Anar al contingut

La gran cita barcelonina de la música, la tecnologia i la creativitat

Els grans moments dels 25 anys d'història del Sónar

Aquestes són algunes de les escenes i estratègies que han marcat l'evolució del festival des de la seva creació el 1994

Nando Cruz

Fa un quart de segle, i amb 17 dels 36 milions de pessetes de pressupost aportades per la SGAE, naixia un festival, llavors de músiques avançades i art multimèdia, que transformaria per sempre el perfil cultural de Barcelona. Aquestes són algunes de les escenes i estratègies que han marcat l’evolució del festival des de la seva creació el 1994

1994

DJ Vapour Space / YANN MERCADER / ROCKDELUX

El festival neix amb una nit ambient. L’alemany Atom Heart actua de genolls a l’escenari de l’Apol·lo. Part del poc públic, s'estira a terra. Algun es queda fregit. “Això no és new age. Això és la nova era”, adverteix el catàleg.


1995

L’anglès Scanner deixa bocabadat el públic del CCCB a l’incorporar als seus paisatges de sorolls fragments de programes radiofònics del dial barceloní i de converses de la policia que capta amb els seus sensors.


1996

Primer ple amb el japonès Ken Ishii. L’envelat del Poble Espanyol degota suor, però al chill out diürn se sua més. La butaca de plàstic inflable és la nova imatge del festival i icona del pla ‘fer la migdiada mentre punxa el discjòquei’. El Sónar inventa el comptador de públic per dies i ja sumen 18.000 persones.


1997

L’allau de gent per veure Daft Punk col·lapsa el Pavelló de la Mar Bella, el tercer recinte que estrena el Sónar per a la seva oferta nocturna en només quatre anys.


1998

Telefónica patrocina un espai anomenat Sónar Online: està pensat per veure concerts per internet i connectar-se a una cosa anomenada xat. El festival convida els avis Kraftwerk i sintonitza amb el futur mitjançant la conferència “Com es pot emmagatzemar la música i els sons per a una reconstrucció futura?”.


1999

Nous horitzons. L’alcalde Joan Clos es passeja pel CCCB, Mika Vainio punxa country i rockabilly i el discjòquei Roger Sánchez afirma que desitjaria remesclar al salser Marc Anthony. Fregant ja els 40.000 espectadors.


2000

La controvertida campanya d’imatge del 2000. 

Les bessones amb poders telequinèsics i les àvies que aguantaven hores sense respirar van donar molt a parlar. Però la parella de l’any la van formar Ángel Molina i Óscar Mulero, aliats com a primers discjòqueis estrella espanyols.


2001

Sónar de Nit es trasllada al Polígon Pedrosa de l’Hospitalet, una nau immensa, la primera icona de la qual no és Jeff Mills sinó aquest passadís on les freqüències greus exerceixen de tallafoc sonor. Molts s’hi estan hores. Altres, a la rave anti-Sónar que neix a l’exterior del recinte i que també creixerà any rere any.


2002

El Sónar inicia la seva expansió mundial amb edicions a Tòquio, Lisboa, Londres... Quan al locutor anglès John Peel li entreguen la seva acreditació amb la cara de Maradona (imatge del festival i artífex de l’eliminació d’Anglaterra al Mundial 86), la ratlla i hi escriu: ‘Fuck you!’. Nou rècord: 91.000 persones


2003

Björk / FERRAN NADEU

Björk dispara la venda anticipada com mai i Matthew Herbert ha de fer un segon passi amb la seva big band a l’Auditori perquè més gent vol veure com ret homenatge al vell jazz mentre trosseja un exemplar del diari ABC i converteix aquest so en ritme. ¡Quins temps! Aquest concert costava 12 euros.


2004

¡Punxada! Per primera vegada en la seva història, l’assistència de públic baixa. El festival encarrega un estudi de l’impacte econòmic del Sónar a la ciutat. Molts festivals copiaran la idea perseguint subvencions i fomentant la idea que la cultura és bona perquè aporta diners... a hotels i restaurants.


2005

¡Remuntada! Amb la dupla The Chemical Brothers + Jeff Mills, el Sónar bat el rècord de públic en una nit: 22.000 persones L’endemà, els rapers De La Soul conviden un amic a cantar uns temes. Es diu Kanye West.


2006

Passar el temps i exquisitat. Aquests White Diet programats divendres a la tarda són, en realitat, els Scissor Sisters. I la seva antítesi, la trobada entre l’alemany Alva Noto i el japonès Ryuichi Sakamoto. La presència de guiris al festival ja és massiva. Es nota en els concerts i pels carrers caçant taxis.


2007

El reggaeton entra al Sónar de la mà de Calle 13. Beastie Boys debuten a Barcelona dues dècades després de ‘Licensed to ill’ i no ofereixen un concert decebedor sinó dos.


2008

Ara que tant se celebra que Amaia hagi saltat d’Eurovisió al Primavera Sound, es pot recordar que La Pajarraca (extravagant imatge d’aquell any) va fer un vol similar: presentant-se a Eurovisió i fracassant estrepitosament. Això sí, la va entrevistar Rafaella Carrà. “Estic farta de tant de bombo”, va confessar.


2009

Neix el Sónar Kids amb més 5.000 espectadors.


2010

Un potent focus il·lumina el cel i es veu des de tots els barris de Barcelona. És el japonès Ryoji Ikeda des del Teatre Grec. Tranquils, a l’aeroport d’El Prat estan avisats.


2011

En ple 15-M, el festival és una bombolla de lleure i negocis. La fira Sónar-Pro, amb suport del departament de promoció econòmica de l’ajuntament, la imaginació del grup de tecnologia musical de la Universitat Pompeu Fabra i l’interès de Google, Spotify, Youtube i altres multinacionals, guanya entitat.


2012

El discjòquei Richie Hawtin ofereix una sessió al mercat de la Boqueria.


2013

El Sónar de dia es muda al recinte Fira Montjuïc i neix Sónar+D darrere del nou objectiu: convertir Barcelona en capital de la cultura tecnològica. El 53% de públic ja és estranger. Skrillex arriba per rejovenir la mitjana d’edat.


2014

Instal·lació Unidisplay, de Carsten Nicolai.

La discoteca Despacio, l’obelisc de leds de Richie Hawtin i la monumental instal·lació de Carsten Nicolai fan miques el vell concepte d’escenari.


2015

Niño de Elche entra com a elefant anarquista en una terrisseria moderna i entre cants tòxics i bombos indignats munta una rave en la qual Carrero Blanco surt volant i el públic recupera la fe en una cultura polititzada.


2016

La paradoxa màxima: el col·lectiu Underground Resistance, pares del techno de Detroit polític i anticomercial, actua en un Sónar de Dia infestat ja d’estands des dels quals els patrocinadors intenten captar nous públics.


2017

Bad Gyal / ACN / PERE FRANCESCH 

Bejo, Dellafuente, C. Tangana, Kinder Malo & Pimp Flaco, Yung Beef, Bad Gyal… La jove escena estatal de les músiques urbanes entra en bloc.

Temes: Sónar

0 Comentaris
cargando