INFORME SOBRE INFÀNCIA I ESPORT EN EQUIP

L'esport i el joc que formen persones

Un estudi de la Fundació Barça i l'Unicef prova que l'aprenentatge i el desenvolupament dels nens millora amb la pràctica de l'esport en equip

zentauroepp47989554 infancia190509160036 / UNICEF UNI175976 Vassie

zentauroepp47989554 infancia190509160036
zentauroepp47989315 infancia190509160125

/

7
Es llegeix en minuts
Carme Escales

L’impacte de l’esport en la vida de les persones arriba a moltíssimes dimensions. Des del gaudi de l’èxit compartit de victòries d’un equip per part dels seus seguidors –malgrat les puntuals decepcions–, fins a la realització del somni d’aixecar trofeus propis, passant pel benefici per a la salut d’entrenaments setmanals en clubs esportius o entre amics del barri. L’esport és una porta oberta a un univers d’opcions per a cadascú. I també una escola d’habilitats per a nens i nenes. Ho diuen els resultats d’un estudi realitzat per l’Oficina d’Investigació de l’Unicef –Innocenti–, i encarregat per la Fundació Barça publicats a l’informe anomenat ‘Entrar en el joc’.

    És una anàlisi feta a 100 països que examina més de 300 programes en el camp de l’esport per al desenvolupament (S4D, metodologia que posa el focus en el desenvolupament de nens i nenes a través de l’activitat esportiva). Entre les conclusions del treball, s’exposa que “les iniciatives exitoses de l’esport per al desenvolupament impliquen una cooperació multisectorial, com la inclusió de components educatius i socials”. De l’estudi també es desprèn que “els entrenadors juguen un paper fonamental en la protecció dels nens i nenes, així com de la reducció de possibles influències negatives”. El treball aporta igualment dades que demanden reajustaments i millores en les propostes d’activitats esportives per garantir més i millor l’abast dels beneficis de desenvolupament durant la infància i la joventut. Per exemple, hi ha poques proves que indiquin que la participació en l’esport redueixi el risc que un menor pateixi explotació o abús. “De fet, quan no es fa de manera adequada, hi ha indicis que alguns esports poden augmentar l’exposició a la violència”, puntualitza l’informe.

    La investigació, així, es converteix en un mirall dels valors, positius i negatius que amb l’esport també entren en joc entre els seus participants. Una altra de les seves conclusions és que “es necessiten millors proves per fer el seguiment de les iniciatives de l’esport per al desenvolupament, incloses una investigació més a fons de la implementació efectiva”.

Fundació Barça

Recolzar nens i joves de col·lectius socials més vulnerables a través de l’esport i l’educació en valors per aconseguir una societat més justa i inclusiva va ser el que va motivar a la creació, el 1994, de la Fundació Barça. Les seves principals línies d’acció són l’accés a l’educació i el recolzament en aquesta, la prevenció de la violència i la resolució de conflictes en les etapes d’infància i joventut, i la lluita contra l’exclusió social i la discriminació. En l’actualitat, les accions de la fundació en aquest sentit arriben a més de milió i mig de beneficiaris a tot el món. L’objectiu de de la investigació encarregada als investigadors de l’Unicef consisteix en cartografiar les iniciatives en curs i presentar evidència sobre la manera d’aprofitar el poder de l’esport per millorar la vida de nens i joves. El propòsit encaixa en la filosofia de l’Unicef, promotora dels drets i el benestar de nens i nenes en totes les seves activitats i la defensa del joc com un dret de tots els menors, sigui quin sigui el seu origen.

    L’Unicef treballa a 190 països i territoris per transformar el seu compromís en accions pràctiques, centrant els seus esforços de manera més explícita en els nens en situacions més vulnerables.

L’educació, la inclusió social, la protecció de la infància i l’apoderament són les quatre dianes d’estudi.

   L’aliança entre el FC Barcelona i l’Unicef va sorgir el 2018 del compromís perquè cada nen rebi una educació de qualitat i l’oportunitat de realitzar el seu potencial a través de la participació en els esports i en el joc.

    D’acord amb la convenció sobre els Drets del Nen, l’informe ‘Entrar en el joc’ se centra en quatre àmbits de resultats considerats clau per al desenvolupament del nen: l’educació, la inclusió social, la protecció de la infància i l’apoderament.

               Tenint en compte l’informe fet per l’agència de l’ONU per als refugiats, ACNUR, “l’esport constitueix una gran eina perquè tots els nens, inclosos els més marginats i vulnerables, participin en activitats grupals des d’una edat primerenca. Per això les organitzacions que participen del programa d’esport per al desenvolupament (S4D) se serveixen de la pràctica esportiva com a mitjà inclusiu per ajudar als nens a millorar la seva salut, a desenvolupar les seves capacitats físiques i les seves competències socials, educatives i de lideratge, però fent el que més agrada als menors: jugar i divertir-se.

