motors en marxa

Les fàbriques de Seat i Nissan, arrenquen de nou

La factoria de la firma espanyola a Martorell repren l'activitat aquest dilluns després d'un mes i mig amb la fàbrica aturada

La planta de la marca japonesa a la Zona Franca començarà dilluns vinent, data en què hi ha convocada una vaga indefinida

seat-martorell

seat-martorell

3
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Seat repren aquest dilluns l’activitat a les seves plantes un mes i mig després de parar les seves línies de producció a causa de la pandèmia de coronavirus. L’automobilística amb seu a Martorell (Barcelona) va decidir deixar de fabricar vehicles el divendres 13 de març, abans de la declaració de l’estat d’alarma, a causa de la previsió de falta de subministraments provocada pel Covid-19.

Davant aquesta situació, la companyia va presentar un Expedient de Regulació Temporal d’Ocupació (erto) per força major per al conjunt de la plantilla, aproximadament 14.800 persones, assolint un pic d’11.300 persones. A partir de dilluns, la companyia aplicarà un altre erto, aquesta vegada per causes organitzatives, que afectarà un màxim d’11.061 persones –principalment de producció– durant vuit setmanes, i que servirà per reprendre l’activitat de manera esglaonada.

Reincorporació en tres fases

La reincorporació a la feina es materialitzarà en tres fases per garantir la implementació de les mesures de protecció per a la salut dels treballadors: la primera fase afectarà un màxim de 9.390 persones; la segona, un màxim de 6.759, i la tercera, un màxim de 3.558. Ja ha començat a fer tests PCR als seus empleats.

Durant l’aturada de la fàbrica, l’automobilística va dedicar una setmana a fabricar respiradors desenvolupats per l’Institut de Recerca Germans Trias i Pujol, l’Hospital Clínic de Barcelona i la Facultat de Medicina de la Universitat de Barcelona (UB) amb Protofy.xyz. En total, la companyia va fabricar més de 600 respiradors entre el 3 i el 10 d’abril, quan va decidir parar l’operativa per la millora de la situació a les unitats de cures intensives (uci), i la seva fabricació es va dur a terme en la línia de muntatge del Seat León.

Nissan només posarà en marxa una línia

Nissan preveu reprendre la producció a la planta de la Zona Franca de Barcelona el dilluns 4 de maig, així com a les plantes de Montcada i Reixac i Sant Andreu de la Barca (Barcelona), després que el 13 de març també decidís parar l’activitat per la falta de subministraments a causa del coronavirus. L’automobilística posarà en marxa la línia 2 per complir les comandes de la ‘pick-up’ de Mercedes-Benz, mentre que la línia 1, que fabrica l’e-NV200, encara no té data d’inici de l’activitat.

Així ho va confirmar la companyia dimecres als treballadors en un reunió amb el comitè d’empresa, que, després d’acabar la trobada va difondre un vídeo en el qual plantejava una vaga indefinida fins que s’«aclareixi» el futur immediat de les seves plantes.

Reunió amb el comitè d’empresa

El president de Nissan Europa, Gianluca de Ficchy, i el conseller director general de Nissan Motor Ibérica (NMISA), Genís Alonso, es van reunir divendres amb els comitès d’empresa de les plantes de la Zona Franca i Montcada i Reixac (Barcelona). De Ficchy va explicar que informaran sobre el pla industrial abans de la parada tècnica d’estiu i es donarà a conèixer a tothom el resultat de l’estudi, però que de moment estan discutint opcions amb el Japó.

La companyia tenia previst reduir la producció de la línia 1 després de Setmana Santa, passant de 102 a 60 unitats diàries, per l’existència d’estocs, que encara no s’han esgotat, així com deixar de fabricar la furgoneta per a Mercedes-Benz al maig.

Amenaça de vaga després de quatre mobilitzacions

L’amenaça de vaga dels treballadors arriba després de quatre mobilitzacions de la plantilla pels carrers de Barcelona en els últims mesos per reclamar un pla de futur per a les plantes catalanes (Zona Franca Barcelona, Montcada i Reixac i Sant Andreu de la Barca) i també les de la resta d’Espanya (Cantàbria i Àvila).

Notícies relacionades

La planta de la Zona Franca de Barcelona actualment està funcionant a prop del 20% de la seva capacitat, amb la fabricació de quatre vehicles: la furgoneta elèctrica NV-200, les ‘pick-ups’ Nissan Navara i Renault Alaskan, i la ‘pick-up’ de Mercedes-Benz.

Aquest dissabte, els comitès d’empresa de Nissan a Espanya van demanar per carta una reunió a la ministra d’Indústria, Reyes Maroto, per tractar la «delicada situació» de la companyia, que abans de la pandèmia del Covid-19 va plantejar el possible tancament de les seves plantes espanyoles –cinc a Barcelona, una a Àvila i una a Cantàbria–.