Automobilisme

Frank Williams, pioner i gran arquitecte de la fórmula 1

Va passar de no tenir línia de telèfon a casa seva per no poder pagar les factures a construir una de les escuderies més glorioses del ‘Gran Circ’

Frank Williams, pioner i gran arquitecte de la fórmula 1

EFE/EPA/Kerim Okten

3
Es llegeix en minuts
EFE

Hi va haver un moment en la vida de Frank Williams que havia de trucar els seus proveïdors i companys des d’una cabina de telèfon perquè li havien tallat la línia de casa seva per no pagar les factures. Des d’aquí, des del més baix, Williams va construir una de les escuderies més glorioses de la història de la fórmula 1, per la qual han passant llegendes com Nelson Piquet, Alain Prost i Nigel Mansell, entre molts altres.

Williams, fill d’un membre de les forces aèries del Regne Unit, va demostrar una gran passió pels cotxes i l’automobilisme, cosa que el va portar a tocar pràcticament tots els pals d’aquesta indústria. Va ser corredor i mecànic. Fins i tot va ser comercial d’aliments, viatjant pel Regne Unit, per finançar la seva feina en l’esport.

Malgrat els problemes econòmics que va travessar, els patrocinis fallits de Marlboro, la compra i venda de xassís, els accidents que van frenar la seva travessia en les categories inferiors, Williams, després de deslligar-se del seu primer equip, en què estava acompanyat per Walter Wolf, el 1977 va aconseguir fundar Williamstal com es coneix avui dia.

Havien passat 11 anys des que va crear Frank Williams Racing Cars per competir en fórmula 2 i 3, però aquest noi anglès per fi havia complert el seu somni. Williams va arrencar en la màxima categoria amb només un pilot aquella temporada, Patrick Nevé, que va disputar onze carreres, debutant en el Gran Premi d’Espanya, però no va aconseguir cap punt. Frank només va haver d’esperar dos anys per disfrutar de la primera victòria, aconseguida a Silverstone 1979, de mans de Clay Regazzoni. El primer campionat de pilots i constructors va arribar el 1980, gràcies a l’australià Alan Jones.

En només uns anys, Williams es va convertir en una de les escuderies més poderoses. Fins al 1997, Williams va sumar set Mundials de pilots i nou de constructors, amb un total de 113 victòries. Sempre amb Frank Williams com a director de l’equip.

Llums i ombres

Però l’èxit de Williams a les pistes també va estar esquitxat per les seves tragèdies personals i professionals. Un dels primers cops de la seva vida va arribar a Zandvort 1970, quan Piers Courage, un dels seus primers pilots, va morir a la pista.

El 1986, la desgràcia va mirar directament Frank, que es va quedar en cadira de rodes després d’un accident de cotxe. El director anglès viatjava des del circuit francès de Paul Ricard cap a l’aeroport de Niça quan el vehicle va sortir de la carretera. Va patir una fractura de l’espina dorsal entre la quarta i la cinquena vèrtebra, va haver de ser traslladat urgentment a Anglaterra, on li van fer una traqueotomia que li va salvar la vida.

Vuit anys després, va arribar la tercera gran tragèdia de la vida de Frank Williams. Ayrton Senna, tres vegades campió del món i un dels talents més grans de la història de l’esport, es va matar a Imola. Era amb prou feines la seva tercera carrera amb Williams. A partir d’aquí, Williams va ordenar que cada cotxe que dissenyessin a partir de llavors sempre portés un tribut al brasiler.

Notícies relacionades

Williams es va mantenir com a director de l’equip fins al 2012, quan va decidir fer un pas al costat perquè la seva filla, Claire, es encarregar de liderar l’escuderia. Malgrat el gradual declivi de la marca, que no guanya un campionat des del 97 i una carrera des del 2012, l’essència de l’escuderia es va mantenir fins que l’agost del 2020 Williams va ser adquirida per un grup inversor nord-americà, acabant amb la direcció de la família.

Frank Williams ha mort aquest diumenge, als 79 anys, després de tota una vida dedicada a l’esport i en què va crear una de les quatre grans escuderies, amb McLaren, Ferrari i Mercedes.