Tancament català de la gira europea de la diva del pop

L'òpera de Lady Gaga

La cantant bolcarà els seus èxits en un Palau Sant Jordi transformat en castell medieval

4
Es llegeix en minuts
JORDI BIANCIOTTO
BARCELONA

Un castell d'inspiració gòtica espera avui la seva hora victoriosa al Palau Sant Jordi. No es tracta d'un concert del grup heavy Mägo de Oz, sinó del nou desafiament escènic de la diva pop més ben posicionada dels últims temps, Lady Gaga, que posa punt final aquesta nit a Barcelona (21.30 hores) a l'etapa europea delThe born this way ball tour. L'espectacle, l'únic que la cantant novaiorquesa d'arrels italianes ofereix a Espanya en aquesta gira, fa presagiar un nou acte de celebració de l'extravagància per part d'una artista que ha fet de la vulneració de les regles estètiques universals la seva targeta de presentació.

El xou, que ha estat descrit per Lady Gaga com una «òpera pop electro-metàl·lica», té com a punt de partida el segon disc,Born this way(tercer si comptem la versió ampliada deThe fame, retituladaThe fame monster), publicat el maig del 2011. En la majoria dels seus concerts les cançons d'aquest disc sonen en la seva integritat. Si bé la primera vegada que Lady Gaga va actuar a Barcelona, el 7 de desembre del 2010, les entrades del Sant Jordi es van esgotar amb mesos d'antelació, aquesta vegada el ritme de venda (amb preus que van de 55 a 95 euros) ha estat més lent, però es preveu un aforament ple, o gairebé, per a aquesta nit. Segons la promotora, Live Nation, amb prou feines queden un centenar d'entrades a la venda. A més a més de les entrades convencionals s'han comercialitzatpacks vipamb atencions especials (copes, sopar còctel,gadgets, festa privada) a preus situats entre els 165 i els 210 euros.

TORRES I MERLETS / Tal com Lady Gaga va avançar fa uns mesos a través del seu popular compte de Twitter (que suma 30 milions de seguidors), l'espectacle d'aquesta gira se sustenta en un contundent castell de cartró pedra aixecat sobre l'escenari. De l'accés principal surt la cantant, muntada a cavall, interpretant la primera peça de la nit,Highway unicorn (Road to love), de l'últim disc. Imatgeria gòtica, estètica militar futurista i banda sonora discotequera al servei d'una moderna icona pop que, amb 26 anys, aspira a destronar Madonna, que li dobla l'edat.

El mutant component visual, acompanyat per un batalló de ballarins, correrà en paral·lel a un repertori que, generalment, integra 24 cançons, entre elles 16 deBorn this wayi una selecció dels èxits del primer treball en què no faltaranBad romance, Just dance, Pocker faceiPaparazzi. El repertori acostuma a incloure una cançó nova i inèdita,Princess die,que al·ludeix a la bogeria i el suïcidi i que podria estar destinada al seu pròxim treball,ARTPOP (l'estrella desitja que el títol s'escrigui sempre en majúscules). L'edició d'aquest disc es preveu per a l'any que ve.

Al xou, Lady Gaga recorre sovint a la indumentària de cuir (amb la firma de l'equip Haus of Gaga) i munta en una intimidant motocicleta mentre cantaYou and I, a l'estil d'una altra banda metàl·lica, Judas Priest. Sí, a més a més de música electrònica ballable, s'adverteixen nombrosos tocs de l'imaginari del heavy metal, guitar heroes inclosos, una aliança que, en les nostres latituds, ja va plantejar fa un temps Mónica Naranjo.

COMPLICITATS 'HEAVY' / Una altra al·lusió clara al rock dur és el grup elegit com a teloner de la gira europea, The Darkness, formació britànica amb tendència a l'estridènciakitsch,influïda pel glam rock dels anys 70 i per grups com Queen i AC/DC, que va viure el seu millor moment de popularitat fa gairebé una dècada. Dissolta el 2006, la banda, encapçalada per l'extravertit Justin Hawkins, va tornar el 2011 i va publicar a finals d'agost un nou disc,Hot cakes. I una altra nota per als fans metàl·lics: Doug Aldrich, guitarrista de Whitesnake (i exmembre de Dio), ha pres part en les sessions d'ARTPOP.

Notícies relacionades

Eltour mundial va començar el 27 d'abril a Seül, Corea del Sud, i en la seva fase asiàtica va generar diversos escàndols derivats, sobretot, del component eròtic d'algunes coreografies i del suport explícit de Lady Gaga a l'homosexualitat. Tampoc ha faltat alguna relliscada: «¡Acabo d'aterrar a Bangkok, nois! Apunt per a 50.000 monstres tailandesos. Vull perdre'm en un mercat i comprar-me un Rolex fals», va tuitejar la cantant quan va arribar a la capital tailandesa, cosa que va provocar acusacions d'ofendre i estigmatitzar els ciutadans del país asiàtic. Un altre episodi polèmic va tenir lloc a Amsterdam, on es va fumar un porro mentre qualificava el cànnabis d'«espiritual» i assegurava que l'havia «ajudat» en el seu procés artístic. I a Melbourne (Austràlia), l'evocació de Lady Di aPrincess die va ocasionar algunes protestes.

La gira és un negoci d'alta volada que ha recaptat 90 milions d'euros i ha reunit un milió d'espectadors a l'Àsia, Austràlia i Europa. El 26 d'octubre, la caravana es desplaçarà a Mèxic, on començarà una expedició llatinoamericana que el 2013 es desplaçarà cap a Sud-àfrica, Rússia i els Estats Units.Gagamaniasense límits. Per ara.