundsystem, com James Murphy en primer pla.

I, més enllà d’aquests grans ganxos populars, el festival s’ha preocupat de portar molts noms que són estrelles en el seu gènere o que estan a punt de ser-ho. En l’apartat més techno i house prometen molt els directes de Bicep i George Fitzgerald, i les sessions d’Helena Hauff,  Modeselektor, el tàndem format per Ben Klock i DJ Nobu... Quant a sessions, la tasca d’agitar SónarCar durant hores i hores (bé, sis en concret) ha caigut a les mans expertes de DJ Harvey i el local John Talabot.

Festival global

Lluny de l’anglocentrisme, Sónar convida a la festa artistes d’arreu del món, tots els continents, com demostra l’àmplia presència d’artistes africans: Kokoko!, hipnòtic col·lectiu del Congo, fascinarà amb la seva barreja del tangible i el digital; el magistral bateria nigerià Tony Allen formarà duo amb Amp Fiddler, i Mr. Eazi, la DJ Kampire Distruction Boyz saltaran a l’escenari de Sónar de Dia sota el padrinatge de Diplo.

Quant a sons llatins, destaca l’argentina Nathy Peluso, ara resident a Barcelona, amb la seva barreja de salsa, latin trap i el que sorgeixi; les sessions de la mexicana Rosa Pistola i el novaiorquès, ambaixador del reggaeton, Dre Skull.

Carrers de foc

Ritmes urbans a l’alça (i hip-hop de tota la vida) no falten en aquesta edició del Sónar. Podrem veure grans valors del grime com ara Wiley i el DJ/PRODUCTOR Preditah (company de gira de Skepta); una icona emo-rap, Yung Lean; un raper en plena ascendència, GoldLink, i ídols del trap d’aquí com ara Rels B i Steve Lean. També hi ha curiositat per la reinvenció urban de Rosalía, l’actuació del popular youtuber Lory Money i la sessió segurament explosiva del cada vegada més ubic productor Alizzz.

L’escena espanyola estarà, de fet, àmpliament representada, amb artistes que van del més directe i accessible (la mateixa Rosalía) al més assagístic (diguem Francisco López). Entre l’oferta trobem nous espectacles d’experts techno com Henry Saiz i Óscar Mulero; el mà a mà d’un Refree insòlitament sintètic amb el cineasta Isaki Lacuesta, i el tàndem format per Niño de Elche  i el bailaor Israel Galván, presentant xou inèdit.

Clàssica i clàssics

Com és habitual, el Sónar flirtejarà amb la clàssica moderna en diverses cites prometedores, com el directe d’Ólafur Arnalds; la interpretació de l’OBC del clàssic minimalista In C de Terry Riley, i el concert de clausura amb Ryuichi Sakamoto i Alva Noto, que presentaran nou espectacle al Teatre Grec.

Sakamoto & Noto no són estranys al festival (ja van actuar junts el 2011), però menys encara ho són  Richie HawtinÁngel Molina i Laurent Garnier, que, per descomptat, s’encarregarà de posar el colofó amb quatre hores de mescles.

Tecnologies creatives al Sónar+D

Més o menys en paral·lel al programa musical del Sónar (des d’un dia abans, dimecres) discorre, per sisè any, el congrés de cultura digital Sónar+D, que, aprofitant el 25è aniversari, s’ha proposat elucubrar sobre les que podrien ser les innovacions més significatives del següent quart de segle. La programació gira entorn de cinc eixos temàtics, començant per, és clar, la música. Convidats com ara Mat Dryhurst (col·laborador clau de Holly Herndon, artista digital i pensador multitasca) i Ian Rogers (exdirector de la divisió musical d’Apple) oferiran la seva visió sobre el futur de la música ‘on line’. A més, Noto i Sakamoto conversaran sobre el futur dels concerts.

La gran cúpula esfèrica del Sónar360º.

Un altre eix important del programa és l’experiència audiovisual i la seva possible evolució, que passa necessàriament per la realitat virtual, amb aparador a Realities+D. Un nou escenari, Sónar360º, cúpula esfèrica de 19 metres, oferirà experiències immersives sense necessitat d’ulleres pesants.

Una nova xarxa

La mateixa internet serà objecte de discussió en xerrades amb la participació de Dryhurst i Rogers i la companyia Mozilla, les eines de la qual (cas del navegador Firefox) ajuden a somiar una xarxa més lliure. L’organització infoactivista Tactical Tech presenta l’exposició The glass room experience, sobre les dinàmiques de la vida en l’era d’internet.

El penúltim eix és el futur de la intel·ligència: la manera com l’humà, el col·lectiu i l’artificial convergiran en una transformació inèdita. Hi conversaran plataformes com ara Bandcamp i Pandora, i l’enginyera de so Susan Rogers, directora del laboratori de cognició musical de Berklee; i col·laboradora de Prince en els seus discos del període 1983-1988.

I si tenim en compte que els fastos del 25è aniversari del Sónar van arrencar amb els senyals llançats al cosmos, no es podia deixar de banda aquest any l’exploració espacial. En aquest àmbit destaca la sessió Aliens Nosostros / Ellos, amb la presència de Jon Jenkins, investigador de la NASA en les missions Kepler i TESS, destinades a trobar i estudiar exoplanetes, i la presentació del projecte d’exploració espacial del Media Lab del MIT.

Un pressupost de 9,2 milions d’euros

Ricard Robles ha detallat que aquesta edició del Sónar tindrà 9,2 milions d’euros de pressupost, aportat en un 7,93% per les administracions públiques –400.000 euros per l’Ajuntament; 165.000, de l’Icec; 15.000, del Ministeri de Cultura, i 150.000, de la Unió Europea–; mentre que el 17,23% provenen de patrocinis privats i el 75%, de recursos propis, sobretot per la venda d’abonaments i entrades. El Sónar desembarcarà a l’Ajuntament de Barcelona amb una instal·lació audiolumínica.

Robles ha explicat que un 55,3% dels visitants provenen de Catalunya i Espanya, mentre que el 44,6% són estrangers procedents de 118 països, i que de moment s’hi han s’han acreditat 685 periodistes de 39 països. Sobre l’afluència al festival, que l’any passat va registrar 123.980 persones, Robles ha dit: "Crec que estarem en xifres similars. Però el que ens preocupa és que sigui la millor celebració possible". 

0 Comentaris
cargando