conseqüències de la manipulació de la fotografia de català-roca

Debat pel 'photoshop' de Zafón

«L'obra d'autor és l'obra d'autor. I no es pot tocar sense consentiment», afirma Colita

Debat pel photoshop de Zafón_MEDIA_1

Debat pel photoshop de Zafón_MEDIA_1

2
Es llegeix en minuts
NATÀLIA FARRÉ
BARCELONA

Els drets d'autor són sagrats i la manipulació d'una imatge és acceptable sempre que hi hagi permís de l'autor o, en el seu cas, dels seus hereus. Aquestes són les dues màximes que es desprenen de les reaccions de fotògrafs i personalitats vinculades al món de la imatge davant l'alteració sense consentiment de la fotografia de Francesc Català-Roca que il·lustra l'últim llibre de Carlos Ruiz Zafón,El prisionero del cielo, de l'editorial Planeta (a les llibreries el 17 de novembre).

Per Colita, «l'obra d'autor és l'obra d'autor. I no es pot tocar sense consentiment. Punt i final». El contrari significa una «demanda», afirma contundent. Sap de què parla, ja que ha aconseguit retirar dos llibres del mercat sobre la seva obra amb els quals no estava d'acord per qüestions d'enquadraments canviats. De la mateixa opinió, «s'ha de respectar l'autor en tota la seva magnitud», és David Balsells, responsable del departament de fotografia del Museu Nacional d'Art de Catalunya, que apunta com era de curós Català-Roca amb la seva obra. Balsells

recorda l'exposició que va organitzar sobre el fotògraf a l'Spanish Institut de Nova York, el 1987, i que aquest no va acceptar que les imatges es presentessin amb paspartú. «No tinc la impressió que tant li fes una cosa com una altra», afirma. I conclou: «Però si hi ha consentiment dels hereus, no hi ha res a dir».

Notícies relacionades

Amb la premissa de l'aprovació al davant, alguns professionals es mostren favorables a l'alteració. És el cas del fotògraf i professor universitari Paco Elvira, que no veu cap problema en els retocs de la fotografia de Català-Roca: «És una imatge utilitzada per il·lustrar una novel·la, seria diferent si fos un reportatge periodístic, un llibre d'autor o una exposició». De la mateixa opinió és Ricardo Feriche, director d'art col·laborador de La Fábrica. Segons aquest professional, «el que és inadmissible és que el Photoshop manipuli el sentit de la informació». I atribueix l'error de Planeta a les «urgències de tancament i a la falta de comunicació. Una cosa molt habitual últimament».

«TOTALMENT INNECESSARI» / A la «mandra de no buscar la fotografia adequada» atribueix Pepe Font de Mora, director de Fundació Foto Colectania, la manipulació de l'editorial. «Català-Roca té un fons molt important sobre la ciutat en la mateixa línia que la imatge alterada. Manipular-la era totalment innecessari». Tot i així, considera que el resultat «no és un bunyol» i a Paco Elvira li crida «més l'atenció el resultat final que l'original».