Col·labora:

PER ALS 36 MUNICIPIS

Arriba la tarifa plana metropolitana

A partir de l'1 de gener es podrà viatjar per tota la metròpoli amb el títol de transport de la zona 1

4
Es llegeix en minuts
Anna Rocasalva

A partir de l’1 de gener del 2019, l’AMB, en col·laboració amb l’Autoritat de Transport Metropolitano (ATM), farà realitat la tarifa plana de transport públic a tot el territori metropolità  de tal manera que, a partir d’aquesta data, els 36 municipis que formen l’AMB funcionaran amb una única zona tarifària, a preu de la zona 1. 

Actualment, la meitat dels municipis metropolitans es troben a la zona 2 del sistema tarifari integrat del transport públic. «El fet que 18 municipis tinguessin un tipus de tarifa diferent als 18 municipis restants era vist com una anomalia per tots ells i per l’AMB, que ha sigut l’organisme que ha liderat el procés»,explica el director de Mobilitat i Transport de l’AMB, Joan Maria Bigas. «A més, també hi havia una incongruència de distàncies perquè, per exemple, des de Castelldefels fins a Barcelona hi havia un tipus de tarifa i des de Sant Cugat fins a Barcelona era el doble, amb una distància menor», afegeix.

La implantació d’aquesta tarifa plana de transport públic a tot el territori metropolità significa que es podrà viatjar per tot l’AMB amb el títol de zona 1, amb el corresponent impacte econòmic positiu que això tindrà en el preu dels bitllets per a la ciutadania, i en la repercussió que tindrà per a la metròpoli en l’àmbit mediambiental.  Així mateix, això suposarà igualar-se a la resta de municipis que ja formen part de la primera zona en drets i en deures. Per tant, els municipis de la zona 2 passaran a pagar el tribut metropolità, tal com ja estan fent els municipis de la zona 1. Aquest tribut el cobra l’AMB, i es calcula basant-se en un percentatge de l’IBI de cada bé immoble. I és que, segons els últims càlculs fets per l’AMB i l’ATM, que ordena les tarifes dels títols integrats, la implantació d’aquesta mesura a la metròpolis té un cost total previst d’aproximadament 23 milions d’euros.

En una segona fase d’aquesta implantació de la tarifa plana, l’ens metropolità també ha previst un seguit de millores del servei de transport públic i les infraestructures dels 18 municipis de la segona corona. I també es traspassarà a l’ens metropolità alguns dels serveis de transport d’aquests municipis, sobre els quals l’AMB fins ara no hi tenia competència. «Aquesta segona fase té molt sentit, ja que s’implantarà la zona de baixes emissions permanent en tota l’àrea metropolitana el 2020 –comenta Bigas– I això fa que necessitem dotar d’un bon transport públic i, a més, assequible a la ciutadania».

Així doncs, a partir de l’1 de gener, tota la metròpoli es convertirà en una única zona, amb el mateix preu de la zona 1. La mesura entrarà en vigor per als següents títols: T-10 i T-10 per a treballadors de l’aeroport, T-50/30, T-70/30, T-mes i T-mes per a persones a l’atur, T-trimestre, T-jove, títols integrats bonificats per a famílies monoparentals i nombroses, T-dia, T-aire, T-esdeveniment i bitllets senzills. En canvi, no es modifiquen les condicions actuals de la T-16, els títols socials de l’AMB o els FGC, els títols federats, ni els títols monomodals dels operadors (a part del viatge).

No obstant, la reducció del preu del títol del transport públic per als usuaris metropolitans que provenien de l’antiga zona 2 suposa, en alguns casos, fins a gairebé un 50% d’estalvi directe en el bitllet. Per exemple, una persona que comprava una T-10 de dues zones, quatre vegades al mes, s’estalviarà 475,6 euros a l’any (un estalvi del 49%). O un estudiant universitari que va a la UAB amb la T-Jove de dues zones i que passarà a comprar la d’una zona, ara també evitarà pagar 148 euros de més a l’any.

Notícies relacionades

A més, la implantació de la tarifa plana metropolitana també crearà nous clients potencials. Ja que, amb aquesta reducció del títol del bitllet, es preveu un augment de la demanda del transport públic, amb un increment de nous usuaris, que fins ara no el feien servir per un tema de preu. Aquesta demanda es calcula que arribarà als 4,6 nous milions de viatges. Si a aquests nous viatges se’ls suma els 50 milions de trajectes actuals entre la primera i segona corona, fan un total de gairebé 55 milions de viatges que surten beneficiats per la mesura cada any.

Així mateix, «una reducció o ajustament de preu en el conjunt de l’àrea, afavoreix l’ús del transport públic, redueix la utilització del vehicle privat contaminant i promou una mobilitat més sostenible», conclou Bigas. I és que, amb la tarifa també es preveu una reducció de 2.875.000 viatges en vehicle particular, amb un estalvi d’emissions de 9.445 tones de CO2, 29.53 tones d’òxid de nitrogen i 0,97 tones de partícules fines en suspensió.