CRÍTICA

Laura Ferrero: emocions sense impostura

La narradora construeix un drama familiar a base de cura i subtilesa

zentauroepp41738211 icult  laura ferrero   escritora180123134331

zentauroepp41738211 icult laura ferrero escritora180123134331

2
Es llegeix en minuts
Domingo Ródenas de Moya

Mentre llegia aquesta novel·la, la primera de Laura Ferrero (Barcelona, 1984), he recordat allò que deia André Gide que amb els bons sentiments no es fa literatura. I no perquè abundin aquí els bons sentiments i, en conseqüència, faci mutis la literatura, sinó perquè Qué vas a hacer con el resto de tu vida confirma l’asserció: el seu combustible són els sentiments, però no els bons sinó els que corroeixen i trastornen, els que aixafen i foraden, els que acorralen i postren, els que enverinen des del passat i també els que ressusciten al caliu de les il·lusions de futur. Aquesta simfonia sentimental obeeix a una batuta serena, la d’un estil pulcre i refrenat, que sap esquivar la trampa del melodramatisme que aguaita.

BUSCANT RESPOSTES

Ferrero ha creat una narradora de la seva edat, amb el seu nom i també amb alguna de les seves experiències vitals (el treball editorial, l’estada a Nova York, la vocació d’escriptora), però que no s’ha de confondre amb un jo autobiogràfic. En una situació familiar catastròfica, aquesta Laura imaginada pateix una pèrdua dolorosíssima que l’aboca a un dol desestabilitzador. Per sortir-ne trenca el que hauria de ser preservat i emprèn un viatge a la recerca de respostes. Soc deliberadament imprecís per no trair el mecanisme de revelació de secrets que ha armat l’autora i que complaurà molts lectors.

    

Notícies relacionades

El duel té lloc en l’escenari d’un drama familiar en què tots els actors estan construïts amb cura i subtilesa fins al punt que cadascun es podria situar al centre de la seva pròpia novel·la. Així passa amb el pare, Román, geòleg obsessionat amb les illes, la seva definició i el seu còmput; amb la mare, Adriana, pintora que arrossega una fonda fractura per la qual abandona la família durant cinc anys; amb el germà petit, Pablo, pintor també, hi-

perestèsic inadaptable. Queda fora d’aquest quadro Gael, el faroner i professor universitari, els vincles del qual amb tots els anteriors haurien requerit més elaboració. Tots són illes entre si, que és la metàfora productiva que sobrevola la novel·la i que suggereix una incomunicació i soledat que transcendeixen les de la narradora i la seva cohort. El camí de l’emoció sense impostura que ha transitat Ferrero és un dels que porten a la gran literatura.