Els llibres del 2015

Jonathan Franzen, Emmanuel Carrère i Svetlana Aleksiévitx obren la relació dels 20 títols més destacats de l'any, seleccionats per 60 crítics, columnistes, periodistes, llibreters i bibliotecaris

ealos31471658 his014  francfort del meno  alemania   15 10 2015 151229112931

ealos31471658 his014 francfort del meno alemania 15 10 2015 151229112931 / ALEXANDER HEINL

12
Es llegeix en minuts

El títol que encapçala la selecció dels llibres de l'any 2015 d'El Periódico és una novel·la-novel·la: 'Puresa', de Jonathan Franzen. Potser respon a una reivindicació de la forma clàssica de la ficció literària precisament quan, com demostren els 20 títols destacats en la selecció que cada any promou aquest diari, estan en auge les formes de narrativa autobiogràfica, de no-ficció o la crònica.

Tant a la web com en l'edició d'aquest dimecres 30 de gener, oferim aquesta primera llista de 20 llibres i vuit 'top 10' més per gèneres: narrativa en castellà, català i traduïda d'altres llengües, assaig, novel·la negra, fantasia i ciència-ficció, poesia i còmic. En tots, els hipervincles dirigeixen a les crítiques, entrevistes i reportatges que s'han publicat sobre els llibres al llarg de l'any en aquest diari.

El mecanisme ha sigut el mateix que en anys anteriors: s'ha sol·licitat a 60 crítics, periodistes i columnistes de les seccions de cultura i espectacles i opinió d'aquest diari, llibreters i bibliotecaris de les xarxes de lectura pública que elegeixin 10 títols, als quals s'han adjudicat de 10 a 1 punts. 

La dispersió de les opcions entre els consultats és extrema (han sigut esmentats almenys per un dels consultats fins a 260 títols diferents) i només la novel·la de Jonathan Franzen s'ha destacat, encara que no de manera aclaparadora: amb 119 punts, darrere segueixen quatre títols amb un pràctic empat tècnic: 'El regne' de Emmanuel Carrère (79), 'Temps de segona mà. La fi de l'home roig' de Svetlana Alexiévitx (78), els 'Diarios' de Jaime Gil de Biedma (77) i 'L'illa de la infantesa' de Karl Ove Knausgard (77).   

Aquest any, per primera vegada des que es va posar en marxa aquest format el 2010, la literatura catalana ha estat absent entre els 20 llibres destacats del 2015: els últims llibres de Joan Margarit i Jordi Nopca, que encapçalen els rànquings de poesia i narrativa en català, figuren en els llocs 21 i 27 en la classificació general. 

1. 'PUREZA' / 'PURESA'JONATHAN FRANZEN Salamandra / Edicions 62 Trad. Enrique de Hériz / Ferran Ràfols

Está clar que a Jonathan Franzen li agrada escriure contra alguna cosa. Contra la família a 'Les correccions', contra l'Amèrica de Bush a 'Llibertat', contra l'escrutini de les xarxes socials i la societat de la hipervigilància a 'Puresa'. Reduir les set-centes pàgines de la seva última novel·la a aquests mediàtics contrincants pot semblar una mica frívol, encara que és Franzen qui amb les seves divagacions editorialistes dóna més importància a les seves bèsties negres de les que la seva literatura necessita. Però al marge dels missatges gens encriptats sobre els totalitarismes de la contemporaneïtat, 'Puresa' és una novel·la extraordinària, que pertany a la seva heroïna, Pip, o Purity, que encarna l'esperit dickensià de l'escriptura de Franzen. La seva estructura, amb cada capítol -inclòs un en primera persona- regit per la veu d'un personatge que el relaciona amb l'anterior, ve a suggerir que els tan publicitats sis graus de separació són, en un món on estem lligats de peus i mans pels hipervincles i la pèrdua de la intimitat, una norma inviolable. No esperin jocs de paraules post-postmoderns ni proses alambinades: 'Puresa' és la novel·la més accessible, menys exhibicionista, més ‘mainstream’, de Jonathan Franzen. És addictiva, fins i tot quan ideològicament, amb la seva antiquada ciberfòbia, ens faci fer ganyotes. SERGI SÁNCHEZ

2. 'EL REINO' / 'EL REGNE'EMMANUEL CARRÈREAnagrama Trad. Jaime Zulaika / Jordi Martin

