LA SORPRESA DE LA F-1

¿Què li passa a Hamilton que està desconegut?

"El meu rendiment és un desastre", diu el desdibuixat tetracampió sense entendre què està passant

"No sembla pas el Hamilton de sempre, no ho sé, no el veig combatiu, però tornarà", assegura Pedro de la Rosa

rozas42952437 mercedes driver lewis hamilton of britain uses his smartphon180415235851

rozas42952437 mercedes driver lewis hamilton of britain uses his smartphon180415235851 / Andy Wong

4
Es llegeix en minuts
Miguel Martínez

Albert Park, dissabte. La primera classificació de la temporada. Lewis Hamilton avantatja en vuit dècimes el segon als Ferrari. Tot apuntava, de nou, a un passeig militar de Mercedes cap al cinquè títol del noi de Stevenage. Però aquell dissabte de Melbourne va ser l'última vegada que se'l va veure somriure. És veritat que Mercedes ha comès errors d'estratègia des del mur, que lesfletxes de platapateixen per fer treballar els pneumàtics, però el més preocupant és veure Hamilton batut, una vegada i una altra, pel seu company Valtteri Bottas, el sorprenent és veure el tetracampió abatut, sense capacitat de lluita, resignat a la seva sort, amb la condescendència de qui es veu víctima d'errors aliens.

¿On és el Hamilton de sempre?

Austràlia, sí, allà sí que va poder culpar el seu equip. Van criticar l'estratègia amb l'esquer que Ferrari els va mostrar amb Kimi Raikkonen, i Sebastian Vettel els va robar la cartera. Hamilton es veia guanyador dissabte, amb un cotxe molt superior, i va acabar veient com el seu màxim rival al títol destapava el Champagne. I el pitjor és que en aquella primera carrera va fer malbé la caixa de canvis i es va presentar a la classificació de Bahrain sabent que hauria de cedir cinc llocs per sanció.

El Hamilton d'altres temporades, el Lewis dels millors moments, s'hauria enrabiat i hauria buscat la seva millor versió per aconseguir la pole sota la nit de Bahrain. Però es va ensorrar i es va classificar quart per darrere del seu company Bottas. I després, en carrera, va remuntar sí, de novè a tercer, gràcies sobretot a un cotxe de seguretat, però sense gaire ambició, sense pensar mai en res millor.

Lewis Hamilton abandona el seu Mercedes, a Xangai (Xina). / AP / ANDY WONG

El pitjor va arribar en la tercera carrera, a la Xina, el seu territori, el de Mercedes, on lesfletxes de platahavien aconseguit les sis últimespoles positions, on Ferrari només n'havia aconseguit una i ni més ni menys que 14 anys enrere, on Hamilton havia obtingut cinc victòries. Després d'un divendres esperançador, tot se'n va anar en orris dissabte. “No sé què hem fet, però jo era quatre dècimes més ràpid que ningú divendres, i ara estic per darrere”, va dir abatut quan es va veure quart en la classificació, de nou l'últim dels quatre grans, per darrere dels Ferrari i superat de nou per Valteri.

"No sembla el Hamilton de sempre, no ho sé, no el veig tan combatiu com abans. Millorarà, per descomptat, però ara no és el que coneixem"

Pedro Martínez de la Rosa

Excompany de Lewis Hamilton a McLaren

I com a Bahrain, es va veure un Hamilton tímid a la sortida, massa caut als primers revolts, sense el seu caràcter habitual en la primer volta, perdent batalles per la posició aquí i allà. És com si l'hagués afectat el toc amb Verstappen a Bahrain. A la Xina va caure a la cinquena posició, i només tornar a mantenir ferm davant Verstappen. Però els missatges per ràdio, la seva actitud…“Kimi va ser molt agressiu”, es va disculpar després de sortir perdent en la lluita amb el finlandès per la tercera posició. “Serra les dents”, li va dir llavors el seu enginyer. Però no va acabar aquí i el tetracampió del món va recriminar l'estratègia als seus enginyers. “¿Ve algú per darrere amb pneumàtics més tous?”, preguntava en meitat del cotxe de seguretat. “Hauríem d'haver canviat els pneumàtics. Us ho he dit”, va insistir.

El cap de Hamilton no està inquiet

“No sembla el de sempre, no sé, no el veig combatiu, però millorarà, acabarà guanyant moltes carreres, tornarà el Hamilton que coneixem”, assegura Pedro de la Rosa, que va ser el seu company a McLaren. “Lewis té períodes en què ningú se li pot acostar i, després, té carreres en què no va", insisteix Nico Rosberg, el seu company i únic rival a Mercedes entre el 2013 i el 2016. “Hamilton sempre torna i, quan torna, pica fort, però ara no hi és”.

El seu cap Toto Wolff també va ser molt clar al pàdoc de Xangai: “És el millor pilot en la meva opinió, però els millors també tenen dies en què no estan al 100%. I si portes un monoplaça que no funciona com s'esperava i uns pneumàtics que no fan el que creus que han de fer, l'estratègia va contra teu".

Lewis Hamilton, pilotant el seu Mercedes al Gran Premi de la Xina. / AP/ ANDY WONG

Notícies relacionades

¿Què li passa a Hamilton? No hauria d'afectar gens que estigui negociant el millor contracte de la història de la F-1, 50 milions per temporada, 150 en tres anys, perquè ja ho ha fet abans mentre guanyava una carrera darrere una altra. Tampoc es poden buscar disculpes en les distraccions fora de la pista perquè n'ha tingut sempre. Potser la dieta vegana que va començar l'any passat l'ha deixat sense energia, o aquest rotllo zen que es porta des de fa temps l'ha deixat sense la mala llet necessària per sobreviure en aquest esport.

Només són especulacions mig en broma mig seriosament que es fa el pàdoc de la F-1 sobre la seva figura principal. “El meu rendiment ha sigut un desastre”, assumeix Hamilton sense pal·liatius. "No he tingut el ritme des de dissabte i m'he estat barallant amb el cotxe”, diagnostica. I avisa: “No em rendiré. He de tornar al meu nivell de rendiment habitual abans de perdre més punts valuosos. Hem de treballar dur per entendre per què hem estat lluitant i començar l'escalada cap endavant”.