05 d’abr 2020

Anar al contingut

la nova temporada

L'F-1 engega el 2020 pensant en el 2021

Les escuderies presenten aquesta setmana els avançats dissenys de cotxes que posaran en pista durant les dues setmanes de test a Montmeló i aviat se centraran en els cotxes de la pròxima temporada

Miguel Martínez

L'F-1 engega el 2020 pensant en el 2021

Eduardo Verdugo

Hi ha pressa. Molta. El radical canvi al reglament d’aerodinàmica, motors i reducció de pressupostos per a la temporada 2021 obliga les escuderies a treballar en el disseny dels cotxes de l’any que ve com més aviat millor. I el primer és tirar endavant els monoplaces d’aquesta temporada, els que competiran el 2020. Han avançat feina, i els favorits ensenyaran les seves creacions aquesta mateixa setmana, en una cascada de presentacions que arrenca dimarts amb Ferrari i finalitza divendres amb Mercedes. No s’esperen canvis radicals, a tot estirar algunes evolucions durant les dues setmanes d’entrenaments que tindran lloc al Circuit de Catalunya, del 19 al 21 i del 26 al 28 d’aquest mes de febrer. L’F-1 ja està en marxa.

Rodes amb llantes de 18 polzades i pneumàtics de perfil baix, normes estrictes a l’àrea aerodinàmica per facilitar avançaments, bloqueig als motors, límit pressupostari... El 2021 portarà canvis radicals a l’F-1 que exigeixen el màxim esforç en enginyeria i pressupostos als equips de l’F-1. Els túnels del vent ja estan treballant en aquests dissenys, una vegada que els cotxes del 2020 estan llestos per rodar a la pista. Fa ja algunes setmanes que van finalitzar els seus dissenys. Només els equips més grans i amb més pressupost dedicaran dues àmplies línies de treball per als monoplaces del 2020 i 2021. «És un any crític», explica  Louis Camilleri, CEO de Ferrari.

L’ambició

«La nostra ambició continua sent, com sempre, provar de guanyar. I, per tant, continuarem invertint en la nostra infraestructura, recursos i tecnologies, mentre continuem desenvolupant el cotxe del 2020. Les noves normes tècniques que entraran en vigor el 2021 portaran a un desenvolupament molt diferent dels monoplaces, cosa que requerirà més recursos i despeses ja aquest any», explica Camilleri, que ha donat el vistiplau a un nou simulador ultramodern abans que s’activi el límit de despeses, cosa que limitarà les inversions dels equips de fórmula 1 en un intent de reduir dràsticament els costos i anivellar el rendiment entre les tres millors escuderies i la resta de la graella.

De moment, Ferrari ha sigut el primer equip a fer una de les 20 sessions que Pirelli té previst completar amb els pneumàtics del 2021. Va ser dissabte passat a Jerez, amb Charles Leclerc al volant d’un SF90 en el qual es van modificar suspensions, càrrega aerodinàmica i el sistema de frens. Leclerc i Sebastian Vettel, que presumiblement aborda la seva última temporada a Ferrari, seran els encarregats de descobrir el Ferrari d’aquesta temporada aquest dimarts (18:30 hores) amb una picada d’ullet molt especial a la bandera d’Itàlia al teatre municipal de Reggio de l'Emília.

Els torns

Dimecres serà el torn de Renault i Red Bull, els del rombe amb la intenció de sortir de l’embús de la zona mitjana en què viuen des de fa massa temps i amb la novetat del francès Esteban Ocon com a company de Daniel Ricciardo en substitució de Nico Hulkemberg. De Red Bull s’espera molt més. El RB16 està cridat a lluitar amb Ferrari i Mercedes des del principi amb Max Verstappen Alexander Albon al volant. És la sisena temporada d’Honda en la seva tornada a l’F-1, i al segona motoritzant l’equip de les begudes energètiques. Amb tres victòries l’any passat, l’objectiu de l’equip de Milton Keynes és arrencar la temporada al nivell de Ferrari i Mercedes.

«Es veu contenta la gent d’Honda pels passos que han fet a l’hivern al banc de proves. Per la nostra part hem evolucionat molt en relació amb l’adaptació del motor al nostre xassís, així que n’espero molt. Crec que hi ha hagut factors en els últims anys, com el canvi de motor o el canvi a l’aleró davanter que ens van retardar. Aquest any, també hem canviat la nostra filosofia per iniciar aquesta temporada, hem estat realment matiners», explica Christian Horner, cap de l’equip Red Bull. «Al final de la temporada passada ja érem tan ràpids com Mercedes, així que espero que aquest any arrenquem igual», afegeix Max Verstappen, que ha renovat el seu contracte fins al 2023 per ser el segon pilot més ben pagat del pàdoc per darrere de Lewis Hamilton.

El futur de Hamilton

La renovació de l’anglès, que acaba contracte a finals del 2020 amb Mercedes és la clau per a molts més moviments a la graella. «Lewis té altres opcions, i Mercedes també», diu Toto Wolff, cap de Mercedes, que prefereix donar-se temps per parlar de la renovació. «Començarem a parlar a Barcelona», puntualitza. Amb el sisè títol lluint a les seves vitrines, Hamilton podria igualar els set de Michael Schumacher el 2020 i escoltar l’oferta de Ferrari per vestir-se de vermell el 2021. O simplement renovar per Mercedes dos o tres anys més, el cotxe i el motor amb què ha aconseguit els seus sis entorxats mundials. Valteri Bottas repetirà com a company de Hamilton  en el que sembla segur el seu últim any a Brakley. El disseny del cotxe que es presentarà divendres a Silverstone –l’equip rodarà 100 voltes per avançar feina– no sembla que hagi de presentar moltes novetats més enllà d’alguns canvis a les preses per a la refrigeració, l’únic taló d’Aquil·les dels cotxes de les estavella en els grans premis més calorosos.

Dijous serà el dia de la presentació del McLaren a la seu de Woking. El seu tercer any –i últim– amb Renault com a motorista, l’escuderia anglesa disfrutarà del primer disseny completament dirigit per James Key i això ja és motiu d’esperança per pensar que McLaren pugui mantenir aquesta posició de lideratge de la zona mitjana, just per darrere de Mercedes, Ferrari i Red Bull. Resulta difícil oblidar el podi de Carlos Sainz al Brasil, en la penúltima carrera del 2019 engegat des de l’últim lloc de la graella. Repetir una gesta d’aquest calibre és l’objectiu del madrileny, indiscutible líder de l’equip, davant un Lando Norris, molt ràpid en la crono, que aquest any guanyarà consistència en carrera.  Ferrari i Mercedes faran un seguiment molt especial de Sainz que tenen molt present a l’hora de decidir la seva alineació per al 2021.