Reflexions de cinc joves

La majoria dels lectors han recomanat la novel·la a altres companys i consideren que hauria de ser obligatòria a l'ESO Coincideixen que és una bona manera d'abordar el 'bullying'

A debat 8 Maria Font, Aina Prat (darrere), Nil Prats, Jofre Canals i Anna Bella van Schaik, estudiants de Prats de Lluçanès que han llegit ’Wonder’.

A debat 8 Maria Font, Aina Prat (darrere), Nil Prats, Jofre Canals i Anna Bella van Schaik, estudiants de Prats de Lluçanès que han llegit ’Wonder’. / LAIA FONT

2
Es llegeix en minuts
L. F.
BARCELONA

La seva mare l'hi va regalar per Sant Jordi i ell va decidir portar-lo a l'institut per a les hores de lectura. Quan el va acabar, va voler que els seus companys també el llegissin, i amb aquesta intenció el va deixar allà. Així va ser com Nil Prats, estudiant de 4t d'ESO de l'institut Castell del Quer de Prats de Lluçanès (Osona), va donar a conèixer la novel·la a molts altres alumnes.

El personatge de l'August és el que més els crida l'atenció, pel seu físic, lògicament, però també per la seva forma de ser. Anna Bella van Schaik, Maria Font i Aina Prat, companyes de classe del Nil, coincideixen a destacar la valentia del protagonista per afrontar un problema com la seva malformació. «És un clar exemple que tenim molts prejudicis i que és important no deixar-se portar per les aparences», explica Anna Bella. No obstant, el Nil i Jofre Canals, un altre estudiant de 4t d'ESO, difereixen i destaquen altres qualitats del protagonista. Per un costat, el Nil subratlla l'humor de l'August: «Prenent-s'ho amb humor vol demostrar que, per ell, el seu problema no és tan greu». Per l'altre, el Jofre remarca l'esperit de superació del protagonista: «Qualsevol problema l'afronta i el supera, costi el que costi».

Tots ells coincideixen que el que realment dóna color al llibre és la narració a través de diferents veus. Entre tots els personatges que apareixen, la majoria d'aquests joves lectors destaquen la Via, la germana gran de l'August. «La Via és un personatge amb qui t'identifiques ràpidament per moltes de les situacions que viu a l'institut», argumenta l'Aina.

Però quan es parla del Julian, la majoria no entén el motiu de la seva maldat. La Maria, l'única de tots cinc que ha llegit El capítol del Julian, explica que aquest personatge es veu de manera diferent després de la segona novel·la. «El Julian és dolent però en el fons veus que també té motius per ser-ho perquè la seva vida tampoc és de color de rosa», diu, convençuda que el llibre centrat en l'assetjador és necessari per tenir una altra visió de Wonder.

Missatges diferents

Notícies relacionades

Encara que la novel·la els ha transmès un missatge diferent de tots ells, coincideixen que pot ser una bona forma d'abordar l'assetjament escolar i de fer-los reflexionar sobre alguns dels seus actes. «Sense voler-ho, fent algun tipus de comentari, tots hem sigut alguna vegada el Julian», comenta la Maria. «De la mateixa manera que alguna vegada també tots hem sigut l'August», afegeix, referint-se als moments en què poden sentir-se com el diferent del grup.

Gairebé tots consideren que el llibre hauria de ser lectura obligatòria a l'ESO, excepte el Nil. «Quan t'obliguen a llegir un llibre l'acabes avorrint, crec que hauria de ser només una lectura recomanada i llegir-lo per plaer», argumenta. De fet, tots han recomanat la novel·la de R. J. Palacio a companys, amics i familiars. El Jofre fins i tot explica que el llibre li ha servit per tenir llargues converses amb els seus pares sobre l'assetjament escolar i el concepte de ser diferent.