DUES EXPOSICIONS amb el mateix fil conductor

La fi de la fotografia tradicional

Foto Colectania i Arts Santa Mònica indaguen en el futur de la imatge en l'era digital

Obres 3 A dalt, ’Sunset portraits’, un treball de Penelope Umbrico exposat a Foto Colectania; a baix, al’esquerra, ’Roma’, de Corine Vionet, i una instantània feta per Roc Herms, totes dues a Arts Santa Mònica.

Obres 3 A dalt, ’Sunset portraits’, un treball de Penelope Umbrico exposat a Foto Colectania; a baix, al’esquerra, ’Roma’, de Corine Vionet, i una instantània feta per Roc Herms, totes dues a Arts Santa Mònica.

2
Es llegeix en minuts
NATÀLIA FARRÉ
BARCELONA

En un sol dia es fan més fotografies que totes les que es van fer durant el segle XIX. Un segle en què es calcula que un europeu arribava a veure 1.000 imatges al llarg de la seva vida, incloses les religioses; avui, un occidental visiona més de 1.000 instantànies abans de dinar. Es calcula que hi ha 500 milions de fotografies a Facebook i gairebé 12 milions de retrats només de postes de sol a

Flickr, que en total conté més de 6.000 milions d'instantànies i n'hi afegeix 100.000 de noves cada minut. No hi ha dubte. Vivim envoltats d'imatges. D'imatges que tots produïm i rebem amb l'ajuda de les noves tecnologies: internet i el mòbil. Eines que han revolucionat tant el món de la fotografia que «no sabem si estem parlant encara de fotografia», apunta Joan Fontcuberta. L'artista, a més, es pregunta: «¿Volem ser fotosaures o adaptar-nos al món que arriba?».

La resposta, segons Fontcuberta, es troba en dues exposicions,From here on, a l'Arts Santa Mònica del 21 de febrer al 13 d'abril, i aObra-Col·lecció. L'artista com a col·leccionista, a Fundació Foto Colectania del 21 de febrer al 25 de maig. Dues mostres que es complementen i comparteixen comissari i artistes, i que tenen el focus posat en laPostfotografia en l'era internet i la telefonia mòbil, com figura en el subtítol de la primera. «Un terreny de tempteig perquè no sabem cap on anem. Aprofundim en allò que no sabem què serà però que sí que sabem que està mutant», explica Fontcuberta, comissari de les dues mostres.

Notícies relacionades

En la primera, propiciada pels Rencontres d'Arles, comparteix responsabilitat amb Clément Chéroux, Erik Kessels, Martint Parr i Joachim Schmid, que al seu torn apareixen com a artistes a l'exposició de Foto Colectania. I en totes dues es qüestionen conceptes com els d'autoria, obra original, ecologia visual i banalització de la fotografia, entre d'altres. D'entrada, molts dels artistes exposats no capten les seves pròpies fotos sinó que treballen a partir de les ja existents. «Es tracta d'una actitud ètica, estètica i política, d'una reacció crítica davant la saturació d'imatges actual. ¿Té sentit contribuir a crear més fotografies redundants?», argumenta Fontcuberta, i hi exhibeixen Penelope Umbrico, Corinne Vionnet, Erik Kessels i Roc Herms, entre d'altres, amb treballs a partir d'imatges trobades a internet o als mercats. La primera recicla les imatges de Flickr sobre postes de sol i la segona crea postals de llocs turístics a partir de la superposició de diferents imatges dels monuments trobades a Google. Roc Herms fa servir una plataforma de realitat virtual per convertir-se en fotògraf. I Erik Kessels dóna un nou context i un nou significat als retrats trobats als mercats de segona mà.

GALLINES VIVES / El punt absurd el posa Thomas Mailaender amb el seuChicken Museum.A la tercera planta de l'Arts Santa Mònica mitja dotzena de gallines estan tancades en un corral forrat d'imatges a les quals no fan gens de cas.