pantalles

Consells a estudiants

2
Es llegeix en minuts
Mikel Lejarza
Mikel Lejarza

President d'Atresmedia Cine

ver +

El temps va passant i les coses canvien, com cantava Bob Dylan. Apple ha complert quatre dècades, mitja vida per a una persona, però poc per a una companyia que és la societat cotitzada més important del món. Ho és, perquè ha sigut l'empresa que més ha influït en els canvis que la societat i tots nosaltres hem experimentat, i sense ella és difícil entendre com és el món actual.

Però el temps no es deté a celebrar aniversaris i les novetats se segueixen presentant cada dia. Moltes d'aquestes novetats provenen de l'Orient, són més barates, pràcticament serveixen per al mateix i sonen a novetat. Tot va tan de pressa que 40 anys converteixen una idea en una cosa antiga i mantenir viva la flama del que és actual comença a ser complicat fins i tot per a Apple. ¿Se'n recorden de quina va ser la marca del seu primer mòbil? Probablement un Nokia, que dominava el mercat. ¿Coneixen ara algú que segueixi usant la mateixa marca? El procés que va de liderar el mercat a ser irrellevant ha durat com a molt dues dècades.

Ara, per exemple, la indústria de la publicitat a la televisió està canviant gradualment el seu enfocament tradicional des del targeting de masses tradicional fins a la publicitat basada en dades específiques, més personalitzada i a la carta, basada en l'ús d'algoritmes, la propietat dels quals s'ha convertit en l'autèntic petroli del sector. Les xarxes socials, inicialment dissenyades per a tots els públics, comencen a diferenciar-se per targets. Snapchat, Instagram, Pinterest i fins i tot Facebook són més femenines que masculines i això els anunciants comencen a tenir-ho en compte. Però el que és més rellevant és que les xarxes socials comencen a estar preparades per convertir-se en cadenes de televisió. Facebook està utilitzant el seu servei Live per transmetre Live from E!, una versió optimitzada d'un programa disponible al seu lloc web. Ajuntin les dues anteriors notícies i arribaran a la conclusió que, al marge de l'èxit o no en els termes clàssics d'avaluar què és un triomf i què no ho és a la televisió, el que és segur és que Facebook Live proporcionarà abundant quantitat de dades sobre els espectadors: quins altres programes veuen, quines marques els agraden, on viuen, a on viatgen, qui són els seus amics i, fins i tot, quins programes han vist fins al final i quins han abandonat al cap d'uns minuts.

Notícies relacionades

I en el citat coneixement i la qualitat dels continguts sembla que hi ha la clau per saber qui s'imposarà en el futur. Quan fa uns dies, la SEPI advertia sobre la situació de RTVE i posava en entredit la seva capacitat per adaptar-se al nou mercat digital, es referia a fets així.

La que es definia com La 1 fins fa molt poc temps, ara mateix és una cadena envellida en tot i amb un públic cada dia més desconnectat del present de la comunicació. Sí, la velocitat amb què cauen els lideratges avui dia és extraordinària. Fins i tot Hollywood ha deixat de ser el que era. La taquilla del cine a la Xina es convertirà en la més gran del món el 2017 i la principal cadena de sales als Estats Units és propietat d'una empresa xinesa. Un món en permanent renovació i en què l'únic que es manté és el canvi exigeix estudiar cada dia.