Amb 'El Regne', Emmanuel Carrère aplica les seves ben afinades eines autoficcionals als fonaments de la fe cristiana: la creença en la resurrecció de Jesucrist i els textos dels que van creure, van construir i van difondre el prodigi sense ser-ne testimonis, com Pau de Tars i el seu culte i enigmàtic cronista Lluc. Però, com succeeix sempre amb l'escriptor francès, la força d'aquest relat no emana de la minuciosa investigació sobre els Fets dels Apòstols o l'Evangeli de sant Lluc, sinó una profunda implicació personal, perquè Carrère, típic intel·lectual europeu agnòstic, mira d'explicar-se com va poder ser que, el 1990, es convertís en un catòlic fervorós i durant tres anys observés tots els preceptes de l'ortodòxia marcada per l'Església. En el curs d'aquesta doble indagació, una d'historicobíblica (¿qui va ser Lluc?) i una altra d'autobiogràfica, cobren nou sentit altres obres seves com 'Limónov', la seva biografia de l'il·luminat Philip K. Dick o la telesèrie sobre ressuscitats 'Les Révenants', de la qual va ser guionista; però sobretot s'il·luminen les esquerdes i zones d'ombra que origina la indefectible pràctica de la fe en les nostres societats pretesament post-religioses. Carrère ha aconseguit un llibre calidoscòpic que, no obstant, ofereix una mateixa figura: la de l'ésser humà anhelant, ho sàpiga o no, transcendència. DOMINGO RÓDENAS DE MOYA

3. 'EL FI DE L'HOMO SOVIETICUS' / 'TEMPS DE SEGONA MÀ. LA FI DE L'HOME ROIG'SVETLANA ALEKSIÉVITXAcantilado / Raig Verd Trad. Jorge Ferrer / Marta Rebon

“Jo no estic sola en aquest podi. Hi ha veus al meu voltant, centenars de veus”. Així va començar la periodista i escriptora Svetlana Aleksiévitx la seva conferència d'acceptació del Nobel de literatura, abans de definir-se a si mateixa com una “oerlla” que recollia aquelles veus i les feia ressonar als seus llibres. En les anteriors obres aquelles veus van ser les de les veteranes de la segona guerra mundial, els liquidadors de Txernóbil, els soldats traumatitzats per la guerra de l'Afganistan o les mares que no els van veure tornar sinó en taüts de zinc. A 'Temps de segona mà', totes aquestes veus transcorren com un cor de laments, alguns de nostàlgics per “l'esfondrament de la civilització soviètica”, d'altres de ressentits per “l'horror insuportable” del passat i altres de decebuts pel lamentable present que ha substituït la llibertat que somiava la generació de la cronista. “Només un soviètic pot arribar a entendre un altre soviètic”, li diu a la cronista un dels entrevistats. Potser és així, i de fet el llenguatge d'aquells vells ‘sovoks’, aquelles mòmies del passat comunista, segueix necessitant una traducció de la ideologia a la realitat. Però escoltar les seves veus, a través de l'orella d'Aleksiévitx i al llarg de més de 600 pàgines, molt probablement és al més a prop a entendre'ls que puguem arribar. ERNEST ALÓS

4. 'DIARIOS 1956-1985'JAIME GIL DE BIEDMALumen

No. Finalment, els famosos i inèdits diaris de Gil de Biedma no portaven més valor afegit que el de la seva rebotiga poètica. Tot just alguna confessió eròtica aquí o allà, escassa xafarderia o morbo. Vint-i-cinc anys després de la seva mort apareixen, per fi, aquests textos, amb l'edició d'Andreu Jaume, no per posar el focus en els racons foscos sinó per il·luminar i revelar el seu lent procés de treball. Acompanyant el ja conegut ‘Diario del artista en 1956’, que sí que mostrava sense embuts la seva vida eròtica i juvenil, s'ha pogut accedir ara a l'esquemàtic i enriquidor ‘Diario de Moralidades’, en què al  poeta ja més madur li comencen a pesar els anys i mostra així un genuí sentiment de pèrdua i la resplendor de l'angoixa davant la seva fallida psíquica que finalment el farà abandonar la poesia. El volum inclou també el malaguanyat ‘Diario de 1978’ que ràpidament va interrompre, sabent que ja no tornaria  a ser el que era, i es tanca amb les desoladores pàgines en les quals el 1985 va deixar constància de la malaltia, la sida, que va acabar amb ell. ELENA HEVIA

5. 'LA ISLA DE LA INFANCIA' / 'L’ILLA DE LA INFANTESA'KARL OVE KNAUSGARD Anagrama / L’Altra Trad. Kirsti Baggethun i Asunción Lorenzo / Alexandra Pujol Skjønhaug

