Anar al contingut

Col·labora:

CANVI D'HÀBITS

Un any amb la Targeta Verda

El títol de transport metropolità treu de la circulació 2.543 vehicles contaminants

Anna Rocasalva

Un any amb la Targeta Verda

DANNY CAMINAL

La reducció de la contaminació atmosfèrica és una de les prioritats de l’agenda política de l’AMB, en coordinació amb la resta dels 36 municipis metropolitans. 

El 21 de gener de l’any 2017, el consell metropolità de l’AMB va aprovar el Programa Metropolità de Mesures contra la Contaminació Atmosfèrica, un conjunt de 33 disposicions específiques en els àmbits de mobilitat i medi ambient, d’entre les quals destaca la instauració de la zona de baixes emissions i la creació de la Targeta Verda Metropolitana per millorar la qualitat de l’aire de la metròpolis.
“Més del 50% de la contaminació de les ciutats prové del trànsit rodat i des de l’AMB creiem que és molt important contribuir a la reducció d’aquests vehicles”, explica el director de Mobilitat i Transport de l’AMB, Joan Maria Bigas. “A més, els antics contaminen un 30% més que els nous –prossegueix– i aquests seran els que, a partir de l’any 2020, no podran circular per la zona de baixes emissions”.

La bona notícia és que per possibilitar el canvi a una mobilitat més sostenible i facilitar el pas d’un vehicle contaminant al transport públic, l’AMB va idear una alternativa que es va posar en marxa el 2 d’octubre del 2017. I aquesta alternativa és la T-Verda Metropolitana, un nou títol de transport que permet utilitzar tots els serveis de transport públic integrats de forma gratuïta durant tres anys al desballestar un vehicle que no disposi d’etiqueta ambiental. 

És a dir, tots els turismes dièsel fins a EUR 3, matriculats abans del 2006 i els turismes de gasolina o gas fins a EUR 2, matriculats abans del 2000 (tots dos sense etiqueta de la DGT); i les motos tipus pre-EUR o EUR 1 (ciclomotors matriculats abans del 17/06/2002 i motocicletes matriculades abans del 01/07/2004).

ELS INDICADORS

El nombre de sol·licituds rebudes des del 8 d’octubre del 2017 fins a l’1 d’octubre d’aquest any ha sigut de 3.102, 2.543 de les quals complien tots els requisits i s’han pogut tramitar com a “acceptades”. Així mateix, d’aquestes sol·licituds acceptades, 2.400 corresponen a cotxes i/o turismes i 143 a motocicletes i/o ciclomotors. “Estem molt satisfets de la resposta ciutadana que, a més, s’ha adequat a la les previsions de 2.500 sol·licituds anuals”, comenta la directora d’AMB Informació, Cristina Farré. “A més, la demanda s’ha produït de forma molt gradual i estable, amb unes 200 sol·licituds mensuals”, afegeix.

Barcelona, Badalona i l’Hospitalet de Llobregat han sigut les ciutats metropolitanes on més demanda de T-Verda hi ha hagut. Així com les persones de més de 40 anys n’han sigut les principals sol·licitants, amb el rang d’edat de persones de més de 60 com els que més targetes han demanat i obtingut. “Té sentit perquè les persones grans són les que solen tenir un cotxe més antic”, comenta Farré. Però més enllà dels números, aquestes xifres es tradueixen que els avantatges de la Targeta Verda compensen els usuaris, ja que han aconseguit treure de la circulació un gran nombre de vehicles contaminants, que equivalen a la contaminació d’uns 75.000 vehicles moderns.

Paral·lelament, l’AMB també està fent un esforç important pel que fa als vehicles del transport públic. Durant aquest mandat s’han renovat uns 450 autobusos, entre la flota pública de TMB i la flota d’operadors privats de l’àrea metropolitana. “Ja no comprem vehicles dièsel i la majoria són híbrids, per tant, reduïm un 30% de contaminació –explica Bigas– i també estem adquirint autobusos elèctrics i de gas natural en el cas de TMB”. I l’objectiu és que, amb l’horitzó en el 2025-2030, hi hagi una renovació important amb què desapareguin els autobusos dièsel a l’àrea metropolitana. I és que “hem de predicar amb l’exemple”, conclou el director de Mobilitat i Transport de l’Àrea Metropolitana de Barcelona.