05 juny 2020

Anar al contingut

la cirisis del Covid-19

Del Seat León al respirador i del Nissan Navara a les mascaretes de protecció

A la planta de Martorell s'hi estan començant a fabricar respiradors i continuen produint mascaretes

A la Zona Franca els empleats de la marca japonesa fan pantalles i les distribueixen als hospitals

Xavier Pérez / Gabriel Ubieto

La indústria de l’automòbil és una de les que ha rebut un impacte més fort per la frenada econòmica provocada pel Covid-19, però hi ha una cosa més important que l’afectació econòmica, que és l’impacte sanitari. Per això, diverses empreses espanyoles del sector s’han posat a disposició dels serveis sanitaris per reconvertir la seva activitat industrial i començar a produir material mèdic necessari en aquests moments.

Seat i Nissan, dues de les marques del sector amb fàbrica a Catalunya, s’han posat a treballar per desenvolupar propostes que puguin ajudar a combatre el coronavirus.

La marca de Martorell va començar produint mascaretes i pantalles de protecció amb impressores en 3D i fent servir filtres de l’aire condicionat, alhora que es van posar a dissenyar des del Centre de Prototips de Desenvolupament alguns sistemes per fabricar respiradors automàtics.

Empleats de Seat en logística i a la cadena de muntatge. / EL PERIÓDICO / SEAT

Un total de 150 empleats voluntaris treballen en aquests moments a la planta de Seat a Martorell, des de muntatge a logística per proveir material. En la línia 1 de producció, en què fins fa uns dies es fabricava la quarta generació del Seat León, estan acoblant tots els components per produir un respirador automàtic per a centres hospitalaris.

El motor de l’eixugaparabrises

Aquests aparells, aprovats per l’Agència Espanyola del Medicament, contenen 80 components electrònics mecànics que s’han desenvolupat en una setmana. Fan servir el motor d’un eixugaparabrises i en 3 dies van transformar la línia de fabricació de l’eix anterior del subxassís del León. Després de 13 prototips s’ha acabat creant un model que s’ha sotmès a una prova de llarga durada per poder passar a la producció en sèrie a la planta de Martorell.

Part del motor de l’eixugaparabrises utilitzat en el respirador. / SEAT

Des de Seat reconeixen que «la clau està en l’eixugaparabrises. Amb engranatges impresos a Seat, eixos de caixes de canvis i el motor adaptat d’un eixugaparabrises, el projecte ha anat prenent forma. L’objectiu era fabricar els respiradors amb la màxima qualitat i el resultat ha sigut l’OxyGEN, dissenyat en col·laboració amb Protofy.XYZ», apunten des de la marca.

Test de llarga durada del respirador produït a Seat Martorell. / SEAT

Es tracta d’una iniciativa conjunta en què hi participa Seat junt amb Protofy.XYZ, Oxigen, Recam Laser, LCOE, Doga Motors, Luz Negra, Ficosa, Bosch,  IDNEO, Secartys, Universitat de Barcelona i CMCiB 

Nissan també s’hi suma

Nissan també s’hi suma i està aportant ajuda a combatre el Covid-19 gràcies a l’entusiasme dels seus empleats. La setmana passada van iniciar la producció de mascaretes de protecció amb les impressores en 3D a la fàbrica de Zona Franca, en un projecte conjunt en col·laboració amb Eurecat. Els elements acabats (unes 64 unitats diàries) s’entreguen al Parc Taulí de Sabadell. En la línia de producció hi treballen vuit empleats. 

Impressió de mascaretes en 3D a la Zona Franca. / NISSAN

Divendres passat des de Nissan van enviar a Igualada material d’ús sanitari per a residències de gent gran i cossos de seguretat. En un primer enviament Nissan va oferir 670 mascaretes, 3.766 parells de guants i 270 vestits de protecció. La marca japonesa també ha aportat des de les altres plantes espanyoles 180 ulleres de protecció.

Mascareta de protecció produïda per Nissan a la Zona Franca / NISSAN

Des de la fàbrica de Corrales de Buelna (Cantàbria) van oferir 15 pantalles protectores, 20 bates i 25 vestits especials per a l’àrea de Pneumologia de l’Hospital de Sierrallana (Torrelavega). Des d’Àvila  van repartir més de 100 mascaretes, ulleres de protecció i granotes de pintor.