FÓRMULA 1

Ferrari: prohibit fallar

  • Maranello ha ofert aquesta temporada un repertori d’errors (fiabilitat, aturades i males estratègies) impropis d’un equip que aspira a ser campió

  • «Tenim els ingredients per guanyar a Hongria, però sabem que és complicat, només hem de mirar les coses que ens han passat», diu Sainz

Ferrari: prohibit fallar

@ScuderiaFerrari

4
Es llegeix en minuts

Max Verstappen arriba a Hongria, escenari del tretzè gran premi de la temporada, amb 63 punts d’avantatge sobre Charles Leclerc. A Austràlia, el monegasc va arribar a tenir 46 punts més que el neerlandès. ¿Què ha perdut Ferrari pel camí? Tradicionalment, des de l’era gloriosa de Michael Schumacher i les cinc corones, la Scuderia s’ha derrotat sempre a si mateixa. Mentre el rival gairebé mai falla –i menys encara un implacable Verstappen–, els de Maranello han ofert aquest any un repertori d’errors (fiabilitat, parades a boxes i males estratègies) impropis d’un equip que aspira a ser campió. 

Tampoc el seu pilot de preferència, Leclerc, és lliure de culpa. «No mereixo el títol amb errors així», va deixar anar en un rampell d’honestedat a França, després d’estavellar-se contra les proteccions quan liderava la carrera, pressionat per Verstappen. La qüestió és que entre les seves pròpies fallades i la fragilitat del seu cotxe, el monegasc ha sumat 54 punts en els últims cinc grans premis mentre que Verstappen n’ha acumulat el doble (108).

Massa oportunitats perdudes

A Mònaco, una matussera estratègia el va deixar sense podi i a Barcelona i Baku, Leclerc va veure esfumar-se la victòria per les avaries quan rodava al capdavant. A Imola va acabar sisè després de tenir un accident i a Silverstone, l’equip va fer entrar Sainz amb el cotxe de seguretat quan Charles era primer, un càlcul que no va sortir segons els plans i en lloc de protegir el monegasc, va ser l’espanyol el que va pujar a dalt de tot del podi, mentre el seu company va acabar quart.

Leclerc ni tan sols va poder assaborir amb tranquil·litat la seva victòria a Àustria ja que l’accelerador es va encallar i va haver de disputar les últimes voltes a punt de l’‘infart’. El cotxe de Red Bull també ha tingut problemes de joventut, però la consistència de Verstappen és inqüestionable. El vigent campió acumula dos zeros per avaria i set victòries. Una eficàcia demolidora. Per contra, Leclerc, ‘mister poleman’, ha arrencat al capdavant de la graella en set ocasions i els seus triomfs es redueixen a tres: Bahrain, Austràlia i Àustria. I tot això valorant que Ferrari reconeix que aquesta temporada disposa d’un monoplaça guanyador, a l’altura del Red Bull i fins i tot superior per prestacions en molts circuits.

Sainz, una altra ‘víctima’

Tampoc Carlos Sainz pot estar satisfet de com van les coses a Maranello. En la seva primera temporada de vermell va acabar cinquè, el ‘millor de la resta’ després dels intocables Red Bull i Mercedes del 2021 i per davant del seu company. Aquest any va començar amb més dificultats per adaptar-se al nou F1-75, amb el qual Leclerc ‘volava’. Però a poc a poc ha anat guanyant confiança fins a protagonitzar actuacions estel·lars. És quart a 89 punts de Verstappen i 26 de Leclerc, però podria estar més ben posicionat. Carlos també ha patit en primera persona fallades de fiabilitat, errors del mur i parades incomprensibles.

A més dels zeros a Austràlia, Itàlia i Baku, a Àustria el motor va rebentar quan tenia amarrada la segona posició. Carlos va acabar envoltat en flames i condemnat a sortir al fons de la graella a Paul Ricard per recórrer a la quarta unitat de potència. Allà, sense res a perdre, va fer una fantàstica tasca d’equip per donar-li la ‘pole’ a Leclerc i diumenge li va regalar al seu equip una espectacular carrera, remuntant 14 posicions per acabar cinquè, elegit ‘Pilot del dia’.

Un botí que va tenir gust de poc i que novament va comptar amb el factor ‘desestabilitzador’ de Ferrari. Mentre la primera parada de Verstappen va ser de 2,4 segons, la de Carlos, sota el cotxe de seguretat, va trigar 8,3. La confusió el va portar a saltar-se el semàfor del pit lane i li van caure 5 segons, que va complir en la seva següent parada...¡de 9,4!. Un pit stop que els de Maranello van considerar fonamental per evitar que Sainz es quedés sense pneumàtics en les últimes voltes, just quan havia superat Pérez en la lluita pel tercer lloc amb el millor dels seus 19 avançaments a França.

 «Vaig pensar que potser era millor arriscar-se, mantenir-se fora i veure què passava amb els pneumàtics, fins i tot si el mitjà estava al límit. Acabava d’arribar al tercer lloc i vaig pensar que si feia que els pneumàtics duressin, potser podria haver acabat al podi. Però mai ho sabrem. Va ser una sensació, l’equip té moltes més dades a l’ordinador, tenen molts més números per revisar i, si van prendre aquesta decisió, estic convençut que ho van fer amb les millors intencions», va analitzar Sainz, resignat i sempre prudent, malgrat el disgust.

Espantar els ‘fantasmes’

Notícies relacionades

«Soc optimista i crec que podem lluitar per la victòria a Hongria», diu ara el madrileny, que gira full i vol concentrar-se en els aspectes positius. «Espero que puguem ser al mateix nivell que vam tenir a Àustria i a França. Fer-ho ja és una altra cosa. Sabem com és de complicat i només s’ha de mirar les coses que han passat en les últimes carreres. Pots ser súper competitiu, però després tot ha d’encaixar», adverteix. «A cada carrera em sento millor al cotxe. Tenim tots els ingredients per guanyar, però ara necessitem unir-los tots. I tant de bo celebrem un triomf diumenge».

El cap de Ferrari, Mattia Binotto, assegura tenir la recepta per espantar els ‘fantasmes’ del passat: «Ara sabem convertir l’error en una lliçó apresa, més que culpar i assenyalar amb el dit. Es tracta de treballar com a equip, cada individu, entenent la responsabilitat comuna». De moment, les estadístiques ho contradiuen.

Temes:

Carlos Sainz