Emergència climàtica

L’ombra creix a l’espai públic de Barcelona: més de 50.000 metres quadrats fins al 2027

El programa d’ombra de l'Ajuntament de Barcelona preveu crear gairebé 200 espais amb ombra fins al 2027, 70 abans d’aquest estiu. La prioritat són les àrees de joc infantil, els patis de les escoles i carrers i places especialment vulnerables a la calor que tenen un ús ciutadà intensiu. L’actuació és una de les mesures del pla Clima per adaptar la ciutat als efectes del canvi climàtic

El programa dombra preveu crear gairebé 200 espais amb ombra fins al 2027, 70 abans daquest estiu

El programa dombra preveu crear gairebé 200 espais amb ombra fins al 2027, 70 abans daquest estiu / Ajuntament de Barcelona

1
Es llegeix en minuts

Les ombres disminueixen l’efecte d’illa de calor, faciliten l’estalvi energètic en edificis i promouen l’ús de l’espai públic. Per potenciar-ne els beneficis s’ha dissenyat el Programa d’ombra, dins del pla Clima, que aquest 2025 preveu que s’instal·lin nous sistemes d’ombra en 66 àrees de joc infantil, en 15 patis escolars i en 3 grans espais de la ciutat: la plaça del Mar, la rambla del Carmel i la llosa de l’estació de Sant Andreu Comtal.

El 62% de l’espai públic té ombres actualment. Del 39% restant, la meitat necessita amb certa urgència la instal·lació d’elements d’ombra pels usos que s’hi fan o per la radiació intensa que hi ha. L’element específic d’ombratge es decideix segons les necessitats i les possibilitats de cada espai.

Prototips d'ombratge a Barcelona /

Ajuntament de Barcelona

L’arbrat, la prioritat

Sempre que sigui possible es plantaran arbres per generar els espais d’ombra necessaris. És la opció prioritària, ja que és la més saludable i sostenible.

Si no és possible plantar-hi arbres, hi ha diverses opcions: estructures fixes amb plaques solars per generar ombra i energia neta al mateix temps, estructures temporals, per als mesos de més calor a partir de la instal·lació de tendals i elements d’ombratge singulars específics per a espais amb característiques especials, que es decidiran per concurs públic.

Notícies relacionades

Per controlar les millores, es monitorarà la temperatura en alguns dels espais amb elements temporals abans i després de posar els tendals.

El Programa d’ombra, que té un pressupost de 13 milions d’euros, s’emmarca en el pla Clima, per combatre la calor excessiva i millorar el confort tèrmic durant l’estiu. Altres mesures que treballen en aquesta direcció són els refugis climàtics i la climatització de centres escolars.