En col·laboració amb

"Als punts d'assessorament energètic em van ajudar a reduir l'import de les factures"

zentauroepp41780263 barcelona 25 01 2018 otros  entrevista con marilyn   una usu180205160450

zentauroepp41780263 barcelona 25 01 2018 otros entrevista con marilyn una usu180205160450 / RICARD CUGAT

2
Es llegeix en minuts
Luis Benavides

Marylin V. A. (Bolívia, 1981), mare soltera i amb una feina precària, de 48 hores mensuals, forma part dels 170.000 barcelonins amb problemes per mantenir casa seva a una temperatura adequada durant els mesos de més fred o que tenen endarreriments en el pagament dels rebuts de l’aigua, l'electricitat i el gas. 

-¿Quan comencen els seus problemes per pagar els subministraments?

-Fa més de 10 anys que visc a Barcelona i sempre havia pogut anar pagant, més o menys, alguna vegada amb retard, però el 2016 em van arribar avisos anunciant el tall de la llum. Llavors un treballador social em va derivar al punt d’assessorament energètic de Nou Barris.

-¿Quina mena d’ajuda li van oferir?

-Allà em van tramitar el bo social i em van ajudar a reduir l’import de les factures i així no acumular tant deute. Ho recomano a totes les persones i famílies que tinguin problemes per pagar les factures. Allà em van explicar com podia gastar menys reduint la potència contractada i canviant a una tarifa elèctrica amb discriminació horària.

-¿En què consisteix la tarifa amb discriminació?

-Van analitzar les meves necessitats energètiques i van establir la tarifa que s’hi ajustava més bé. Ara tinc una tarifa més barata de les deu de la nit fins al migdia, i és quan aprofito per, per exemple, posar la rentadora. La resta del dia, quan l’electricitat és molt més cara, gairebé no encenc els llums.

-¿I es nota a la factura?

-Bastant. Vaig passar de pagar uns 80 euros al mes de llum cada dos mesos a pagar uns 13 euros al mes. Això sí, igualment procuro consumir el mínim possible. 

-Mai li van arribar a tallar la llum ni l’aigua.

-No, afortunadament no m'han tallat mai cap subministrament. Però ho he passat molt malament, encara que m’he sentit recolzada i acompanyada. Quan em va arribar el tercer i últim avís de la companyia de la llum no vaig poder evitar plorar. Al punt d’assessorament energètic ja havien tramitat el meu certificat de família vulnerable, però encara no havia arribat. Me’n vaig recordar molt d’aquella dona gran que va morir a Reus.

-Sí, li van tallar la llum i va morir a causa d’un incendi provocat per una espelma. 

-Em preocupava arribar a aquest extrem, sobretot per la meva filla, de 6 anys, que té una malaltia rara. La seva discapacitat és física, sensorial i visual.

-Aquell cas va marcar un abans i un després perquè la problemàtica de la pobresa energètica es va fer visible. 

-No sabia que existien conceptes com pobresa energètica, però sabia que hi havia molta gent amb dificultats com jo, perquè ho veig. Rebo aliments a Càritas i soc voluntària del Banc dels Aliments. 

-¿Sabia que els drets energètics estan garantits a la llei 24/2015?

-Vaig sentir a parlar dels drets energètics per primera vegada al punt d’assessorament. Allà em van explicar que les companyies no podien tallar els subministraments a les famílies vulnerables.

Notícies relacionades

-Ara està estudiant en una fundació dedicada a la reinserció de dones. 

-Sí, un certificat de professionalitat d’Atenció Sociosanitària a persones dependents. Al meu país vaig estudiar Administració i Direcció d’Empreses, però no la vaig poder acabar i aquí va ser impossible convalidar assignatures. Arran de la problemàtica de la meva filla, em vaig començar a interessar pel sector de l’atenció a les persones grans o amb discapacitat.