‘L'illa de la infantesa’, tercer volum del cicle de novel·les ‘La meva lluita’ escrit per Karl Ove Knausgard, l'autor noruec en boca de tothom, potser no té aquella dosi de ferotge desinhibició que ostentaven els dos primers i prodigiosos volums de la sèrie, ‘La mort del pare’ i ‘Un home enamorat’. ¿Què ha canviat? Molt probablement,  la consciència de l'èxit, de percebre com incideixen en les persones més pròximes i estimades per l'autor tanta exposició personal que és la base de la seva literatura. Knausgard mostra una mica més de cura amb els altres, però no per a si mateix. Aquest llibre, més semblant a una novel·la d'aprenentatge clàssica, es remunta als seus primers anys. No hi ha, com en entregues anteriors, aquelles cèlebres digressions que van fer exclamar el crític James Woods, de 'The New Yorker' que Knausgard li resultava interessant fins i tot quan s'avorria, però sí la seva voluntariosa voluntat de reflexionar i comprendre, sense condescendència per a si mateix. La part positiva de ‘L'illa de la infantesa’ és que aconsegueix ser diferent sense deixar de ser el mateix. ELENA HEVIA

6. 'TAMBIÉN ESTO PASARÁ' / 'TAMBÉ AIXÒ PASSARÀ'MILENA BUSQUETSAnagrama / Amsterdam

La filla de la desapareguda editora Esther Tusquets s'enfronta a la figura de la mare i a l'experiència dels fills d'aquella 'gauche divine'. Hi ha qui ha preferit veure el llibre a través del clixé de la 'chick lit', que a vegades voreja, i altres que han preferit valorar les seves formes d'abordar el dol.

7. 'LA LEY DEL MENOR' / 'LA LLEI DEL MENOR'IAN MCEWANAnagramaTrad. Jaime Zulaika / Albert Torrescasana

Una novel·la sobre l'eterna lluita entre la raó i la fe: a un costat la jutge Fiona Maye, que està passant una crisi matrimonial, i per l'altre, Adam Henry, un Testimoni de Jehovà que està disposat a morir abans que rebre una transfusió de sang per tractar-lo d'una leucèmia.

8. 'LOS BESOS EN EL PAN'ALMUDENA GRANDESTusquets

La novel·lista madrilenya ha trenat petites històries dels veïns d'un barri de la capital castigats, cadascun a la seva manera, per la crisi econòmica dels últims anys, fins que acaben confluint en diverses formes de resistència, individual o col·lectiva. 

9. 'LA NIÑA PERDIDA'ELENA FERRANTELumenTrad. Celia Filipetto

Amb aquesta quarta entrega, la misteriosa autora italiana, que no ha revelat la seva verdadera identitat, tanca la tetralogia de 'Las dos amigas', sobre la conflictiva relació entre dues dones nascudes als ravals de Nàpols, només una de les quals trenca amarres amb el seu origen.

10. 'EL BAR DE LAS GRANDES ESPERANZAS'J. R. MOEHRINGERDuomoTrad. Juan J. Estrella

Andre Agassi va quedar tan impressionat per aquest llibre que va demanar a l'autor que li escrivís la seva biografia (i li va sortir rodona). Moehringer explica la seva vida a partir d'un bar, en què aparcat allà de nen pel seu pare, buscava les lliçons de masculinitat que no trobava a casa. 

11. 'LA MÚSICA EN EL CASTILLO DEL CIELO'JOHN ELIOT GARDINERAcantiladoTrad. Luis Gago

John Eliot Gardiner ha estat marcat des que va néixer per la figura de Johann Sebastian Bach. Igual que va interpretar totes les seves cantates en un sol any, ha bussejat amb el mateix entusiasme en la vida del músic, al qual retrata com algú que era "qualsevol cosa menys un ensopit".

12. 'SUMISIÓN' / 'SUBMISSIÓ'MICHEL HOUELLEBECQAnagramaTrad. Joan Riambau / Oriol Sánchez

Michel Houellebecq s'imagina què passaria en una França governada per l'integrisme islàmic. Un llibre amb un enfocament intencionadament ambigu, inevitablement condicionat pel que va succeir al voltant del seu llançament (la massacre de 'Charlie Hebdo') i més tard.

  

13. 'LILA' / 'LILA'MARILYNNE ROBINSONGalaxia Gutenberg / 1984 Trad. Vicente Campos / Esther Tallada

La tercera de les novel·les en les quals Marilynne Robinson mostra des de diferents punts de vista el món de l'imaginari Gilead, entre els anys 20 i 50. En aquesta ocasió la protagonista és la jove dona del predicador, tan influïda per la Bíblia com la mateixa escriptora nord-americana.

14. 'LA RESISTENCIA ÍNTIMA' / 'LA RESISTÈNCIA ÍNTIMA'JOSEP MARIA ESQUIROLAcantilado / Quaderns Crema

En 'La resistència íntima: assaig d'una filosofia de la proximitat', el filòsof Josep Maria Esquirol raona una cosa que la gent senzilla ha sabut sempre: val la pena resistir, i el lloc des d'on fer-ho és el més pròxim. Ajuda llegir-lo, però res més lluny d'aquest llibre que els clixés de l'autoajuda.

