Les estrenes de la setmana

'Buried', el fenomen espanyol de la temporada

El director Rodrigo Cortés enterra en vida Ryan Reynolds en un taüt

Una imatge del film paròdic ’Híncame el diente’.

Una imatge del film paròdic ’Híncame el diente’.

3
Es llegeix en minuts
QUIM CASAS / Barcelona

¿Es pot fer una pel·lícula de gran espectacle amb un sol protagonista tancat durant tot el metratge dintre d'un taüt? ¿Funcionarà una història tan claustrofòbica sense necessitat de recórrer a capflashbackque ens aclareixi el perquè d'aquesta situació tan dramàtica i permeti, de passada, una sortida a l'exterior del reduït i fosc decorat? ¿Sortirà vencedor de l'esforç l'actor que encarna el protagonista?

Aquestes són les premisses, i els dubtes, sobre les quals es construeixBuried (Enterrado),segon llargmetratge del realitzador Rodrigo Cortés i una de les apostes més curioses que han sortit de la productora Versus, capaç d'invertir en un projecte d'aquestes característiques i en el peculiar documental de José Luis Guerin titulatGuest. Cortés, que en l'anterior llargmetratge,Concursante(2007), va fer un plantejament ben diferent, es mou com peix a l'aigua amb la història i el decorat. Ryan Reynolds, l'actor nord-americà que va acceptar embarcar-se a aquesta aventura tan extraordinària, demostra que ajagut dintre d'un taüt i proveït només d'un telèfon mòbil pot interpretar-se amb una gran varietat de matisos.

Buried (Enterrado) va triomfar al festival Sundance, es va vendre internacionalment amb facilitat, ha començat el seu trajecte comercial als Estats Units llançada generosament per una multinacional, s'ha vist després en altres certàmens com el de Sant Sebastià i arriba ara a les sales convertida en un dels fenòmens cinematogràfics del moment. Tant que, en plena expansió mediàtica, fins i tot Andreu Buenafuente va entrevistar al seu programa televisiu Rodrigo Cortés, dimarts passat, i ho va fer dintre d'una caixa. La pel·lícula és una saludable raresa en el panorama del cinema espanyol, encara que s'hagi rodat en anglès, tingui un protagonista nord-americà (Reynolds va formar parella amb Sandra Bullock aLa proposicióni ha estat escollit per encarnar el superheroi Llanterna Verda) i la seva acció, tan abstracta en el fons, passi al desert d'Iraq.

Per una vegada, i sense portar la firma d'Alejandro Amenábar o Pedro Almodóvar, i sense comptar en el repartiment amb Javier Bardem, Santiago Segura o Penélope Cruz, una pel·lícula espanyola genera més expectació que la resta de pel·lícules, hollywoodianes o europees, que coincideixen amb ella a la cartellera. Li pot fer una mica d'ombraMachete,l'últim treball de Robert Rodriguez, que només és la culminació d'un bon acudit: Machete era el protagonista d'un dels falsos tràilers que es van rodar com a complement deGrindhouse, el programa dobleexploit de Quentin Tarantino i Rodriguez, format perDeath proofiPlanet terror.

L'AGENT MACHETE / La idea és antiga, ja que Rodriguez va voler relatar les aventures de l'agent federal Machete (l'inconfusible Danny Trejo) a mitjans dels anys 90. Al cap d'una dècada i mitja, després de l'experiment divertimento del tràiler citat,Machete es fa realitat com a llargmetratge. La combinació d'acció, violència i humor negre és l'habitual en el cine del director d'Obert fins a la matinada, i el que la diferencia és el seu repartiment multiusos: Trejo, Robert De Niro, Don Johnson, Lindsay Loham, Steven Seagal -que feia temps que rodava pel·lícules llançades directament en vídeo- i les vitaminades Jessica Alba i Michelle Rodriguez per fer brillar el film.

DEBUT DE DIEGO LUNA / Tan fronterer com Rodriguez és Diego Luna, un actor que s'ha sabut fer un lloc en el panorama internacional treballant en produccions independents i en projectes de més envergadura. Amb producció de l'actor John Malkovich, el protagonista d'Y tu mamá tambiéndebuta darrere de la càmera ambAbel,retrat d'una peculiar família en la qual el fill, que té una estranya malaltia, assumeix les funcions del pare absent i es mostra despòtic amb la seva mare i el seu germà.

Notícies relacionades

La seva severitat, que no renuncia a certs aspectes més poètics, no té res a veure amb l'estil paròdic d'Híncame el diente, comèdia vampiricoadolescent que emula la sagaCrepuscle,ni amb el registre de drama romàntic de Siempre a mi lado, vehicle per al lluïment de Zac Efron, elevat a dalt de tot de l'star system teengràcies aHigh school musical.

Cielotanca l'oferta de la setmana i tanca també la tetralogia de la cineasta Deepa Mehta iniciada ambFuego, TierrayAgua:narra els avatars d'una noia canadenca que arriba a l'Índia per casar-se amb un home que no coneix.