FESTIVAL DE CINE DE BERLÍN

Robert Pattinson, com fugir de la pròpia ombra

L'actor fa un nou gir a la seva carrera amb 'Damsel', un 'western' divertit dels germans Zellner presentat a la Berlinale

El paraguaià Marcelo Martinessi retrata amb nervi i precisió el viatge emocional d'una dona madura a 'Las herederas'

zentauroepp42134458 ber601  berl n  alemania   16 02 2018   el actor brit nico r180216184418

zentauroepp42134458 ber601 berl n alemania 16 02 2018 el actor brit nico r180216184418 / PHILIPP GUELLAND

3
Es llegeix en minuts
Nando Salvà

Les habilitats actorals de Robert Pattinson són una cosa sobre la qual segueix sense haver-hi consens, però hi ha un fet que ningú qüestiona: el britànic ha lluitat fort per treure's de sobre la imatge d'ídol teen que li va ser adjudicada al principi de la seva carrera. Des que va completar la saga Crepuscle, l'hem vist aparèixer com a secundari en projectes de prestigi -Maps to the stars; Z, la ciudad perdida-, fer cine arthouse que gairebé ningú va arribar a veure -La infancia de un líder, Good time- i participar en pel·lícules que preferiríem no haver vist -Recorda'm, Agua para elefantes-; i d'alguna manera, al llarg d'una trajectòria tan poc comercial s'ha espavilat per retenir la seva condició de pes pesant de les alfombres vermelles.

Al capdavall, ell és l'únic que justifica no només l'expectació generada per la presentació de Damsel sinó la presència mateixa de la pel·lícula a la competició per l'Os d'Or. "No m'importaria tornar a treballar en una superproducció de Hollywood; el problema és que com més val una pel·lícula més gent hi ha a sobre teu dient-te com has de fer les coses", explica Pattinson durant la seva trobada amb la premsa. "En pel·lícules petites com aquesta, en canvi, tens més possibilitats de prendre riscos i experimentar".

Boig d'amor, boig rematat

Damsel, en efecte, s'esforça per ser rara, principalment de dues maneres: en primer lloc, juga a despistar sobre quina és la història que vol explicar i quin dels seus personatges n'és el centre moral; diguem que, sobre el paper, parla d'un noi mig boig d'amor mig boig rematat -Pattinson, impecable en mode tarat- que travessa el Far West per alliberar la seva nòvia segrestada, i que al trobar-se amb ella descobreix que les coses no són com s'imaginava.

"Com més val una pel·lícula, més gent et diu com has de fer les coses", afirma l'actor

En segon lloc, els directors David i Nathan Zellner parteixen d'aquesta premissa per subvertir amb voluntat sorneguera les convencions del western. Per un costat, omplen el relat d'imatges absurdes: un pianista que tecleja amb monyons, un home a qui disparen al cap mentre orina i que segueix orinant una vegada mort, un cavall nan; per un altre, a través d'un gag que resulta francament graciós la primera vegada -en part pel gir argumental que provoca- i que ho és cada vegada menys a mesura que es va repetint sense parar.

Mentre avança, així mateix, Damsel arriba a assemblar-se a comèdies com Scary movie, Epic movie Disaster movie, basades en la paròdia de diferents gèneres cinematogràfics, encara que no té la convicció necessària per abraçar l'estupidesa. Els Zellner, en canvi, han citat referents com Los profesionales, de Robert Altman, o Johnny Guitar, de Nicholas Ray. No els queda res.

Un Rambo amb gana

Notícies relacionades

Pel que fa a la resta d'aspirants al palmarès, la jornada n'ha ofert una de freda i una de calenta. Ambientada en la fam que va castigar Irlanda el 1847, Black 47 narra la història d'un soldat que deserta de l'exèrcit britànic per reunir-se amb la seva família i que, després de ser testimoni dels abusos comesos sobre la seva gent, es llança a una espiral venjativa que el converteix en una versió especialment hieràtica de John Rambo -l'actor James Frecheville aconsegueix estar tota la pel·lícula sense moure ni un múscul facial-. El director Lance Daly ni aconsegueix insuflar al relat el ritme o l'energia necessaris per fer-lo funcionar com a cine d'acció ni aprofundeix prou en les psicologies dels seus personatges per dotar-lo de verdadera transcendència dramàtica.

També la cinta paraguaiana Las herederas parla de diverses coses a la vegada: sancions administratives injustes i desigualtats de classe, la vida a les presons de dones d'Asunción i amors lesbians en la tardor de la vida, entre altres. La diferència és que aquí el director Marcelo Martinessi sí que aconsegueix mantenir tots aquests plats girant a la vegada, en equilibri i a l'uníson, i en el procés ens fa empatitzar amb el viatge emocional d'una dona madura per a qui perdre els mobles, la dignitat i les certeses sentimentals acaba sent menys un trauma que un alliberament.

Un Oscar Wilde amb mala lletra

Que<strong> Rupert Everett </strong>acabés fent una pel·lícula com <em><strong>The happy Prince</strong>,</em> biopic sobre <strong>Oscar Wilde</strong>, només era qüestió de temps. Al llarg de la seva carrera ha protagonitzat dues adaptacions cinematogràfiques de textos de l'irlandès, <em>Un marido ideal</em> i <em>La importància de ser franc,</em> i es va passar bona part de 2012 donant-li vida al capdavant del muntatge teatral <em>El petó de Judes.</em> El nou llargmetratge, del qual Everett és guionista, director i protagonista -i que ara presenta fora de concurs a la Berlinale-, retrata el declivi del mestre durant el seu exili a França, després d'haver complert condemna acusat d'"indecència amb homes". Sorprenentment, el que proposa és un estudi de personatge desenfocat, més interessat a apiadar-se del personatge que a penetrar en la seva malmesa psicologia.