15. 'BLITZ'DAVID TRUEBAAnagrama

La quarta novel·la de David Trueba dóna voltes a la idea del temps i a les distorsionades percepcions que en tenim. Una, la que fa referència a les relacions sexuals amb cronologies no coincidents (en aquest cas, un arquitecte en la trentena i una sexagenària alemanya).

16. 'AQUÍ'RICHARD MCGUIRESalamandra Gráfic

Richard McGuire ha meravellat amb aquest llibre al qual les definicions de còmic o de novel·la gráfica li queden estretes. A 'Aquí' el temps no compta però l'espai sí: tot el que pot succeir, al llarg de milions d'anys, en els metres quadrats del saló d'una casa.

17. 'IRÈNE' / 'IRÈNE'PIERRE LEMAITREAlfaguara / BromeraTrad. Juan Carlos Duran / Albert Pejó

L'èxit de Pierre Lemaitre el 2014 amb el seu premi Goncourt 'Nos vemos allá arriba' ha permès redescobrir les seves novel·les negres. Aquest ha sigut l'any de la sèrie protagonitzada pel comandant Verhoeven. Després de la recuperació d''Alex' ha arribat la truculenta 'Irène'.

18. 'LA ZONA DE INTERÉS' / 'LA ZONA D'INTERÈS'MARTIN AMISAnagramaTrad. Jesús Zulaika / Ernest Riera

¿És possible l'humor negre en una novel·la que es desenvolupa al camp d'extermini d'Auswitz? Martin Amis demostra que ell sí que pot. ¿És possible un idil·li entre la dona del cap del camp i un oficial de les SS? L'autor respon a 'La zona d'interès' amb un rotund no.

19. 'LOS DESPOSEÍDOS' / 'ELS DESPOSSEÏTS'SZILÁRD BORBÉLYRandom House / PeriscopiTrad. Adan Kovacsics / Jordi Giné de Lasa

Notícies relacionades

El poeta i assagista hongarès Sziklárd Borbély va morir per la seva pròpia mà abans de poder experimentar el reconeixement de la seva primera novel·la, un relat de misèria i marginació (que té uns motius que resideixen en el passat i no es diuen en veu alta) a l'Hongria rural des del punt de vista d'un nen.

20. 'LOS DIARIOS DE EMILIO RENZI. AÑOS DE FORMACIÓN'RICARDO PIGLIAAnagrama

L'escriptor argentí Ricardo Piglia recull des de fa 58 anys la seva experiència diària en unes llibretes negres. Ara s'ha proposat publicar-ne el contingut en tres anys. El primer volum dels seus diaris, a partir de les notes iniciades als 16 anys, pot llegir-se com una novel·la de formació. 

Han participat en l'elaboració d'aquesta llista...

Llibreters: Eric del Arco (Documenta), Mar Arenaza (La Llopa), Rosanna Lluch (Llorens), Lluís Morral (Laie) Sílvia Muntané (Saltamartí), Xon Pagès (Etcètera), Asun Pascual (FNAC), Eva Portell (La Gralla), Alfonso Pfeiffer (Maite), Marta Ramoneda (La Central), Xavier Sistach (El Corte Inglés), Isabel Sucunza (La Calders), Guillem Terribas (La 22), Antonio Torrubia (Gigamesh), Xavi Vidal (No Llegiu). Crítics, periodistes i columnistes: Anna Abella, Ernest Alós, Pau Arenós, Ricardo Baixeras, Miquel Barceló, Teresa Cendrós, Jenn Díaz, Juancho Dumall, Ricard Fité, Josep Maria Fonalleras, José Manuel Freire, Antoni Guiral, Enrique deHériz, Elena Hevia, Óscar López, Salvador Macip, Carlos Martínez Shaw, Rosa Massagué, Joel Mercè, Imma Muñoz, Vicenç Pagès Jordà, Josep Maria Pou, Jordi Puntí, Domingo Ródenas de Moya, Ricard Ruiz Garzón, Sergi Sánchez, Care Santos, Marçal Sintes, Jaume Subirana, Rafael Tapounet, Ramon Vendrell, Carles Valbuena i Ramon Ventura. Bibliotecaris: Juanjo Arranz, Assumpta Bailac (Biblioteques de Barcelona), Carme Fenoll (Servei de Biblioteques de la Generalitat), Dolors Calleja (Sant Martí), Juan Carlos Calvo (Caterina Albert-Camp de l'Arpa), Núria Flo (Collserola-Josep Miracle), David Hernández (Octavi Viader), Antonio Iglesias (Can Fabra), Juan Antonio Ponce i Marta Roset (Les Corts-Miquel Llongueras), Núria Serra (Trinitat Vella-J.Barbero) i Maria Josefa Yuste (Jaume Fuster-Gràcia).