Compte enrere del festival de músiques avançades (1)

Sónar 360º

La mostra anuncia la seva edició més ambiciosa, amb 147 concerts i l'ampliació del Sónar +D, que fon música amb tecnologia i negoci

Cabo San RoqueSFlb3 Dissabte, 20. 20.30 hores.

Cabo San RoqueSFlb3 Dissabte, 20. 20.30 hores. /

4
Es llegeix en minuts
JORDI BIANCIOTTO / BARCELONA

El Sónar mai ha sigut exclusivament un festival de música, sempre ha volgut ser alguna cosa més i tenir un peu en un futur senyalitzat per la unió de disciplines, però en la seva 22a edició, que tindrà lloc la setmana que ve, del 18 al 20 de juny, apunta cap a una nova dimensió ampliant els seus contorns a través del contacte amb la tecnologia i unes indústries creatives en transformació. L'ampliació de la parcel·la del Sónar +D, en forma de fira i congrés, que comptarà amb les cinc plantes del pavelló 4 de Montjuïc, alimenta aquest nou impuls de la mostra, que aquest any ofereix una nova escuderia d'artistes de prestigi, com els clàssics pop Duran Duran, els pioners del big beat The Chemical Brothers, la institució de l'electrònica abstracta Autechre i l'aparatós músic i productor californià Skrillex.

Noms amb ganxo comercial, precursors atemporals, creadors de l'última onada que fa quatre dies eren perfectes desconeguts (com el veneçolà Arca o la britànica FKA twigs) i inquiets artistes locals, programats en paral·lel a aquell nou gegant, el Sónar + D, que, en la seva tercera edició, situa el festival en l'òrbita dels 360º, el model que mira alhora a tot arreu. «Es tracta de proposar un nou ús de l'esdeveniment», plantejava ahir, en roda de premsa, Ricard Robles, codirector de la mostra.

UN NOU RELAT / «Ja no vas al Sónar només pel seu aspecte cultural o lúdic, sinó per aprendre, participar, fer contactes, buscar feina, intercanviar idees, inspirar-te, fer negocis... La fórmula de 360º ho engloba tot», va argumentar Robles, per a qui aquesta edició del festival proposa l'inici d'«un nou relat» amb el qual el festival «s'obre a usos més amplis» i dels quals la ciutat es pot beneficiar. El seu propòsit és «que el Sónar sigui un esdeveniment per al teixit cultural, acadèmic i industrial de Barcelona». El codirector va recordar que «més del 50% del públic treballa o estudia al voltant del món de la tecnologia».

Darrere d'aquest ambiciós enunciat trobem, també, el Sónar de sempre, el de la música en directe, que segueix centrant els focus i que es desplegarà entre els recintes diürn i nocturn (aquest, un any més, a la Fira Gran Via). La programació d'aquesta edició ofereix, entre els seus 147 concerts, a càrrec d'artistes de 30 països, atraccions com els retorns de Duran Duran (10 anys després de la seva última vista a Barcelona i amb un nou disc, que sortirà a la venda al setembre) i The Chemical Brothers (el seu Born in the echoes veurà la llum el 17 de juliol).

Accents pop com el de la irlandesa Róisín Murphy, excantant de Moloko, que presentarà  Hairless toys, i el grup britànic Hot Chip, amb Why make sense? sota el braç, així com vells coneguts de l'entorn electrònic, cas d'Autechre i Squarepusher, i una llegenda de la producció en el camp del hip-hop, el bostonià Arthur Baker. En aquesta parcel·la estilística destaca el californià Steven Ellison (Flying Lotus). Torna al festival un Skrillex convertit en estrella de l'electrònica més invasiva i vigorosa, i es faran sentir talents moderns com Jamie XX, un dels vèrtexs del trio The XX; Owen Pallett (Final Fantasy), i el voluptuós grup colombià Bomba Estéreo, que fon electrònica, hip-hop, rock i llati­nitat.

ART AMB ORDINADOR / Entre els exploradors de l'última fornada figuren la nord-americana Holly Herndon, artificiera de la música per ordinador que explicarà prèviament, en una conferència a Sónar +D, les característiques de la seva actuació; la britànica, poeta i artista de spoken word, Kate Tempest i el fogós grup sud-africà neo-rave Die Antwoord. L'escena local no es queda enrere i aporta creadors tan exclusius com el cantaor flamenc Niño de Elche, associat al discjòquei el videojòquei de Los Voluble, el duo Cabo San Roque, amb el seu culte a la màquina, i el grup Jupiter Lion, descendent del rock avantguardista alemany de la dècada dels anys 70.

El Sónar +D comprèn quatre àrees que acolliran espais d'exposició, auditoris per a conferències, zones de demostració de productes, networking i presentacions en directe. El primer protagonista d'aquest espai, batejat pel festival com a «gran laboratori», serà la plataforma de micromecenatge Kickstarter, en què el seu director general i cofundador, Yancey Stricker, oferirà la conferència inaugural. Altres presències seran les de l'escriptor, pioner del concepte cyberpunk, Bruce Sterling; els realitzadors de videoclips Chris Milk i Aaron Koblin; el ­think tank creatiu de Google, Google Creative Lab, i la plataforma audiovisual Vimeo. Sónar +D amplia aquest any el seu horari i obrirà a les deu del matí, dues hores abans del començament del Sónar de dia.

Notícies relacionades

La potenciació de l'oferta de dia, a través de Sónar + D, incideix en la tendència apreciada l'any passat d'anar igualant l'afluència de públic diürna i la nocturna. El 2014, de les 109.000 persones que van passar pel festival, gairebé la meitat, 52.000, van correspondre al Sónar de dia. Aquest any, el festival espera repetir xifres semblants, «entre les 100.000 i les 110.000 persones», va estimar ahir Ricard Robles.

El Sónar apunta a aquest objectiu després d'augmentar aquest any el seu pressupost en un 18% i siturar-lo en 7.850.000 euros, dels quals 780.000 tenen origen públic: 500.000, de tres àrees diferents de l'ajuntament; 250.000, de l'ICEC (Generalitat), i 30.000 dels Ministeris de Cultura i Indústria. Xifres voluminoses per a un festival amb perfil de tità.