Giving Tuesday, el Black Friday de la solidaritat

Un moviment de desenes d'entitats socials vol convertir el primer dimarts de desembre en un dia per donar als que més ho necessiten. La iniciativa arriba a Espanya i Alemanya després d'una experiència de quatre anys als EUA i al Regne Unit

El Giving Tuesday promou la solidaritat entre persones, organitzacions i empreses, que se celebra el primer dimarts de desembre. / periodico

5
Es llegeix en minuts
BERNAT
GASULLA

Tots som consumidors. Més o menys conscienciats, més o menys responsables i solidaris. Ara, després d'una experiència exitosa de quatre anys als Estats Units i al Regne Unit, se'ns brinda l'ocasió de ser, a més a més, donants. Hi ha qui diria ciutadans en un significat més complet. Aquest és un dels desafiaments que ens planteja el Giving Tuesday (a Catalunya, Un Dia per Donar), que aquest 2015 arriba a Espanya i Alemanya. El Giving Tuesday es podria definir com l'antítesi solidària del Black Friday i el Cyber Monday, dues grans festes consumistes importades dels Estats Units que s'han implantat entre els consumidors europeus en molt poc temps. És un moviment que ha aconseguit conformar una aliança d'oenagés, empreses i voluntaris i que de moment ha aconseguit reunir gairebé un centenar de projectes de cooperació, solidaritat i voluntariat.

«Volem que el Giving Tuesday es converteixi en el Black Friday de la cooperació», manifesta Ricard Valls, de Giving Tuesday Espanya. «És un moviment obert, al qual qualsevol  pot apuntar un projecte concret», declara Valls. «Hem d'aconseguir que el primer dimarts de desembre (aquest any l'1 de desembre), es converteixi en un dia per donar», sentencia. Els projectes inscrits es poden consultar a la pàgina web del moviment (www.givingtuesday.es), que llançarà a les xarxes socials les etiquetes #GivingTuesday i #Undiaperdonar.

Organitzacions com Oxfam Intermón, la Creu Roja, la Federació Catalana de Bancs dels Aliments, el Banc de Sang i Teixits, entre altres, s'han llançat a col·laborar amb la proposta, que va néixer com un gest anticonsumista a Nova York i s'ha convertit en un fenomen global amb el suport de personalitats com Barack Obama i Bruce Springsteen. Aquí i ara, encara fa falta sumar-hi famosos. Hi han anunciat el seu compromís jugadors del FC Barcelona i del RCE Espanyol, així com la Fundació del Barça.

Totes les entitats que col·laboren amb el Giving Tuesday destaquen que, vuit anys després de l'esclat de la crisi, fa falta fer un altre pas endavant. «Això s'ha de solucionar entre tots», diuen. «La situació actual és d'emergència social. Les xifres macroeconòmiques reflecteixen una incipient recuperació però les desigualtats segueixen augmentant. Es genera més riquesa però la societat és incapaç de redistribuir-la. És necessari ajudar persones i col·lectius després de les retallades en els pressupostos públics i la brutal reducció en l'obra social de les caixes d'estalvi», resumeix Oriol Illa, president de la Taula del Tercer Sector, que recorda que aquest any ha crescut el 3,4% la població atesa per les entitats socials. I el Dia per Donar és una gran ocasió de mobilitzar una població adormida.

«A Espanya 7,5 milions de persones col·laboren amb oenagés. És el 19% de la població més gran de 18 anys. D'aquests, només la meitat hi contribueixen a través d'una organització de manera habitual», detalla Gisela Genebat, d'Oxfam Intermón, que aporta una dada descoratjadora: «El percentatge de persones compromeses amb les organitzacions socials amb prou feines ha variat amb la crisi. Es tracta d'una xifra molt inferior a la de països del nostre entorn. Hem de créixer». A França, el 49% de la població adulta col·labora amb alguna entitat. Al Regne Unit, el 55%, i a Suècia, gairebé el 60%. «Hem de créixer», proclama Genebat.

Oxfam Intermón ha aportat com a projecte concret per al Giving Tuesday el subministrament d'aigua potable, que en aquests moments necessiten 750 milions de persones. «Aquests projectes -argumenta Genebat- depenen del suport de milers de persones».

Enric Morist, coordinador de la Creu Roja a Catalunya, aposta per sol·licitar col·laboració per atendre sobre el terreny els gairebé 600.000 refugiats atrapats a Europa. «El que és previsible d'aquesta crisi és el que la converteix en encara més dramàtica», descriu Morist, que destaca que el 20% dels desplaçats són menors de 12 anys.

D'OFEGATS A CONGELATS / «El Vell Continent s'ha convertit en una presó a l'aire lliure. Ara, amb l'hivern, no arribaran fotos de nens ofegats al Mediterrani. Arribaran fotos de nens congelats», declara. Malgrat que molts ciutadans s'estan mobilitzant per acollir els refugiats a les seves localitats, Morist destaca que la prioritat és l'atenció sobre el terreny: «Aquí, en terra europea, troben barreres, policies, la mort».

Una vegada s'aconsegueixi que aquesta gran massa humana tingui zones segures i refugis que garanteixin una bàsica supervivència, arribarà el moment de distribuir-los. «A això Catalunya ja hi està acostumada. Però s'ha de tenir en compte que es tractarà d'una operació llarga, de quatre anys com a mínim», sosté el representant de la Creu Roja, que alaba l'oferiment de nombrosos municipis catalans, que aspiren a rebre grups de desplaçats.

Eduard Arruga, representant dels bancs d'aliments de Catalunya, defensa també el seu projecte (arribar a 25.000 voluntaris per al Gran Recapte, que se celebrarà el 27 i el 28 de novembre). Fins ara, només n'hi ha uns 10.000. El repte és ambiciós, però perfectament assumible. «Catalunya té un banc d'aliments per província. Atenen unes 250.000 persones, derivades pels serveis socials. Reparteixen anualment 22 milions de quilos d'aliments, que provenen de la lluita contra el malbaratament alimentari, del Gran Recapte i dels fons de la Unió Europea», descriu Arruga.

Notícies relacionades

El representant de la federació catalana de bancs d'aliments aprofita el camí obert pel Giving Tuesday per aprofundir en la filosofia del Gran Recapte: «El Giving Tuesday no és un sol dia i, com el Gran Recapte, és un exemple clar de col·laboració ciutadana, de solidaritat». Aquest any hi haurà 2.500 punts de recollida d'aliments, el 10% més que el 2004.

Aurora Masip, del Banc de Sang i Teixits, anuncia que l'entitat aprofita el Giving Tuesday per aconseguir mil nous donants de sang a Catalunya. «La sang caduca», sentencia Masip, que detalla algunes de les característiques del Banc de Sang i Teixits: «El 80% dels donants ho són per solidaritat i cada dia en necessitem mil. Més de la meitat dels donants repeteixen i el 92% surten contents després de la donació».