El Gran Premi d'Aragó de motociclisme
Córrer amb escafandre
Els fabricants d'equips continuen investigant per protegir els pilots de les caigudes
Dainese i Alpinestars descarten opcions com forrar les seves granotes amb Kevlar o fibra de carboni

Proteccions 8 Stefano Corte, responsable de Dainese, mostra la petita cuirassa que protegeix els pilots dels cops al pit. /
Les graelles del Gran Premi d'Aragó emmudiran avui, a les 10.35 hores, en honor de Shoya Tomizawa, el jove japonès que va morir a Misano, després de caure i ser atropellat per Scott Redding i Alex de Angelis, que ahir van fer una brillantíssima actuació en la classificació de Moto2, com si li volguessin dedicar la primera línia a Tomi.
Feia set anys que no moria un pilot al Mundial i la mort de Tomizawa no només ha plantejat la possibilitat de variar l'entorn de la pista (els pilots exigeixen la desaparició de l'herba artificial sobre la qual, diuen, va patinar Tomi), sinó que, segons va afirmar Carmelo Ezpeleta, responsable del Mundial, a EL PERIÓDICO, també ha accelerat la investigació i l'estudi de materials amb què fabricar els equips dels pilots i dotar els professionals de més protecció. «Sé que tant Dainese com Alpinestars treballen molt en aquesta direcció», assenyala Ezpeleta, que suggereix granotes que, sense ser escafandres de busseig que impedeixin moure's al pilot, «el puguin protegir millor dels cops o atropellaments com el que va patir Tomi».
«Només diré dues coses -explica amb tacte el nord-americà Randy Mamola, quatre vegades subcampió del món de 500cc (1980, 1981, 1984 i 1987) amb Suzuki, Honda i Yamaha-. Una, el nostre cos és tou, molt tou, i la moto dura, molt dura. I, dues, no hi ha res que et pugui protegir de l'impacte, ja no cal dir de l'atropellament, que et pugui produir una moto de 135 quilos a 240 km/h».
Plaques com ganivets
«Els equips es poden millorar i s'han de millorar -afegeix a partir d'aquesta reflexió Mamola, col·laborador d'Alpinestars-, però dubto que sigui amb peces de Kevlar o de fibra de carboni, ja que aquestes proteccions es podrien convertir en autèntics ganivets en moments de col·lisió, xoc o atropellament».
Un representant d'Alpinestars a Motorland, que va preferir mantenir-se en l'anonimat, va assegurar ahir: «La mort de Tomizawa no ens farà treballar més ni millor en l'intent de protegir els pilots, ja que cap fabricant deixa mai d'investigar i provar nous sistemes de protecció per als professionals».
Els dos grans fabricants d'equips, tots dos italians, Dainese i Alpinestars, parlen de l'airbag i d'altres proteccions, però també que és molt difícil fer equips que actuïn d'armadura. «Ho podem fer, però no tindria sentit fabricar autèntics escafandres de busseig per als pilots», relata Stefano Corte, tècnic de Dainese, mentre reprograma l'airbag de Jorge Lorenzo i Valentino Rossi per a la carrera d'avui a Alcanyís. «Han de tenir llibertat de moviments per evitar les caigudes i redreçar les motos en moments delicats. La seva seguretat depèn d'un fet tan senzill com pilotar sense estar encarcarats per una armadura, que, si existís, no els ajudaria gens».
Un treball de tots
Corte, que mostra la petita protecció que es posen els pilots al pit, va insistir en la línia de Mamola: «Les proteccions amb què podríem forrar, per exemple, el pit dels pilots,els evitarien, potser, alguns danys, però, per descomptat, no els protegirien de cops a 230 km/h
Notícies relacionadescom els que va patir Tomi. Ens sap greu dir-ho, però ni tan sols un equip blindat hauria evitat la mort de Tomizawa».
Corte no vol driblar la responsabilitat, ni de bon tros, però suggereix que «protegir la vida dels pilots de motos és un treball de tots i tots hi estem implicats, des dels organitzadors fins als circuits i també les fàbriques».
- EL PROTAGONISTA DEL CLÀSSIC Lamine Yamal, el fenomen que desborda les precaucions: independitzat, xofer del club i una amistat amb Morad
- L’escola d’hostaleria deixarà de fer classes a partir de l’estiu
- Guardiola, a prop de firmar el divorci
- Entrevista amb Anna Bacardit Càncer de mama metastàtic amb menys de 30 anys: «Mai em vaig trobar malament, per això no ho esperava»
- Successos Tres detinguts per atracar un banc a Camarles