EL NOU ESCENARI DE L'ESPORT

Barcelona es postula la celebrar dos grans premis de F-1 aquest any

El Circuit vol ajudar que no es perdin contractes de TV en el marc d'una negociació a llarg termini

La F-1 projecta crear un micromon al 'pàdoc' i mantenir-lo aïllat durant diverses carreres

lmendiola47166745 grafcat4970  montmel   barcelona  28 2 2019   el piloto fran200503161839

lmendiola47166745 grafcat4970 montmel barcelona 28 2 2019 el piloto fran200503161839 / Enric Fontcuberta

3
Es llegeix en minuts
Miguel Martínez

Demà mateix haurien d’arribar els primers operaris per muntar els immensos i vistosos ‘hospitalities’ i la tremenda infraestructura de comunicacions al Circuit de Barcelona-Catalunya. Però el preciós traçat de Montmeló continuarà tancat i barrat. No hi haurà Gran Premi de F-1 la setmana que ve com estava programat. La pandèmia se l’ha carregat com als altres nou que estaven programats fins a finals de juny. Però Barcelona encara té una possibilitat d’organitzar la seva carrera a porta tancada, fins i tot, fins a dues de consecutives.

«Estem en contacte permanent amb la F-1 i ens hem posat a la seva disposició per organitzar el GP en la data que millor els encaixi al nou calendari, sempre sota l’autorització del Govern de la Generalitat i les normes i protocols establerts en el moment», explica Joan Fontseré, director del Circuit. Expliquen amb l’experiència d’organitzar la carrera durant les últimes tres dècades, i també, i no menys important, l’organització de test en pretemporada.

«Sumem 30 anys d’experiència al Mundial i això ho saben bé els organitzadors, els d’abans i els d’ara; una situació geogràfica molt bona en termes de logística i un clima favorable gairebé tot l’any, i aquestes són les nostres millors credencials», afegeix el cap visible de Circuit. Aquesta experiència, permetria «organitzar un GP amb tan sols dues setmanes d’antelació», fins i tot dos, si la FOM (Formula One Management) no vol que els contractes de televisió es vegin afectats per no arribar al mínim de carreres.

Els contractes televisius

No existeix un model estàndard de contracte. Sky Anglaterra en firma un, Sky Alemanya o Itàlia, un altre; la TV pública del Brasil és diferent, Movistar en va firmar un altre tipus i acord... Però, en general, es podria dir que el gruix de contractes sí que contempla una minva per sota de 18 carreres i una segona reducció per sota de 14.

Joan Fontseré, al Circuit / valentí enrich

«Volem ajudar la F-1 a tenir un campionat més complet i sòlid en el futur», explica Fontseré, pensant a poder assegurar un contracte de llarga durada en el qual eixugar un reduït cànon d’aquestes dues carreres, un nou escenari de la negociació que ja estava en marxa per renovar un contracte que caduca el pròxim cap de setmana.

Si la temporada comença al juliol, la F-1 només podria arribar a les 18 carreres celebrant dos grans premis en setmanes consecutives al mateix escenari. Barcelona podria ser un d’aquests escenaris, com podria ser-ho Silverstone –el 80% d’equips i personal viuen al voltant del traçat anglès– i arrencant al Red Bull Ring d’Àustria que, segons el parer de la F-1, compleix totes les condicions.

Àustria com a exemple

«Un dels desafiaments logístics és que tots els habitants del pàdoc es facin test i siguin autoritzats a ingressar al pàdoc», va explicar Ross Brawn, director tècnic de la FOM, les sigles sota les quals actua l’organització de la F-1. «Crec que una vegada que fem això, l’interessant és mantenir tots en aquest entorn carrera a carrera, dins d’aquesta espècie de biosfera que volem crear».

Brawn creu que és bastant «complicat, al principi, trobar les carreres on puguem controlar l’entorn, però Àustria s’ajusta molt bé a aquesta llei. Té un aeroport local just al costat del circuit, on la gent pot llogar avions. No està massa prop d’una metròpoli, té una gran infraestructura al seu voltant». En aquest sentit, avança que «no hi haurà hospitalitat als equips al pàdoc, però disposarem del servei de càtering del circuit. Bàsicament, podem tenir tots dins d’aquest entorn. Per tant, una vegada que siguem allà, seria interessant fer una altra carrera la setmana següent».

Europa, primer

Notícies relacionades

Tot apunta que la F-1 arrencarà a Àustria a començaments del mes de juliol amb dues carreres consecutives. Rudolf Anschober, ministre de sanitat d’Àustria, ha confirmat que el govern permetrà la celebració del GP de F-1 sempre que el seu «concepte de seguretat» sigui fort i compleixi amb «les nostres condicions, que seran molt, molt estrictes».

De fet, tots els equips hauran de presentar un certificat mèdic que demostri que els seus treballadors han donat negatiu en la prova del coronavirus abans d’entrar al país. A partir d’allà, la F-1 intentarà fer el màxim de carreres –algunes de dobles– a Europa durant juliol, agost i setembre, mentre que després repartirà el calendari per mesos i continents: Àsia a l’octubre, Amèrica al novembre i Pròxim Orient al desembre.