Les presons de paper de Bel Olid
L'escriptora i presidenta de l'AELC publica 'Vents més salvatges', el seu segon llibre de narracions per a adults
ealos33048913 barcelona 04 03 2016 entrevista con isabel olid 160411180142 /
Han passat gairebé quatre anys des de la publicació del seu primer llibre de relats per a adults (La mala reputació) i aquest any Bel Olid (Mataró, 1977) publica el segon, Vents més salvatges (Empúries), un altre d’infantil, Gegantíssima (Estrella Polar) i compleix el seu primer any com a presidenta de l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana. Els de Vents més salvatges són breus, escenes, en les quals Olid no ha buscat «un desenllaç superimpressionant, ni finals sorpresa, sinó el que tens a la vida, moments de lucidesa, moments de llum, d’esperança, quan estem en un moment de canvi col·lectiu, o social, o del que sigui».
Poden ser lluminosos, però en les històries d’una dona que ha malgastat tota la seva vida treballant a la presó, o en la d’un part especialment sagnant en una ciutat assetjada, la Barcelona de 1714 encara que no se citi explícitament, no hi ha gaire exaltació ni optimisme. «Fins i tot en aquell conte, que és potser el més dur, hi ha un pols de vida que no es pot negar. Quan dic llum dic calidesa humana», respon Olid.
En tres casos en sentit literal (una presó de dones, un centre de menors i un centre d’internament de refugiats a Malta), i en altres figurat, les presons són presents en molts contes del llibre. «No volem veure les presons, permetem que s’ofegui gent al mar perquè no la veiem, tanquem la gent fora, però, amb la idea de fortificar-nos, al final els que ens quedem tancats som nosaltres», argumenta.
El piropo
En un altre dels contes, tres dones de Veneçuela, Sabadell i Nova York s’enfronten a la mateixa experiència violenta de l’abans anomenat piropo. ¿No està en desús? «Qualsevol dona –replica– sap perfectament que passarà per davant d’unes obres i li diran coses. I que a determinades hores per determinats llocs no passaràs. Quan vaig a la feina pensant en les meves coses hi ha algú que em recorda que sóc un tros de carn, que no sóc una persona, que estic ocupant l’espai d’un altre, que té dret a envair el meu».
Notícies relacionadesLa pràctica del relat amb intenció més enllà de la literària inclou també un altre amb una dona en conflicte amb el fet de deixar enrere una obesitat mòrbida. «Volia parlar de l’apoderament sobre el propi cos d’algú que no té un cos normatiu, que rep molta pressió social i que ha decidit fer d’això la seva trinxera».
Davant les diferents causes a les quals s’enfronta en els seus relats, Olid sosté: «Fer veure que tot això no existeix és un crim». I com a escriptora, se sent obligada a parlar-ne: «Em sento culpable del meu privilegi perquè, en la mesura que no faig res per canviar-ho, sóc culpable. Escriure és el mínim que puc fer».
- Smart City Expo Regenerar la zona nord de l’Hospitalet costarà 350 milions
- Conseqüències del temporal Les alertes seran "menys invasives" per a casos sense risc imminent
- Transvasaments de nord a sud Els experts aposten per connectar el Ter amb la Costa Brava
- Les obres del Camp Nou sumen 2 milions d’euros en multes
- Religió L’assistència als oficis religiosos a Barcelona es dobla des de la pandèmia
- Inundacions recurrents El Govern i Alcanar tracen el full de ruta per expropiar les cases dels primers refugiats climàtics de Catalunya
- Investigació judicial Un exvicepresident del Barça nega davant del jutge que autoritzés comissions pel fitxatge de Malcom
- Llançament celestial ‘Lux’, el nou disc de Rosalía, cançó a cançó
- Gest després de la ruptura El Govern desbloqueja la llei contra la multireincidència de Junts malgrat témer una clatellada de l’esquerra
- 'El segon cafè' de La 2Cat L’Editorial de Cristina Villanueva: La crisi climàtica
