MUNDIAL DE F-1

Els pilots de la F-1 es neguen a limitar el seu salari

  • Consens absolut entre les estrelles de la fórmula 1 davant la proposta d’establir un sostre salarial a l’estil de l’NBA

  • «¿Per què haurien els pilots de limitar el seu sou quan són els que arrisquen les seves vides?», es pregunta l’actual campió Max Verstappen

Els pilots de la F-1 es neguen a limitar el seu salari
3
Es llegeix en minuts

¿Què pot posar d’acord dos pilots irreconciliables com Max Verstappen i Lewis Hamilton? ¿I Fernando Alonso amb ells? Ho han encertat: els diners. Els 20 pilots de l’actual graella s’oposen radicalment a la proposta d’establir un límit salarial, a l’estil de l’NBA, que rondaria els 30 milions per equip i pels seus dos titulars.

De la mà del grup nord-americà Liberty Media i la FIA, la fórmula 1 va cap a un model més sostenible, també econòmicament. El nou reglament que ha entrat en vigor aquesta temporada ja contempla un sostre pressupostari quant al desenvolupament del monoplaça i al personal de cada equip, però no inclou els alts directius i enginyers ni tampoc els pilots.

Les estrelles del ‘Circ’

Ara, en el context de crisi mundial pel conflicte de Rússia i Ucraïna i els efectes encara notables de la pandèmia, els gestors de la F-1 i les escuderies han posat a debat la possibilitat de limitar els salaris dels protagonistes del ‘Gran Circ’. I aquests han reaccionat amb un absolut consens al respecte.

«Cada vegada ens utilitzen més per promocionar la fórmula 1 i ells obtenen benefici d’això. Hauríem d’estar fora d’aquest sostre pressupostari»

Fernando Alonso, pilot d’Alpine

«Crec que els pilots són les estrelles de l’esport. Són els que porten les seves marques i la seva reputació ajuda a elevar l’esport i ajuden les marques a donar-se a conèixer arreu del món. Si mires altres esports, hi ha hagut límits salarials, però crec que l’única diferència és que en aquests llocs els esportistes són amos de la seva imatge en moltes àrees perquè després puguin mirar de maximitzar la seva imatge en altres llocs. Però la F-1 controla bastant la imatge del pilot», argumenta Hamilton, que entén que els astres de l’NBA poden beneficiar-se al cent per cent dels seus patrocinadors personals.

Aquesta fórmula no es pot aplicar a l’automobilisme: «Penso en les pròximes estrelles joves que estan sortint i no veig particularment per què haurien d’estar en desavantatge. Si estan aportant una cosa enorme a l’esport i és un esport multimilionari, haurien de ser recompensats pel que aporten», apunta Lewis.

Contra el sostre salarial

«No crec que sigui necessari. Cada vegada ens utilitzen més per promocionar la F-1. Fem més coses i més esdeveniments, estem més en contacte amb les aficionats, al pàdoc... ens demanen més i més i ells obtenen benefici d’això. Hauríem d’estar fora d’aquest sostre pressupostari», va comentar Fernando, exaltant el mèrit que tenen els pilots en l’actual ‘boom’ que està vivint la F-1 arreu del món.  

«Encara no hi ha res clar, no està res decidit. Però per la meva banda crec que és completament equivocat. La F-1 s’està popularitzant més i més en aquests moments i tot el món està guanyant cada vegada més, inclosos els equips. Així que... ¿per què haurien els pilots de limitar el seu sou quan són els que arrisquen les seves vides?», es pregunta l’actual campió Max Verstappen.

«En totes les categories júniors, quan veus que tots els joves pilots tenen un espònsor i s’emporten part dels seus beneficis, quan arriben a la F-1... això es limitarà perquè els espònsors mai aconseguiran aquest retorn de la seva inversió si poses aquest límit pressupostari», afegeix ‘Mad’ Max.

Notícies relacionades

«Si es limita el que guanya un pilot, serà molt difícil o interessarà a menys gent invertir en aquests pilots joves. És un dels elements principals. Crec que Max li haurà fet més voltes i sona bé el que diu», considera Lando Norris, que no pot evitar fer broma respecte a les diferències de sou entre ell i Verstappen: «Com que no he hagut de pensar en aquest assumpte tant com ell...».

El tercer més ben pagat

Alonso, que segons els rànquings publicats per les revistes del sector financer és el tercer pilot més ben pagat de la F-1, amb prop de 18 milions (davant els més de 30 que es calcula que perceben Hamilton i Verstappen), tampoc està d’acord en limitar els guanys dels pilots que es juguen la vida al volant i generen audiències milionàries.