MUNDIAL D’F-1

Hamilton critica la «farsa» de Bèlgica i l’F-1 la justifica

  • L’heptacampió expressa el disgust dels pilots per la gestió del gran premi i se solidaritza amb els aficionats

  • Domenicali aprova la decisió de Masi: «No controlem la meteorologia. Amb dues voltes o sense, la despesa hi era»

Hamilton critica la «farsa» de Bèlgica i l’F-1 la justifica

Kenzo Tribouillard

3
Es llegeix en minuts

El Gran Premi de Bèlgica 2021 passarà a la història com un dels més vergonyosos. Després d’un llarg retard de més de tres hores sota una espessa cortina de pluja, la carrera va arrencar finalment darrere el cotxe de seguretat per aturar-se només tres voltes després. Suficient per proclamar Verstappen com a vencedor, garantir el repartiment de la meitat dels punts per al campionat als 10 primers i celebrar fins i tot una insòlita cerimònia de podi davant les esbroncades i el disgust dels aficionats, que havien esperat pacientment sota el paraigua.

Suficient també perquè l’F-1 complís el seu acord comercial amb els promotors del GP de Bèlgica i pogués cobrar el cànon corresponent per la celebració de la carrera. Tot i que fos tot menys una carrera. El formalisme, a més, impedeix que els espectadors puguin reclamar la devolució de l’import de les seves entrades. «Avui han parlat els diners», va llançar l’heptacampió Lewis Hamilton davant els micròfons de Sky tot just acabar. 

Va ser un dels més crítics. Però tots van marxar enfadats. «Prefereixo mossegar-me la llengua... repartir punts per això...», va dir Fernando Alonso. I la lectura de Carlos Sainz: «Sobre els que des del sofà diuen que 20 anys enrere s’hauria corregut, em sembla una tonteria. No es veia res i anem a 300 km/h. Està bé que no s’hagi assumit un risc innecessari, però tampoc es poden repartir punts sense competir».

L’F-1 es defensa

«Quan sento que algú suggereix que hi havia alguna discussió comercial darrere de l’ocorregut, és totalment fals, perquè quan parlem de carreres, hi ha responsabilitat, és un procés clar, i aquestes coses no estan connectades en absolut», defensa el CEO de l’F-1, Stefano Domenicali, que després de molts anys al capdavant de Ferrari, sap perfectament com es veuen les coses des dels dos costats de la barrera. «Per descomptat que és una pena per a la gent, perquè tothom vol veure una carrera normal. Però crec que les decisions preses per direcció de carrera van ser absolutament correctes».

«Hi havia el desig i la voluntat de fer la carrera. I quan hi va haver informació, perquè s’estava seguint la situació, va sorgir una finestra de possible millora meteorològica per intentar sortir i mirar de fer la carrera. Després, quan es va reprendre, els comentaris van ser bastant clars, i d’altra banda es va rebre una altra previsió meteorològica segons la qual no era possible continuar. Malgrat la decepció per a tothom, crec que en termes de gestió va ser el correcte», insisteix l’italià.

Hamilton contradiu aquesta versió: «Ells sabien quan ens van enviar al final que la pista no estava millor, i ho van fer només perquè poguéssim començar dues voltes darrere del cotxe de seguretat, que és el requisit mínim per a una carrera. Realment espero que els aficionats recuperin els seus diners». A Instagram va ser encara més contundent: «Va ser una farsa i l’única gent que va perdre van ser els fans que van pagar bons diners per veure’ns córrer. Clar que no pots fer res amb el clima, però tenim un equip molt sofisticat per dir-nos què passa i era clar que el clima no milloraria», va escriure. «Només hauríem d’haver decretat la cancel·lació, no arriscar els pilots, i el més important, reemborsar l’entrada als nostres fans que són el cor del nostre esport», va concloure Lewis.

Notícies relacionades

«El missatge als aficionats és que desgraciadament nosaltres no controlem la meteorologia. Amb dues voltes o sense, la despesa hi era», assenyala Domencali que està en negociacions per mirar de compensar el públic assistent. Després del GP dels Estats Units del 2005, quan una protesta contra els pneumàtics Michelin va deixar només sis cotxes en carrera, els espectadors van rebre un reemborsament. «És una cosa que podem discutir amb l’organitzador. No som nosaltres els que posem les entrades. Es podria fer alguna cosa, un bon gest. Un paga l’entrada, i desgraciadament la carrera va anar així. Al final, segur que l’organitzador, juntament amb nosaltres, considerarà la màxima atenció als aficionats», promet.

Domenicali també confirma que hauria sigut impossible traslladar la carrera a dilluns: «No per logística, sinó per moltes raons, no es pot programar la carrera el dia després per molts aspectes relacionats amb la disponibilitat dels comissaris i la disponibilitat d’altres coses. Es va estudiar, per descomptat, però no era possible».