REHABILITACIÓ DE VIVENDES

Més eficiència energètica, més qualitat de vida

L'Ajuntament de BCN llança una nova convocatòria d'ajudes posant l'accent en la millora energètica dels edificis

zentauroepp38873220 rehabilitacions realitzades amb les subvenciones de l ajunta170615162909

zentauroepp38873220 rehabilitacions realitzades amb les subvenciones de l ajunta170615162909

3
Es llegeix en minuts
LUIS BENAVIDES / BARCELONA

La rehabilitació dels edificis va més enllà de les clàssiques obres dirigides a millorar la seguretat, l’accessibilitat i fins i tot l’estètica dels immobles. Existeix també l’anomenada rehabilitació energètica, un sector en auge, Ja que no només millora l’eficiència energètica de les vivendes amb un retorn a mitjà termini sinó que també s’ha demostrat que repercuteix positivament en la salut de les persones. Sota aquesta premissa, l’Ajuntament de Barcelona llança una nova convocatòria d’ajudes a la rehabilitació posant l’accent en la millora energètica de les vivendes.

    

La convocatòria per a aquest any, amb un pressupost de 46,6 milions d’euros, promou especialment dos grans grups d’actuacions a través d’una nova línia d’ajudes: les que volen millorar l’aïllament de l’exterior de l’edifici i les que permeten generar energies a partir del sol, fonamentalment a través de plaques fotovoltaiques i instal·lacions solars tèrmiques. «La factura elèctrica es pot reduir a la meitat, fins i tot un 90% en els mesos amb més sol», explica Xavier Bogunyà, d’Energia Renovable Solsolar, una empresa especialitzada en el disseny, instal·lació, seguiment i manteniment d’instal·lacions solars tèrmiques. «L’any passat vam presentar dos projectes de rehabilitació energètica a l’ajuntament de Barcelona per acollir-nos a les seves subvencions. Una de les actuacions costava 10.000 euros amb IVA inclòs. Sense la subvenció s’amortitzaria en uns vuit anys. Amb l’ajuda econòmica, en a penes quatre anys. L’estalvi és real i la inversió es recupera ràpid», subratlla Bogunyà.

    

Com Energia Renovable Solsolar moltes empreses s’encarreguen de tot el procés, des del primer estudi preliminar fins a l’últim cargol de la instal·lació passant per la sol·licitud de la subvenció, que ha de realitzar-se a les Oficines de l’Habitatge repartides per tots els districtes abans del 31 de desembre del 2017.

MÉS PRESSUPOST

Per fomentar la generació d’energia solar es preveuen subvencions que poden arribar fins al 60% del cost de l’actuació (individual o col·lectiva) i el 50% del cost total per a les actuacions de millores energètiques globals. 

    

El nombre d’ajudes a la rehabilitació creix cada any des del 1985, quan es van començar a oferir. «Cada vegada hi ha més consciència de la importància de mantenir en bon estat la vivenda», expliquen fonts municipals, que destaquen l’augment del pressupost per al 2017. I és que els 46,6 milions d’euros pressupostats per a aquesta convocatòria gairebé doblen els 25,4 milions d’euros aportats per l’Ajuntament el 2016. Llavors es va beneficiar 12.337 famílies de 790 edificis i es va generar una inversió privada de 72 milions d’euros. 

    

Més enllà de la consciència mediambiental, les persones o comunitats de veïns interessades en aquestes actuacions busquen en la rehabilitació un estalvi significatiu en la factura. «Si aconsegueixes amb un bon aïllament de l’edifici que la calor es quedi dins de la casa, consumeixes menys energia i fa menys mal a la butxaca», explica Fabián López, de Societat Orgànica, una cooperativa de professionals que treballen en la millora ambiental de l’edificació amb més de 10 anys d’experiència.

QUALITAT DE VIDA

Notícies relacionades

Així mateix, mantenir la vivenda a una temperatura adequada és un tema de salut. «L’Organització Mundial de la Salut (OMS) sosté que no es pot estar exposat durant molt temps per sota dels 15 o 16 graus, perquè el cos reacciona malament, sobretot en el cas de persones grans i nadons, els més vulnerables», afegeix l’arquitecte. 

ZONES VULNERABLES

El gran objectiu d’aquestes ajudes a la rehabilitació, emmarcades en el Pla pel Dret a l’Habitatge 2016-2025, és garantir una vivenda digna a tota la ciutadania. Així, les subvencions del 2017 incorporen criteris de selecció que valoren la situació socioeconòmica de les vivendes per afavorir l’accés a les unitats familiars amb les rendes més baixes i podran incrementar el percentatge de les prestacions aquells edificis situats en «zones vulnerables i àmbits de regeneració urbana», segons fonts municipals, com el Turó de la Peira, Canyelles, Baró de Viver, Ciutat Meridiana, Can Clos i l’Illa Eficient, entre altres. «En zones vulnerables, on es poden donar casos de pobresa energètica, de poc serveix canviar unes velles calderes per unes altres de més sostenibles i eficients si no podran encendre-les», explica l’arquitecte. «En aquestes situacions s’aposta per les solucions passives –continua López–, com un bon aïllament de façana i finestres, estratègies per reduir la demanda que poden ser més costoses però que redueixen la necessitat d’encendre equips i consumir energia i a penes necessiten manteniment».