Cynthia Ozick, la que tot ho veu

EL LLIBRE DE LA SETMANA Una de les col·leccions de contes més interessants del segle XX

Cynthia Ozick, a casa seva el 2011.

Cynthia Ozick, a casa seva el 2011. / TIM KNOX

2
Es llegeix en minuts
ENRIQUE DE HÉRIZ

Fins ara, el normal era arribar a Cynthia Ozick per camins recargolats. Fins i tot al seu país (va néixer a Nova York el 1928; segueix viva) Ozick representa aquells autors que solem anomenar de culte, més llegits i admirats pels crítics i els seus col·legues escriptors que pels lectors en general. Fins ara, aquí, disposàvem a penes d'El chal, el seu mític conte sobre l'Holocaust, escrit a partir d'una conversa mai desvelada amb Jerzy Kozinski i publicat fa dècades per Montesinos juntament amb alguna altra col·lecció de relats, tots ja enterrats en els fons polsegosos de les llibreries de vell. Hi ha una entrevista mítica a The Paris Review en què, asseguda al costat de l'entrevistadora, anava teclejant les seves respostes en la seva vella màquina d'escriure. Hi ha una sèrie de jocs de relacions metaliteràries que la porten a fer aparèixer als seus relats certs personatges que podrien ser el mateix Kozinski, Malamud, Bashevis Singer. Però fins ara ens faltava el més important: els seus contes.

UNA OBLIGACIÓ / Com que ens queixem sovint de la frivolitat amb què s'apilen les novetats sense solta ni volta a les taules de les llibreries, és obligat assenyalar aquí que a vegades les editorials compleixen encara amb rigor la funció cultural que els correspon: la publicació d'aquest llibre ja era gairebé una urgència. Acaben de posar a les nostres mans un món sencer resumit en una vintena de contes que ocupen més de set-centes pàgines. Un món sencer i una manera de mirar-lo. Ozick ens explica vides que pertanyen a la comunitat jueva i la seva mirada participa també d'aquesta tradició, però ho fa amb una manera molt peculiar d'estar al mateix temps a prop i llunyíssim de tot el que explica. És l'observadora íntima i pròxima, la narradora capaç de desentranyar fins i tot els motius més recòndits, foscos i contradictoris dels seus personatges i il·luminar-los amb la frase exacta perquè els puguem reconèixer. Però també és llunyana, escèptica com han de ser per força els savis. Resulta fins i tot massa fàcil assenyalar la cosmologia jueva com a nexe del seu món literari, però hi ha un altre tret comú molt més important: els destins equivocats. Els personatges entestats a ser el que no són, o castigats a ser-ho, els que odien allò que persegueixen o estimen allò del que fugen, els que envegen allò que critiquen. D'aquestes contradiccions sorgeix el ventall obert, ampli, ric, de la condició humana.

És difícil trobar un conte seu en què els successos relatats no es puguin explicar per mitjà de les crisis d'identitat. No només els homes, fins i tot els llocs viuen en crisi permanent, com aquell poble del relat La mariposa y el semáforo, que espatlla el seu destí idíl·lic pel seu afany de convertir-se en ciutat. Hem parlat de realisme, perquè el to és indubtablement realista, però molts dels contes estan plens de valor metafòric i fins i tot en alguns es pot trobar una vena misticista, una mena d'animisme panteista que dóna vida a les coses com si, tot i l'afany aparent de l'autora a limitar la seva tasca a l'estricta observació del que passa, la vida s'entestés a aixecar-se de la pàgina.

CUENTOS REUNIDOS

Cynthia Ozick

Notícies relacionades

Trad. Eugenia Vázquez

Lumen.

Temes:

Llibres