ESTRENA

'Desig sota els oms' esclata al TNC

El director Joan Ollé percep "un perfum de Trump" en aquesta obra d'Eugene O'Neill protagonitzada per Pep Cruz, Laura Conejero i Ivan Benet

zentauroepp40569714 desig171018132628

zentauroepp40569714 desig171018132628
zentauroepp40569689 desig171018132700
zentauroepp40572393 desig171018132614

/

3
Es llegeix en minuts
Marta Cervera / Barcelona

El TNC obre la Sala Gran amb un drama rural d’Eugene O’Neill, (1888-1953), gran autor nord-americà i Nobel de literatura. 'Desig sota els oms', publicada el 1924, s’estrena avui en català amb una nova producció dirigida per Joan Ollé i amb un sòlid repartiment amb Pep Cruz, Laura Conejero i Ivan Benet. Una espectacular escenografia giratòria amb un toc cinematogràfic traslladarà l’espectador a la granja de Nova Anglaterra on transcorre aquesta tragèdia fundacional del teatre nord-americà. 

«O’Neill retrata en el seu teatre les situacions més sòrdides de la condició humana», diu Ollé sobre un text arrelat en la tragèdia grega, que beu del mitològic triangle sentimental entre Teseu, Fedra i Hipòlit, amb l’afegit de Medea. Segons ell, destil·la cert «perfum de Donald Trump» perquè parla de l’Amèrica rural «basada en les idees de pàtria, bandera, religió i propietat». 

L’obra es localitza a la finca d’Ephraim Cabot (Pep Cruz), patriarca viudo de 75 anys que conviu amb els seus tres fills, dos d’ells en la trentena fruit del seu primer matrimoni, Peter i Simeon (Santi Ricart i Pepo Blasco, respectivament) i un del segon, Eben (Ivan Benet), de 25 anys. Tots aspiren a posseir la terra on han crescut però l’arribada del seu progenitor amb Abbie (Laura Conejero), amb qui acaba de casar-se, altera els seus plans. Els fills grans decideixen marxar per trobar un destí millor com a buscadors d’or a Califòrnia. El petit, que somia rebre una part de la propietat que la seva mare li va prometre, es queda. L’ambició per la terra tant d’ell com de la seva madrastra xocarà amb un desig més poderós, una passió irrefrenable i de terribles conseqüències.

HERÈNCIA, AMOR I GELOSIA

«El concepte de propietat és fonamental per entendre l’Amèrica del rifle, la desconfiança i l’apartheid. L’obra mostra la duresa extraordinària dels que conviuen amb la idea d’un Déu sever i inapel·lable», assenyala Ollé. «L’autor deixa clar que el triomf de l’amor no és forçosament positiu. És una obra molt potent, amb personatges amb molts conflictes, com la impossibilitat d’entendre’s amb un pare que en realitat és el seu mirall», apunta Benet, que ha treballat amb Ollé en una dotzena de muntatges. Tots dos ja van estar la temporada passada al TNC amb 'En la solitud dels camps de cotó', de Bernard-Marie Koltès.     

Per a Conejero i Cruz aquesta és la seva primera experiència a les ordres d’Ollé. L’actriu destaca la duresa de l’obra, a to amb la difícil existència que envolta els personatges. «Abbie és una supervivent. Una dona decidida, amb una força terrible, lluitadora i implacable». El seu casament de conveniència amb Cabot li ha donat el que sempre va desitjar: una casa pròpia. No comptava amb descobrir l’amor. 

INCERTESA POLÍTICA

Notícies relacionades

En la roda de premsa de presentació del muntatge, tant Cruz com Benet es van mostrar preocupats per la baixada general a les sales a principis d’aquesta temporada, marcada per la incertesa política. «Deixar d’anar al teatre és una derrota, petita, però derrota… Hem de tenir coratge i seguir endavant», va destacar Cruz. «El teatre permet a l’espectador refugiar-se en una realitat paral·lela, una cosa molt necessària», va afegir Benet.

I si volen disfrutar de l’obra d’una altra manera podran emportar-se el text a casa. Aquest any, el TNC ofereix, per només tres euros, l’edició catalana de 'Desig sota els oms' (Arola) traduïda per Iban Beltran i Joan Ollé. L’experiment ja s’està portant a terme amb 'Islàndia', nova obra de Lluïsa Cunillé que està en cartell a la Sala Petita i ha sigut tot un èxit. De fet, ja van per la segona edició.