La figura de l’entrenador o monitor es converteix en model de conducta per als esportistes. Pot contribuir a reduir desigualtats i violència de gènere, per exemple, introduint debats sobre incidents violents en els quals es veuen embolicats altres esportistes.

Afecte i recolzament que apodera i millorar autoestima i motivació

L’autodisciplina i autocontrol que els nens i joves experimenten, la seva capacitat d’actuació i la imatge positiva que adquireixen d’ells mateixos al superar-se en cada entrenament o participació a la pràctica d’un esport són alguns dels valors que tot aquell que treballa per a la millora del benestar dels menors té en compte. No només perquè els nens i joves els implementin i augmentin en cada entrenament, sinó perquè se’n valguin en el seu desenvolupament com a persones, com a estudiants i com a futurs professionals en qualsevol feina.

Amb motiu de la presentació de l’informe de la Fundació Barça i l’Unicef, que va tenir lloc el 28 de març a l’auditori del FC Barcelona, diversos esportistes, com l’exfutbolista Michael Robinson, van exposar el seu agraïment personal a l’esport pels valors que els va aportar. Com l’ètica, que va destacar Robinson en la seva intervenció, “admirar el rival i tractar fracàs i èxit amb la mateixa indiferència”, va expressar l’exfutbolista britànic, que va reconèixer que va ser el futbol el que li va fer “guanyar credibilitat perquè ho feia bé”, no com altres coses, a causa de la seva dislèxia. En el mateix acte, Rodrigo Hüber Mendes, especialista en educació i fundador i CEO de l’Institut Rodrigo Mendes, una organització sense ànim de lucre que té com a missió garantir que tots els nens amb discapacitat tinguin accés a una educació de qualitat, va posar èmfasi en la gran tasca de l’esport inclusiu per a l’autoestima de les persones amb alguna discapacitat i a favor de la igualtat.

Barça Academy World Cup

Dies després de la presentació de l’informe sobre el poder de l’esport en el desenvolupament d’habilitats en nens i joves, del 15 al 18 de maig, va tenir lloc a Barcelona la Copa del Món del Barça Academy amb la participació de 2.000 nanos de 6 a 14 anys i procedents dels cinc continents. La Barça Academy és un model d’escola propi del Futbol Club Barcelona dirigit a nens i nenes que té com a objectiu principal la formació integral dels seus alumnes. És el model d’escola implementat a la Masia exportat a escala internacional que busca, així, estendre la marca Barça i transmetre la filosofia de treball i els valors del club arreu del món.

La metodologia Barça es treballa des de les categories inferiors fins al primer equip, amb un estil de joc creatiu i ofensiu i amb una transmissió indispensable de valors com el respecte, la humilitat, l’esforç, l’ambició i el treball en equip. Compta amb resultats d’èxit àmpliament contrastats.

En l’actualitat, el Barça disposa de 49 projectes Barça Academy al món, realitza més de 180 campus i 50 ‘clinics’, amb presència a 53 països dels cinc continents i la participació de més de 45.000 nens.

Notícies relacionades

Rafinha Alcántara va ser el padrí de l’edició d’aquest any, la vuitena, del Barça Academy World Cup, i va entregar els trofeus als quatre equips campions i subcampions que van disputar el torneig sobre la gespa del Miniestadi del FC Barcelona.

Entre els assistents al torneig, hi va haver Zubin, un nen de 7 anys de Singapure creador d’una nevera amb rodes per facilitar la hidratació de l’equip durant els partits. També va viatjar a Barcelona Japhet, un nen de Zàmbia, de 12 anys, que caminava dues hores i mitja cada dia per anar a entrenar-se, però, gràcies a la intervenció del Barça, des de l’octubre passat viu a casa d’un dels seus entrenadors i ha canviat d’escola.

Jugar inclou aprenentatge

<span lang="ES-TRAD">L’educació, tal com presenten els autors de l’estudi <em><strong>Entrar en el joc</strong></em>, és el procés d’aprenentatge i adquisició de coneixements, habilitats i competències que tots els nens i joves necessiten per prosperar i avançar. <strong>L’educació és un dret</strong> per a tots ells en qualsevol circumstància, a la qual contribueixen també esport i el joc, que no es limita a les activitats reconegudes a nivell nacional, com són les lligues professionals, sinó que inclou els jocs i esports indígenes.</span>

Temes:

+Persones