20 febr 2020

Anar al contingut

BALANÇ DE LES CITES MUSICALS DE L'ESTIU

Festivals en creixement

Les grans mostres de l'Empordà superen el 90% d'ocupació i es plantegen ampliar horitzons amb nous espais i formats

Peralada celebra amb èxit el 30º aniversari, Cap Roig torna a batre el seu rècord d'espectadors i Porta Ferrada obté sus mejores números

César López Rosell

FERRAN SENDRA

Festivals en creixement
Festivals en creixement
Festivals en creixement
Festivals en creixement

/

Els festivals de la Costa Brava han entrat en la via del creixement després de recuperar el pols plantant cara a la crisi i a l’impacte de l’IVA cultural. Aquest any, amb pressupostos en expansió, han tornat a superar la mitjana del 90% d’ocupació. L’increment s’ha reflectit en una  resposta més gran del públic, una millora en la qualitat dels espectacles i en l’aposta per nous formats. L’augment del consum, el temps favorable i la contenció en els preus de les entrades, llevat d’algunes cites d’elevats caixets dels artistes (Rod Stewart, Simply Red i El gusto es nuestro), han sigut elements que han contribuït a generar aquesta dinàmica ascendent.

ANIVERSARI A PERALADA

El festival de Peralada va voler celebrar el seu 30è aniversari amb un pressupost especial ampliat en 600.000 euros. El clàssic de l’estiu, comandat per  Carmen Mateu de Suqué i dirigit per Oriol Aguilà, va apujar el llistó de la seva oferta centrada en l’òpera, la dansa i les noves propostes. D’elles, la més rutilant, a més de la gala lírica d’estrelles, va ser 'Turando't, amb muntatge de Mario Gas i un repartiment encapçalat per Iréne Theorin. Va ser un esforç titànic amb 250 artistes en escena. Brillant va resultar 'Combattimento', nova producció sobre Monteverdi, així com el concert de Xavier Sabata al voltant d’Alexandre Magne, i la fantàstica estrena d’obres de Guinovart i Demestres.

L’energètica companyia novaiorquesa Ailey II i Roberto Bolle i les seves estrelles van donar vol a la dansa. Lang Lang, el debut a Espanya d’Ezio Bosso i primeres visites al festival com les de Seal, Blues Brothers, La Unión i Simply Red, a més de Diana Krall, van ser altres fites de la celebració. La mostra, que té una incidència econòmica a la zona de 12 milions d’euros, es manté fidel a la seva línia de grans espectacles, però potenciant els formats més reduïts.

Peralada ha aconseguit 10 plens, incloent-hi les dues funcions de Turandot. De cara el futur, l’equip d’Aguilà explora créixer en l’oferta de nous projectes i espais, utilitzant algun dels encara no utilitzats als jardins del castell.

CAP ROIG, UNA FÓRMULA EXITOSA

El festival de Cap Roig, a Calella de Pala-frugell, insisteix en la seva eclèctica composició: estrelles de pop internacionals barrejades amb les nacionals i el Cap Roig Mini. Amb aquest equilibri i la màgia de l’espai, la taquilla, que representa el 80% del finançament del festival, està del tot garantida.

Jaume Giró, director general de la Fundació Bancària La Caixa, principal patrocinador d’aquesta mostra que dirigeix Juli Guiu, president de Clipper’s Live, diu que els més de 45.000 espectadors d’aquest any demostren la «consolidació» d’una cita de «qualitat». Giró destaca una incidència econòmica del festival en el territori de 14,7 milions d’euros, a més de la creació de 200 llocs de treball anuals.

En 19 concerts dels 23 programats es van esgotar les entrades. Per això Guiu no es planteja grans canvis. «En qualsevol cas, ampliaríem el nombre de concerts, aprofitant la bonança de la tercera setmana d’agost». La presència de turistes estrangers fa que en alguna de les actuacions, com la de Status Quo, hagi crescut en un 60% l’afluència forana.

Manel, Rod Stewart, Sergio Dalma, Amaral, Melendi, Alejandro Sanz, Santana, The Corrs, Sopa de Cabra, Love of Lesbian i Els Catarres, entre d’altres, han servit de ganxo per omplir de vida el recinte durant aquests dos mesos.

PORTA FERRADA FA DISPAR LES XIFRES

Tercer exercici de The Project al capdavant del festival de Porta Ferrada, a Sant Feliu de Guíxols, i augment espectacular d’espectadors. Dels 25.000 de l’any passat s’ha arribat als 30.000 d’aquest. Els números no serien importants si no vinguessin acompanyats de noves fórmules aplicables als diferents espais usats. Aquest any, coincidint amb l’exitós festival d’humor Singlot d’Andreu Buenafuente, se n’han guanyat dos, El Ginjoler i la Sala Las Vegas. En la pròxima edició s’hi incorporarà el Guíxols Arena, que permetrà programar grans concerts.

En tres anys s’ha triplicat el públic amb una programació que barreja jazz, pop, música clàssica, dansa i teatre. Iñaki Martí, de The Project, insisteix a unir el que és popular amb ofertes de risc. Afirma que hi ha possibilitats de seguir creixent aprofitant l’espai del port i els de Sant Feliu. Manel, Manolo García, Barbara Hendricks, Estopa, 2Cellos, God Save the Queen, Goyo Giménez i Hombres G & Duncan Dhu han esgotat les localitats.

TORROELLA, QUALITAT MUSICAL PER A TOTHOM

La cita clàssica de Torroella de Mongrí es manté estable, gràcies a la fidelització del seu públic i a una bona programació. Artistes de prestigi com Victoria Mullova i Katia Labèque, Gabrieli Consort, Giovanni Antonini amb Il Giardino Armonico  o Jordi Savall, entre d’altres, han coincidit amb emergents com els cantants J’Nai Bridges i Penis Pati i el pianista Lukas Geniusas.

La qualitat de les 14 propostes de pagament unides als 25 concerts gratuïts del Fringe van omplir d’ambient musical el pròleg del certamen clàssic amb plens a vessar. Amb l’ajustat pressupost actual de la mostra que dirigeix Montse Faura, el creixement s’orientarà a mantenir la línia actual i a potenciar les propostes a l’abast de tots els públics. Pedagogia i art units.