16 jul 2020

Anar al contingut

a la recerca d'un pla de recolzament

El Govern, la Generalitat i agents socials busquen una sortida a la crisi de Nissan

La ministra d'Indústria, Reyes Maroto, ha mantingut un contacte telemàtic amb tots els actors implicats per provar de reconduir la decisió de la companyia

Zona Franca i Foment s'uneixen als sindicats i els consistoris afectats pel tancament de les plantes de la marca japonesa per fer un front comú

Xavier Pérez

Trabajadores de Nissan cuelgan carteles como signo de protesta en el corte que han realizado en la Gran Vía de LâHospital (Barcelona), cerca del concesionario de Nissan Motor Llansà, uno de los cuatro concesionarios donde los comités de empresa del fabricante japonés de automóviles ha convocado concentraciones por el cierre de la planta en la Zona Franca anunciado ayer por la empresa, que supondrá el recorte de los cerca de 3.000 puestos de trabajo directos. En Barcelona, Catalunya (España), a 29 de mayo de 2020.

Trabajadores de Nissan cuelgan carteles como signo de protesta en el corte que han realizado en la Gran Vía de LâHospital (Barcelona), cerca del concesionario de Nissan Motor Llansà, uno de los cuatro concesionarios donde los comités de empresa del fabricante japonés de automóviles ha convocado concentraciones por el cierre de la planta en la Zona Franca anunciado ayer por la empresa, que supondrá el recorte de los cerca de 3.000 puestos de trabajo directos. En Barcelona, Catalunya (España), a 29 de mayo de 2020. / David Zorrakino (Europa Press)

Després d’acudir a una maratoniana sessió al Senat, la ministra d’Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto s’ha reunit aquesta tarda de manera telemàtica amb tots els actors polítics i socials implicats en el tancament de les plantes de Nissan a Catalunya.

Han participat en aquesta reunió per valorar la situació, a més de la ministra, Ángels Chacón, consellera d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya, Jaume Collboni, primer tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona, Laura Campos, alcaldessa de Montcada i Reixach, Manuel Enric Llorca, alcalde de Sant Andreu de la Barca, Javier Pacheco, secretari general de CCOO de Catalunya, Camil Ros, secretari general d’UGT de Catalunya, Pedro Ayllón, secretari general de la Federació d’Indústria d’USO, Josep Sánchez Llibre, president de Foment del Treball Nacional, Teresa Cunillera, delegada del Govern a Catalunya, Raül Blanco, secretari general d’Indústria i Pime del Ministeri, i Pere Navarro, delegat especial del Consorci Zona Franca de Barcelona.

En la trobada, prevista a les 19.00 hores, però que s’ha hagut de retardar més d’una hora per la compareixença de la ministra al Senat, s’han traçat els plans per establir una unitat d’acció de les diferents administracions i entitats empresarials i sindicals davant de l’anunci de Nissan de dijous 28 de maig.

Un front comú

No s’ha pres cap decisió rellevant però sí que s’ha establert un full de ruta per mantenir el mateix discurs davant de la multinacional japonesa a partir d’ara. Minuts abans de la trobada, la mateixa ministra ja havia esbossat davant dels senadors que «és necessari fer un front comú dels diferents partits polítics per defensar els llocs de treball a Nissan».

Els assistents a la reunió han acordat cinc punts estratègics. El primer és reafirmar el recolzament tant als treballadors directes de Nissan com als de les empreses auxiliars i les seves famílies. El segon «reforçar la unitat d’acció en les pròximes setmanes, amb l’objectiu d’instar l’empresa japonesa a complir la seva responsabilitat social amb el territori que l’ha acollit durant quaranta anys».

La tercera proposta conjunta és reiterar davant de la direcció de Nissan «la viabilitat de les plantes de Nissan a través del pla elaborat pel Ministeri d’Indústria i la Generalitat de Catalunya, amb el recolzament de l’Ajuntament de Barcelona i el Consorci de la Zona Franca de Barcelona», els representants de les quals van aprofitar per mostrar tota la convicció i tota la força per provar de revertir la decisió comunicada per Makoto Uchida.

Els dos últims punts acordats conviden totes les forces polítiques i socials a «insistir a aconseguir mantenir l’activitat de Nissan i del parc de proveïdors, renovar la ferma aposta del conjunt d’administracions, patronal i sindicats per l’automoció catalana, així com el compromís amb el conjunt de la indústria, com a sector clau de futur».

Carta de tots els partits

A aquesta iniciativa institucional cal sumar la que tots els partits polítics amb representació al Congrés dels Diputats van tenir ahir i que es va materialitzar en una carta conjunta dirigida al CEO de Nissan Motor Company en la qual reclamaven una solució. Demanen a Makoto Uchida que reflexioni sobre la decisió de tancar totes les plantes catalanes de la companyia. En la missiva entenen que «la continuïtat de la planta de Nissan a Barcelona «seria una bona notícia» per a la mateixa ciutat, per a Catalunya, per a Espanya, per a Europa i «també per a l’empresa».  Les tres factories catalanes donen feina directa a unes 3.000 persones, tot i que el tancament de la multinacional posaria en perill 20.000 llocs de treball indirectes en proveïdors i empreses subcontractades.

Una lluita de tots

En la compareixença al Senat, Reyes Maroto, va respondre a les preguntes sobre l’automòbil i sobre Nissan que se li van plantejar durant la compareixença dels membres del Govern ahir al Senat. La ministra va mostrar «tota la solidaritat amb els treballadors de Nissan» i va recordar que es continua treballant des del mateix Executiu per intentar redreçar la situació, al mateix temps que va enaltir «el treball de la Generalitat i els sindicats per defensar l’ecosistema de l’automoció que hi ha a Catalunya».

A la pregunta del senador Josep Lluís Cleríes (JxCat ) sobre el boicot a Nissan detectat per part dels socis del Govern a l’Ajuntament de Barcelona, els comuns, i recordant que la tinenta d’alcalde de Mobilitat Janet Sanz va manifestar que caldria «evitar que es torni a reactivar el sector de l’automòbil», la ministra va respondre que l’objectiu és «sumar esforços en una lluita que és de tots», va comentar.

1.450 milions per tancar

Segons informes interns de la multinacional, el cost de tancar les plantes de Nissan a Barcelona arriba als 1.450 milions d’euros, sumant-hi indemnitzacions a personal i proveïdors, amortitzacions anticipades, transferència de maquinària i devolució de subvencions.

En aquests informes interns, la companyia reconeixeria que el cost de tancar Barcelona tardarà a recuperar-se gairebé set anys i que invertir per mantenir les plantes hauria resultat més barat, amb una injecció de recursos de 398 milions i ajuts públics de 70 milions

Temes: Nissan Catalunya