GUARDONS DE LA PREMSA ESPECIALITZADA

'Estiu 1993' conquista el Feroz

El debut en la direcció de Carla Simón es porta el premi al millor drama, direcció, guió i actor de repartiment

zentauroepp41737069 feroz180122194433

zentauroepp41737069 feroz180122194433 / JuanJo Martin

2
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

La millor pel·lícula del 2017 és 'Estiu 1993', segons el criteri de l’Associació d’Informadors Cinematogràfics d’Espanya (AICE), que ahir a la nit va concedir al lluminós i autobiogràfic debut en la direcció de Carla Simón el Feroz al millor drama, guardó a què també aspiraven quatre pel·lícules més: 'Handia', 'No sé decir adiós', 'El autor' i 'Verónica'.

'Estiu 1993' va conquistar també els premis a la millor direcció, guió i actor de repartiment (David Verdaguer). La nena protagonista, Laia Artigas, es va quedar sense el seu Feroz a la millor actriu, que va recaure en Nathalie Poza, que, efectivament, està immensa en el paper de filla que no sap com afrontar la malaltia terminal del seu pare a No sé decir adiós, primera pel·lícula de Lino Escalera. 

Macarena García, en un fotograma de 'La llamada'

Les dues cintes, 'Estiu 199'3 i 'No sé decir adiós' formaven part de la secció oficial de l’últim festival de Màlaga, on la premsa especialitzada les va acollir amb entusiasme.

FENOMEN DE LA TEMPORADA

Mentrestant, el Feroz a la millor comèdia no va ser per a 'Selfie' ni 'Fe de etarras', dues cintes més molt elogiades per part dels reporters, sinó per a 'La llamada', on Javier Ambrossi i Javier Calvo (duo professional i personal conegut com els Javis) també debuten en la direcció amb les divertides vivències divines i humanes d’unes joves i unes monges en un campament escolar. Adaptació d’una obra de teatre, la pel·lícula –que també va conquistar el Feroz al millor tràiler– ha tingut una estupenda acollida a la taquilla, s’ha convertit en un dels fenòmens de la temporada i ha llançat els seus realitzadors a la fama arran de la sèrie indie Paquita Salas (que també va ser premiada als Feroz de l’any passat).

Javier Gutiérrez, a Sant Sebastià, on va presentar 'El autor' / vincent west

Pot ser que 'El autor', l’últim i irònic treball de Manuel Martín Cuenca, no aconseguís el guardó de millor drama, però l’AICE sí que va valorar el treball del seu repartiment. Javier Gutiérrez es va imposar, entre altres, a Javier Cámara, el divertidíssim i patètic etarra de 'Fe de etarras', i també a Santiago Alverú, un altre descobriment de la temporada gràcies a Selfie. Gutiérrez, que també aspira al Goya, es posa en la pell d’un cretí, un home gris que treballa en una notaria de Sevilla i que es vol convertir en un escriptor venerat. Sense talent, acaba per aprofitar-se de les converses dels seus veïns per alimentar la seva novel·la. Adelfa Calvo, la portera de l’edifici, també va aconseguir el seu Feroz a la millor interpretació femenina de repartiment.

DECEPCIONS 

Notícies relacionades

'Handia', la pel·lícula amb més nominacions als Goya (13), es va haver de conformar amb dos premis Feroz: millor cartell i millor música original. I 'Verónica', que aspirava a sis, se’n va anar injustament de buit, igual que 'El bar'.

En la categoria de televisió, 'Vergüenza (Movistar+) va guanyar com a millor comèdia. Javier Gutiérrez va fer doblet al recollir el guardó a millor protagonista, premi que també va recaure en els seus companys de repartiment, Malena Alterio i Miguel Rellán. El Feroz a la millor sèrie dramàtica se’l va endur La zona, amb un altre guardó a la millor actriu de repartiment per a Emma Suárez.