Entrevista

Roger Frigola: «He guanyat dues Copes Amèrica de vela. M’agradaria aconseguir la tercera a Barcelona»

Xerrem amb l’enginyer català que ha permès al Team New Zealand guanyar dues vegades consecutives el trofeu de vela més prestigiós del món, que se celebrarà a la capital catalana l’estiu del 2024

  • Segueix en directe l’última hora de l’MWC

  • el millor del Mobile, en 360 graus

Roger Frigola: «He guanyat dues Copes Amèrica de vela. M’agradaria aconseguir la tercera a Barcelona»

Zowy Voeten

4
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Un català està al darrere del millor equip del món de vela. Es tracta de Roger Frigola i no és regatista, sinó enginyer industrial i aeronàutic. La seva visió ha donat forma al veler que ha permès a l’Emirates Team New Zealand guanyar les dues últimes edicions de la Copa Amèrica, un dels trofeus més prestigiosos del món de l’esport. Frigola espera repetir aquest èxit a Barcelona, ciutat en què va néixer i on la competició tirarà l’àncora l’agost del 2024.

Als seus 40 anys, Frigola compta amb una llarga experiència que fusiona la seva passió pels vehicles i la tècnica. Quan en tenia només 33, va rebre un correu electrònic del combinat neozelandès de vela. Volien fitxar-lo per dissenyar un vaixell que aconseguís volar sobre l’aigua. El missatge el va impactar. De petit hi havia en regates i era seguidor de la Copa Amèrica. «Va ser pura casualitat, em va arribar sense fer res i va ser com si hagués caigut del cel», explica a EL PERIÓDICO en el marc del Mobile World Congress (MWC), congrés en el qual ha participat per explicar la seva experiència.

Tot i que el va sorprendre, l’interès dels neozelandesos responia a l’àmplia experiència de Frigola. Després de formar-se a la Universitat Politècnica de Catalunya i a l’École Nationale Supérieure de l’Aéronautique et de l’Espace de Tolosa, aquest enginyer català es va doctorar en Intel·ligència Artificial i Aprenentatge Automàtic per la Universitat de Cambridge. Des d’aleshores, ha treballat per a Airbus i l’equip McLaren-Mercedes de Fórmula 1, en què va estar quatre anys, però també ha assessorat les escuderies de Ferrari i Red Bull i firmes com Porsche, Bosch i Bodegas Torres.

¿Què vas sentir al veure que el teu disseny ajudava el Team New Zealand a guanyar la Copa Amèrica?

Va ser espectacular. Veus com tot l’esforç que has fet durant anys acaba en èxit, que és el motiu final pel qual existeix tot l’equip. Existim per guanyar.

¿Com ho vas fer?

La meva feina és ajudar a optimitzar el barco, fer les eines perquè els enginyers facin que sigui més eficient. Només podem construir un barco i aquest és amb què es correrà, així que hem de treballar amb simulacions digitals, on podem cometre errors. Com millors siguin les eines de simulació millor serà el resultat final. A través de la intel·ligència artificial construïm eines molt específiques que no es poden comprar per resoldre aspectes complexos del barco.

¿Com es fan aquestes simulacions?

Utilitzem un conjunt d’ordinadors molt potents. Allà dibuixes el barco, fas una prova virtual i avalues si la idea que has tingut funciona o no. Això ho fan uns especialistes i jo creo eines per fer que el seu disseny sigui més eficient.

Si una cosa va ràpid m’interessa.

Roger Frigola

Has dissenyat avions treballant per a Airbus, cotxes per a la Fórmula 1 i ara velers per a la Copa Amèrica. ¿D’on surt aquesta passió pels vehicles?

Si una cosa va ràpid m’interessa. Des de fa anys m’apassiona fer que els vehicles siguin ràpids i tinguin altes prestacions, és una cosa que em sembla emocionant.

¿Quina part de la seva experiència amb Airbus i la fórmula 1 li serveix per a la Copa Amèrica?

Molt del que sé es transfereix. El meu coneixement dels avions per ser enginyer aeronàutic s’aplica a aquests barcos que volen. I és que tenen una ala que va per sota l’aigua i que sustenta tota l’estructura.

Al veure-ho sembla impossible

Sí, ho sembla. L’ala és molt petita, però aquí la clau és que l’aigua és mil vegades més densa que l’aire, cosa que vol dir que la mateixa superfície et dona mil vegades la capacitat de sustentació. Si volguessis fer-lo volar per l’aire necessitaries una ala gegant.

¿Et fa especial il·lusió que la pròxima edició de la Copa Amèrica sigui a Barcelona?

Em fa il·lusió estar a casa, però em faria més il·lusió guanyar el trofeu per tercera vegada. No hi ha cap equip en la història moderna que ho hagi aconseguit. A més, m’agradaria que un esdeveniment mundial tan important serveixi per acostar la vela a la gent.

«Espero que l’arribada a Barcelona d’un esdeveniment mundial tan important serveixi per acostar la vela a la gent»

Roger Frigola

¿Hi ha un factor menys humà en esports que, com la Fórmula 1 i la vela, depenen de l’aspecte tècnic del vehicle?

En aquest tipus d’esport hi ha dos humans: els que dissenyen la part tècnica i els que condueixen i competeixen. És part de l’atractiu. Si saps una mica d’aquests esports saps que per molt bo que sigui el pilot no tot depèn d’ell, sinó també de l’equip que hi ha al darrere.

Notícies relacionades

La IA s’aplica cada vegada més també a esports tradicionals com el futbol o el bàsquet. ¿Anirà a més?

Estic segur que sí. En esports com la Fórmula 1 o la Copa Amèrica de vela és evident perquè ho converteixes en un problema d’enginyeria, però en altres modalitats hi ha tot un angle a explotar amb l’anàlisi de dades per millorar la capacitat per entendre tot el que passa al terreny de joc.